Snart lanseras den nya toppdomänen .stockholm. En joker enligt bloggförfattaren.

Snart lanseras den nya toppdomänen .stockholm. En joker enligt bloggförfattaren.

Varför lyfter inte de nya toppdomänerna i Sverige?

I april förra året skrev jag om det något svala intresset för de nya toppdomänerna i Sverige. Nu har det gått ett år sedan dess, och jag kan konstatera att intresset inte längre är svalt. Det håller snarare på att bli iskallt!

This blog post is also available in English.

Min referenssajt ntldstats.com anger att det numera finns 11 010 registrerade domännamn (status den 3 maj 2015) av svenska privatpersoner och företag i 295 nya toppdomäner. Det vill säga ett snitt på 37 domäner per toppdomän. Skulle vi bara räkna de 100 största nya toppdomänerna så blir snittet 93 domäner per ny toppdomän.

Vilka är då de mest populära toppdomänerna (mer än 250 domäner!) i Sverige?

  1. .club med 648 domäner
  2. .email med 423 domäner
  3. .tips med 410 domäner
  4. .today med 355 domäner
  5. .guru med 344 domäner
  6. .gratis med 340 domäner
  7. .xyz med 316 domäner
  8. .rocks med 295 domäner

Jag har jämfört listan med situationen för ett år sedan och kan notera att .club är den ”stora vinnaren”. Förra året hade .club plats nummer sex i listan. Toppdomänen har ökat med nästan 500 domännamn på ett år, eller ett snitt av 25 per månad. Nummer två, .email, har i snitt vuxit med ungefär 22 domännamn per månad. .guru som var populärast när jag skrev mitt blogginlägg för ett år sedan har bara 150 domännamn mer än idag.

Tillväxten hos samtliga nya toppdomäner mellan 1 mars och 1 maj i år är omkring 550 domäner per månad eller ungefär två domäner per toppdomän och månad.

Vad säger alla dessa siffror? Precis det som jag öppnade med. Marknaden för nya toppdomäner är obefintlig i Sverige och lyfter inte. Sedan måste vi ta hänsyn till att många toppdomäner inte har haft sitt första förnyelsemoment än.

Men varför lyckas de nya toppdomäner inte?

Välkommen till vuxenvärlden

De nya toppdomänerna är så kallade late entrants i en etablerad marknad. Varje land har redan sina lokala toppdomäner och i varje land finns stora globala spelare som .com och .org. Att komma in på en etablerad marknad som dessutom inte växer 20 år senare är inte särskilt lätt.

Inget nytt under solen

Det blir inte bättre om man inte kommer med något nytt. Det är svårt att konkurrera med pris (domäner är redan billiga) eller genom nytänkande distribution (de flesta säljer genom ICANN-ackrediterade återförsäljare). Men något nytt måste man komma med annars kan man aldrig skapa sig en hållbar position.

Tyvärr har jag inte sett något nytt efter ett år av nya toppdomäner. Ett domännamn är ”bara en typ av telefonnummer” som behöver andra tjänster som blogg, e-post eller hemsida. För att vara unik som ny toppdomän behöver man därför kanske kombinera och paketera. Men den sortens tjänster tillhandahålls vanligtvis inte av en toppdomänsadministratör.

Where is Sweden?

De flesta nya toppdomäner är antingen globala spelare, varumärken eller med regionalt eller cityfokus, men ingen har Sverige som fokusmarknad. Varför skulle en ny spelare satsa på Sverige? Det är en relativt liten marknad med få större ackrediterade återförsäljare. Skulle du lägga dina marknadsföringspengar i Sverige eller Tyskland? Skulle du vilja samarbeta med stora internationella återförsäljare eller med lokala spelare?

Vad kommer att hända nu?

I och med att de flesta lanseringar inte har levt upp till förväntningarna kommer vi att se en första fas av fokus och konsolidering. Budgetar behövs revideras och ett nytt business case behövs visas upp för investerare. Förmodligen betyder det mer fokus på vissa större marknader och färre registrarer. Nya toppdomäner kommer också att belöna mer ren försäljning i stället för betalning för placering på hemsidor eller i listor.

Vissa toppdomäner kommer att vänta ut resultatet av det första förnyelsemomentet för att kunna göra en beräkning om det är värt att satsa eller att sälja. De första auktionerna av toppdomäner har redan skett. Och många kommer troligen att följa.

Vi har en joker kvar i Sverige. Snart kommer toppdomänen .stockholm. Jag vet inte om .stockholm blir öppen (där alla kan registrera en .stockholm-domän) eller om det bara är en toppdomän för Stockholms stad. Det skulle vara kul om det blev lite action. Samtidigt behövs det offentliga medel för att åstadkomma det.

To be continued.

Etiketter: , , , , , Foto: Stadshuset Sunset av Don McCullough (CC BY 2.0)
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Danny Aerts Vd på IIS Danny Aerts är vd för IIS sedan 2006. Han är ursprungligen från Nederländerna och kom till Sverige i mitten av 1990-talet. Danny har tidigare arbetat på flera telekomföretag, som Unisource Mobile, Telia och PTT Telecom samt varit vd för Internetportalen Spray.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Torbjörn Eklöv 6 maj 2015, kl 20.17

    Jag är nöjd med några nya, ipv6.gratis, ipv6.cool, ipv6.city, ipv6.pictures och ipv6.tk hade jag sedan 13 år. :)

    Svara
  • Andreas Ek 8 maj 2015, kl 08.22

    URL-ar är ju stendött. Varför lägga energi på det?
    Lägg kraften på sök istället :-)

    Svara