forstoringsglas

Viktiga händelser 2014

2014 var ett år som präglades av att vi fokuserade på våra befintliga satsningars verksamheter, men vi kunde ändå presentera en rad spännande nyheter. Här har vi samlat ett axplock av viktiga händelser från 2014.

Den 1 juni tillträdde civilingenjören och IT‐veteranen Ylva Hambraeus Björling som IIS nya styrelseordförande och ersatte då Anders Flodström som satt på posten i fyra år. Hambraeus Björling var närmast vd för Apotekens Service AB och hon har lång erfarenhet av styrelsearbete.

Internetmuseum öppnar

Den 4 december lanserade IIS Sveriges första internetmuseum. Museet består av en digital tidslinje med ett hundratal punkter där ljud, bild, film, text, intervjuer och fakta blandas för att få fram rätt känsla för de olika decennierna. Besökaren tas med på en resa genom internets historia i Sverige; från det första embryot i slutet av 60‐talet via sent 90‐tal då internet utsågs till årets julklapp och gemene man började surfa, till i dag då den genomsnittlige svensken är uppkopplad mer än 21 timmar i veckan.

Domänkampanj blir en succé

Den 6 november 2014 lanserades IIS nya kampanj med stortavlor i Stockholms tunnelbana. IIS kampanj gick ut på att man fritt kan registrera ett domännamn som innehåller sitt namn ur folkbokföringen, förutsatt att det är ledigt. Registreringen är gratis första året, vill man behålla sin domän efter det kostar det som ett vanligt domännamn, oftast runt ett par hundralappar om året beroende på vilken återförsäljare man väljer. Syftet var att göra det enklare för privatpersoner att ta ansvar för och skydda sin digitala identitet, men också att hjälpa dem att samla sin digitala identitet på ett ställe på internet.

Kampanjen pågår också under hela 2015. Hittills (september 2015) har cirka 11 500 nya domäner registrerats sedan kampanjens start i november 2014.

Internetdagarna får rekordhögt betyg av besökarna

Internetdagarna möts människorna som formar internet i dag och i framtiden. 2013 gick vi från att vara en klassisk konferens till att bli ett forum – en mötesplats – där en rad event med olika arrangörer går av stapeln samtidigt. Den femtonde upplagan av Internetdagarna anordnades 24‐25 november 2014 och det blev en succé. Under de två dagarna pågick 18 kunskapsspår som sammanlagt lockade 2 100 unika besökare. Utvärderingarna visade att helhetsbetyget från besökarna var det högsta någonsin; 4,25 av 5 och samtliga spår utom två fick ett medelbetyg över 4.

Bland huvudtalarna på Internetdagarna 2014 syntes Emily Parker, Cody Doctorow, Annie Machon, Harper Reed samt IT‐ministern Mehmet Kaplan.

Skolfederation och Sambi tar fart

Under 2012 etablerade IIS två federationer, Sambi för vårdsektorn och Skolfederation för skolan. Federationerna ska förenkla lösenords‐ och kontohantering i vård‐ och skolsektorn. Under 2014 tog båda federationerna fart, både när det kommer till medlemsantal och skarp användning.

Skolfederation har hittills kommit längst och hade vid slutet av 2014 70 medlemmar, vilket är en ökning med 30 nya medlemmar under 2014. Under året ökade användningen av Skolfederations tjänst markant bland medlemmarna.

Under 2014 lades grunden för Sambis skarpa verksamhet. Ett tiotal aktörer fick utvärdera Sambi genom den testbädd som sattes upp. 2014 fokuserade Sambi på att arbeta fram produktionssystem och driftrutiner, för att sedan introducera Stockholm Läns Landstings Beställningsportalen som testpilot med skarpa användare.