Svenskarnas domänvanor

Skärmklipp 2016-06-23 14.02.45

Case 4. Bloggar om vardagen 

Lisa Bjärbo är författare inom barn- och ungdomsgenren och har de senaste åren även gett ut ett par vegetariska kokböcker. I svenska bloggkretsar var hon dock länge mest känd som ”Onekligen”, och inte som Lisa Bjärbo.

Din blogg ”Onekligen” firar tio år i år. Kan du berätta hur du tänkte när du startade den, och hur du resonerade kring domännamnet?

– Jag hade läst bloggar ett tag och var så himla avundsjuk på alla som hade en. Jag tyckte det verkade så sjukt roligt. Jag tänkte inte så mycket på webbadressen – jag registrerade mig på Blogspot för att alla mina favoritbloggar låg där och jag ville vara som dem. Det var ingen av dem som hade en egen domän då. Namnet ”onekligen” däremot, tänkte jag mycket på. Det var mitt favoritord och jag hade bestämt sedan länge att mitt företag, om jag någonsin startade ett, skulle heta ”onekligen”. Nu blev det inget företag, men namnet har hängt med sedan dess, jag heter ”onekligen” i alla sociala medier jag hänger på.

Adressen till din blogg är än i dag onekligen.blogspot.se. Har du någon gång funderat på att lägga den direkt på .se-domänen?

– Jo, tanken har flugit genom huvudet ibland, det skulle ge ett proffsigare intryck och bloggen har med åren blivit mitt ansikte utåt som författare. Det som från början bara var en plats där jag skrev om min vardag för en liten skara kompisar har vuxit och även blivit en viktig marknadsföringskanal för mig i mitt jobb. Men samtidigt är jag kluven. Jag gillar att bloggen känns som en hobby, att den inte behöver andas ”jobb” utan är en plats där jag gillar att skriva och har kul utan prestationsångest.

Skriver man in adressen onekligen.se i dag slussas man vidare till din sambos företag. Hur kommer det sig?

– Det är bara en ogenomtänkt, klantig kvarleva från när min blogg var pytteliten, och ordet bara var ett ord vi båda gillade. Eftersom jag inte startade något företag som hette Onekligen så gjorde han det. Jag minns inte exakt, men jag tror han satt och försökte komma på ett bra företagsnamn, och jag sa ”ta onekligen, det är det bästa ordet”, och så gjorde han det. Vi har sagt i flera år att jag ska ta över domänen, men det har inte blivit av ännu.

Hur viktig är bloggen och därmed webben som plattform för dig i dag?

– Bloggen är fortfarande viktig för mig personligen – den är en ventil där jag skriver utan att ha prestationsångest, till skillnad från till exempel när jag skriver böcker. Men som mitt ansikte utåt har den absolut tappat i vikt på bekostnad av framförallt Instagram. Jag upplever det som att färre människor läser och kommenterar bloggar nuförtiden, och att jag har lättare att nå ut via Instagram. Men jag tänker att de kompletterar varandra. På bloggen skriver jag längre, resonerande texter, på Instagram postar jag bilder och glimtar från livet. Bloggen och nätet är fortfarande min bas, det är dit jag hänvisar när det verkligen gäller.

Som författare är du känd för ditt riktiga namn, men du har inte registrerat lisabjarbo.se, inte ens för att slussa vidare till din blogg. Hur kommer det sig?

– Jag vet inte! Det måste jag ju göra så klart. Jag tror det beror på att övergången varit så smygande. Det är först på sista tiden som jag på allvar börjat kalla mig för författare och ser det som mitt yrke. Jag har inte kommit till punkten ”registrera domän” ännu.

Du har däremot startat sajten meravego.se där du marknadsför dina och Sara Asks vegetariska kokböcker. Hur gick det resonemanget?

– Med ”Mera vego” var jag mer medveten och strategisk från början. När jag startade en blogg för tio år sedan visste jag inte hur man registrerade en domän ens. Det vet jag nu. När vi bestämde titel på kokboken för några år sedan registrerade vi domänen mest för att den kanske skulle kunna vara bra att ha. Och när vi för någon månad sedan kom på att vi ville börja göra små videosnuttar om vegomat kändes det som om det var dags. Filmerna behövde ett hem, och vi hade en del överblivet material som vi tyckte kunde passa på en sajt. Om bloggen och mitt nätnamn ”Onekligen” varit en process som mest bara blivit, har processen med ”Mera vego” varit mer av en strategi. Vi valde till exempel titel på boken för att den skulle passa som hashtag och kunna bli en del av en slags livsstil som folk ville delta i.