Skärmdump av Splays huvudsida.

Splay behöver växa upp

Splay är som de själv skriver Sveriges första Youtube-nätverk som samlar de största Youtube-stjärnornorna. Den är veckan var de i nyheterna för att MTGx (MTG:s nya satsning för digitala affärer) köper in sig i Splay.

Som gammal ”Sprayare” tänker jag så klart direkt på Spray. Har man valt namnet Splay på grund av Spray? Troligen inte!  Målgruppen på Splay vet inte ens vad eller vem Spray var. Nuförtiden måste man vara äldre än 35 år för att komma ihåg Sprays glansdagar. Det kan vara roligt att visa er en bild på Sprays något okonventionella årsredovisning, fylld med fina färger och djur, som jag nyligen hittade i gömmorna, ni ser den här nedanför till höger. Innehållet av årsredovisningen är mindre roligt om man tittar på siffrorna :).

sprayarsredovisning

Sprays årsredovisning anno 1999.

Är Splay då likt Spray?  Visst hittar vi samma element när man jämför YouTube-kanalen med 90-talets fenomenet. Nytänkande, nytt innehåll, portalaktigt, fräsch, snabbrörligt, kreativ. Men vid en första anblick är Splay mycket smartare än Spray.

Splay har lägre personalkostnader, lägre marknadsföringskostnader och lägre produktionskostnader. Man använder hela YouTubes infrastruktur, format och villkor och behöver inte utveckla eller drifta någonting själv. Användare av kanalen sköter delvis produktion och marknadsföringen. En perfekt affärsidé!

Inte mer än ett skal

MTG är smarta som ser den framväxande stjärnan i tidigt stadium, men vad köper egentligen?

Splay är inte mer än ett skal. En tjänst i en annan tjänst. Splay ägs redan av någon – Splay ägs av Youtube eller Google om man vill generalisera.

Visst är det smart att bygga en tjänst i en annan tjänst men vem ”äger” dina kunder eller prenumeranter? Vems villkor har de accepterat? Har du chans måste du förresten titta på filmenInternetdagarna nästa vecka som handlar om just detta.

Helt i händerna på Yotube

Den som läst om företagstrategier tänker också på Porters five forces, en modell som beskriver hur attraktiv en bransch är att verka i. Splay är helt i händerna av sin leverantör Youtube. Ändras förutsättningarna för kanaler på Youtube så slår det direkt på intäkterna. Ändras fördelningen av annonsintäkter så slår det direkt på Splays intäkter.

En liknelse; Hur smart är det att bygga en sökmotor inom Google eller en e-handelsbutik inom Amazon?

När man tänker efter ser det mer ut att MTG genomför en Youtube/Google-strategi snarare än ett bolagsförvärv.

Riktiga värden bygger man på internet

Riktiga värden bygger man på själva internet och inte i ett mini-kosmos som tjänst i en tjänst. Visst kan man tjäna pengar men jag tror att det blir viktigt att Splay hittar en strategi som tar företaget ”offline” från Youtube och ut direkt på det stora internet. Se till att kunderna är dina och att du äger din affärsmodell annars tjänar du bara någon annans strategi.

Läs mer på webben:

Etiketter: , , , , , , ,
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Danny Aerts Vd på IIS Danny Aerts är vd för IIS sedan 2006. Han är ursprungligen från Nederländerna och kom till Sverige i mitten av 1990-talet. Danny har tidigare arbetat på flera telekomföretag, som Unisource Mobile, Telia och PTT Telecom samt varit vd för Internetportalen Spray.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Pernilla Rydmark 13 november 2013, kl 11.07

    Intressant att i dagarna släpptes en lista på 85 tillståndsansökningar för marksänd TV 2014-2020 av Myndigheten för radio och TV. Kanske en del av strategin är att flytta till gammal hederlig TV-teknik.
    http://www.radioochtv.se/Om-oss/Nyheter/2013/Inkomna-tillstandsansokningar-for-marksand-tv-2014-202/

    Svara
  • Vic 6 februari 2014, kl 18.00

    35? Jag är 25 och minns spray gott och väl.

    Svara
    • ampop 16 juli 2014, kl 13.56

      Tjeee! Jag är också 25!

      Svara
  • Leo 6 november 2015, kl 10.36

    Hur kommer man med i splay

    Svara
  • Alice 19 december 2017, kl 17.25

    Hur går man med i splay jag har en youtube kanal men inte så många prenumeranter?

    Svara
    • Per-Ola Mjömark
      Per-Ola Mjömark 20 december 2017, kl 09.43

      Hej! Det får du fråga Splay om :)

      Svara