Förord

E-handel fascinerar mig. Både som konsument och entreprenör. I mitt arbete som IT-journalist har jag fått en god inblick i hur e-handel fungerar (och inte fungerar) sett ur både konsumentens och entreprenörens synvinkel.

Jag började tidigt handla på nätet och var som de flesta andra till en början lätt orolig. Skulle mitt kreditkortsnummer stjälas? Skulle jag få varorna jag hade beställt? Hur skulle jag kunna komma åt ett företag som försökte lura mig?

Oron har lagt sig. Nu vet jag hur e-handel fungerar och vilka rättigheter jag har som konsument.

Jag har i olika omgångar också närt idéer om att starta en e-handelsrörelse sedan jag först blev bekant med fenomenet, för över tio år sedan. Men ju mer jag såg av olika e-handelssatsningar, undersökningsresultat och rapporter kring ämnet, desto mer insåg jag att det inte är så enkelt som det kan verka till en början.

E-handel är ingen snabb väg till framgång, även om somliga satsningar kan ge det intrycket.

Däremot är det en väg som inte kräver särskilt stora ekonomiska investeringar och det går därför att smyga igång en e-handelsverksamhet som så småningom kan bli både stor och lönsam. Under förutsättning att man gör rätt, givetvis.

I den här boken har jag samlat några av mina erfarenheter av e-handel från de senaste tolv åren som IT-journalist, e-handelskonsument och blivande e-handelsentreprenör.

Täby i maj 2009
Henrik Rådmark