Så lite mobilsurf får du för pengarna

Sverige har en av de mest konkurrensutsatta mobilmarknaderna i världen och det märks. Våra mobilnät blir bara snabbare och snabbare för var dag som går men det är något som inte står rätt till. Sveriges mobilsurfanvändare är inte alls glada och denna gång är det inte bara hastigheten och täckningen som det gnälls om, det är något nytt på gång.

Min fru gillar sin iPhone. Faktum är att hon gillar den så mycket att hon numera helt övergett sin vita fina Macbook som hon förut så stolt tog fram så fort det vankades facebookande, mejlande eller surfande. Förutom när hon ska gå till internetbanken, då åker datorn fram.

Hon envisas nämligen med att ha en pytteliten skånsk sparbank som verkar tycka att det där med bankappar är ett nödvändigt ont som inte bör uppmuntras med god gränssnittsdesign. Appen är nämligen en katastrof på den fronten och att betala räkningar med den är trots goda förebilder en märklig och utdragen historia som inte gör någon glad.

Operatörernas utbyggnad de senaste åren har ju gjort att det knappt märks när man lämnar hemmet, allt går att göra med smarttelefonen. Och när det gäller bredband är trenden tydlig – fler och fler ersätter sitt fasta bredband med mobilt.

Snålt tilltagna datamängder

Allt hade varit frid och fröjd i bredbandsverige om det inte hade varit för det mobila internets mörka baksida. För till skillnad från vårt fasta bredband så tillåts vi inte surfa hur mycket som helst. Det finns alltid en begränsning. Och inte nog med det, operatörerna är riktigt, riktigt snåla.

Hur snåla undrar ni kanske då? Jo, i ena änden finns min frus enkla mobilabonnemang som bara bjuder på 500 MB per månad, vilket kanske räcker till lite mejl och facebookande, men tittar hon på en halvtimmes tv från SVTPlay på bussen är hon rökt resten av månaden.

I andra änden Sveriges största operatörs absolut stoltaste och dyraste abonnemang (399 kr) som tillåter 10GB data per månad.

10 GB, säger du nu, det är ju jättemycket! Nej, faktum är att även det är riktigt snålt tilltaget. Låt oss räkna lite hur fort det skulle ta slut om du teoretiskt skulle utnyttja hela bandbredden på ett riktigt snabbt 4G-bredband. Uträkningen: (100 Mbit/s / 8 = 12 MB/s, 10000 MB / 12 MB/s  = 833 sekunder / 60  = 13,8 min) ger oss alltså inte ens en kvarts surfande i full hastighet.

Visst kan du köpa till extra data, 690 kronor kostar det för drygt 13 nya fräscha minuter. Och känner du att 13 minuter är lite i mesta laget kan du välja något av deras billigare abonnemang. Till exempel 2 GB för 99 kronor vilket ger dig lite drygt 2,5 minuter snabbt surfande per månad.

Detta är ju en av våra största operatörer och med all rättvisa ska man titta på övriga operatörer också som faktiskt valt att inkludera lite fler gigabyte i sina abonnemang. Men även där är det långt ifrån ”fri surf” även om Tre vilt slår sig för bröstet med sin tjänst med just det namnet (begränsning: 100 GB).

Klagomål till Bredbandskollens support

Nu kanske du tycker att jag bara håller på och fånar mig men faktum är att vi får in mängder av klagomål om just detta till Bredbandskollens support. Vissa har till och med missat hela grejen och är arga på oss. Vi behöver nämligen skicka data i full hastighet under cirka 20 sekunder för att kunna testa hastigheten på ett bra sätt, det innebär att det går åt upp till 50-100 MB på riktigt snabba bredband. 4-5 mätningar är därmed allt som krävs för att månadsransonen på 500 MB ska börja ta slut. Fyy Bredbandskollen, fyy!!

Så vad är då egentligen problemet? Operatörerna skulle nog hävda att mobilt bredband/internet inte är tänkt att ersätta fast bredband och att det är därför trafiktaken är så låga. ”Mobilt bredband är ett komplement” skulle det nog låta ifall jag ringde en operatör nu.

Är inte det en sund inställning när kapaciteten i deras nät tryter och användarna fortsätter att strömma till frågar ni er? Det är ju tydligare för användaren att köpa ett abonnemang som passar hur mycket data man går igång på.

Konkretisera vad datamängden faktiskt räcker till

Pyttsan säger jag! På samma sätt som det på min fredagsölburk står att ”man inte ska köra bil efter att ha druckit denna burk” borde det finnas en tydlig text på operatörernas hemsidor som faktiskt berättar exakt vad datamängden som ingår kan användas till. I stället för något så abstrakt som gigabyte (GB) borde det stå exakt hur lite de mobila bredbanden som säljs i dag faktiskt räcker till.

Dessutom kan operatörerna inte med all rimlighet mena att mobilt bredband endast ska användas som komplement. Det är väl klart att folk får använda det som deras enda bredband om de vill. Räcker det för mina föräldrar så räcker det säkert för många andra. Jag menar, det är jättesmidigt att kunna ta med wifi-modemet till landet på sommaren. Och även om det är lite kul att se skräcken i min fars ögon när jag ber att få wifi-koden till deras nät så är det lite tråkigt att han hela tiden oroar sig för att hans 40 GB med Tele2 ska ta slut.

Så här är till slut mitt budskap till Sveriges operatörer: Ni kanske tror att ni är smarta i dag men jag tror ni gör er själva en björntjänst. För i framtiden är mobilt bredband en del av att nå bredbandsmålen 2020 (enligt Bredbandsforum) och ska man hoppas på den tekniska utvecklingen så kommer kapaciteten, täckningen och hastigheten i Sveriges mobila nät snart att slå alla prognoser. Då är det viktigt att ni har kunderna med er.

Förslag till på varningstexter till operatörerna

Nedan är några förslag till varningstexter som ni gärna får knycka om ni vill:

500 MB Mobilt internet – ”Räcker till ungefär 5 mätningar med Bredbandskollen per månad sen kan du glömma Wordfeud!”

2 GB Mobilt Bredband – ”Nova/Moa/Max/Arvid får bara titta på Sean Banan i HD-kvalitet 40 gånger, sedan är du rökt!”

10 GB Mobilt Bredband – ”7 timmars SVTPlay per månad och inget annat, SUCKER!”

Läs mer på våra webbar:

Etiketter: , , , , , , , , , , ,
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Rickard Dahlstrand Projektledare för Bredbandskollen

Rickard har hand om Bredbandskollen där du kan testa hastigheten på olika bredbandsuppkopplingar. Han har tidigare utvecklat liknande mätsystem för att testa TCP/IP-nätverk åt olika företag samt arbetat som lärare i nätverksteknik.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Stig 8 oktober 2013, kl 14.41

    Fel i formeln, 10000/12 är 833 sekunder vilket motsvarar 23 min. 8333 sekunder är runt 11 timmar.

    Annars är det en bra artikel. Just kostnadsökningen för de nästa 10 GB är exceptionell, även om man kan få de första för 99:- om man redan har ett ADSL-ab.

    Svara
    • Anders 8 oktober 2013, kl 14.58

      Nä, formeln stämmer.

      10000/12=833 833/60=13,888

      8333/3600=2,314

      Just saying.

      Svara
      • Rickard Dahlstrand
        Rickard Dahlstrand 8 oktober 2013, kl 15.35

        Förlåt, jag räknade fel. Uträkningen är nu korrigerad och även denna gång dubbelkollad av andra duktiga .SE-medarbetare.

        Svara
  • Shizune 8 oktober 2013, kl 14.53

    Håller helt och hållet med. Jag fick ett samtal från Tele2 för ett bra tag sedan och de försökte pracka på mig deras nya 4G modem för hemmanätverk, och jag tänkte ”Åh vad bra då min koppar lina är så långsam”, det de glömde säga till mig var att det var en 10GB begränsning på modemet. Jag kan förstå att 10GB’s användning på en mobil där du typ lyssnar på lite spotify eller kollar din FB fungerar rätt bra. Men att ha en sådan begränsning på vad som ska vara ett hemmanätverk (inbyggd router till 4 datorer med kabel eller obegränsad wifi). Jag förstår inte hur dom tänkte, jag drar igenom själv säkerligen runt 20GB per dag.

    Som tur var så hade de en 2 veckors returrätt eller något liknande så jag kunde lämna tillbaka modemet utan att behöva betala något. (Sedan var inte 4G täckningen något vidare att ha i vilket fall). Tyvärr så tror jag att om du vill ha en snabb och tillförlitlig uppkoppling så finns det bara landburet som alternativ, vilket är otroligt tråkigt då även om jag bor mitt i centrum så finns det inget fiber och jag bor långt ifrån en station = långsam koppar kabel.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 8 oktober 2013, kl 15.38

      Jag har ingen personlig erfarenhet, men ifall säljaren inte väldigt tydligt upplyser om begränsningen vid försäljningstillfället så tror jag att det är viktigt att berätta detta för operatören. Sådana säljare skapar inga nöjda kunder.

      Svara
  • Jesper 8 oktober 2013, kl 14.57

    Själv tycker jag att gränserna är väldigt bra.
    Tänk om alla samtidigt skulle försöka använda hela sina bandbredder samtidigt – då skulle det då inte bli mycket bandbredd kvar till någon alls (De trådlösa näten har en tämligen strikt begränsning i netto-bandbredden till alla användare på en mast), så de gångerna jag vill avnjuta video i full HD i bussen, så är jag jäkligt glad att inte alla andra sitter och tar upp bandbredden på att tanka ner senaste avsnittet av Game of Thrones, när man istället kan göra det via ett mycket bättre media – fiberanslutningen hemma.

    Trådlösa nät är bra för då man inte på något rimligt vis kan använda någonting annat, helt fantastiskt faktiskt! Men de fallen är i princip enbart i mobiltelefoner och liknande, där man inte ska göra så mycket annat än att spela Wordfeud eller streama film kortare stunder.
    Men när man behöver vara uppkopplad på en begränsad yta, läs hemma, så ska man ha en fast internetanslutning via koppar eller fiber! Sen en liten accesspunkt på det, klockrent.

    Nä, lär folk att använda rätt anslutning på rätt ställe och att använda sin datamängd på rätt sätt (man streamar inte Sean Banan 40 gånger, då laddar man ner honom en gång (förslagsvis hemma genom WiFi mot den fasta internetanslutningen) och lagrar lokalt istället). Och är man så pass fanatisk att man känner ett behov av att köra bredbandskollen sjuttioelva gånger, köp ett abonnemang med mer datatrafik.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 8 oktober 2013, kl 15.42

      Visst är det bra med gränser som håller bort folket som överförbrukar, men i detta fall är gränserna så löjligt låga att helt vanliga användare fastnar i näten. Det jag vill är att operatörerna ska bestämma sig, antingen säljer de abonnemang med gränser som tillåter folk att använda tjänsterna som vanliga bredbandsabonnemang eller så är det väldigt tydliga att detta inte alls är syftet med dessa produkter.

      Svara
    • Oliver 10 oktober 2013, kl 14.46

      Vad tror du hur mycket brandbred finns?

      Svara
  • Malin 8 oktober 2013, kl 14.58

    Åh, har längtat till tiden folk börjar fatta vilket snåleri det verkligen sker från operatörerna.
    Jag bor hyffsat långt ut i ”ingenstans” och mobilt är det enda sättet jag kan få internetuppkoppling med, jag har tur med att bo hyffsat nära en 4G mast och därför får jag 4G.

    Jag har bredbandsbolaget och har en gräns på 300GB vilket kan låta väldigt mycket men det delas på en stor familj med ett flertal ungdomar, det tar inte länge innan man är uppe i den gränsen. Jag tror bredbandsbolaget har desutom sänkt sin gräns nu till 80GB för nya abonnenter. Vi hade verkligen inte klarat oss på Telias 10GB eller 80GB!

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 8 oktober 2013, kl 15.46

      Det är många med dig som skulle vara helt bortkopplade utan 4G, operatörerna har en jättechans att knipa marknadsandelar här. Och folk är villiga att betala. Därför är det märkligt när de envisas med att ha så hårda begränsningar.

      Svara
      • Robin 9 oktober 2013, kl 09.20

        Det ni inte verkar fatta är att en 4g mast har en begränsning. Skulle man tillåta större datamängder skulle näten bli överbelastade (kolla bara vid sportevenemang när alla försöker surfa i pausen). Jag har hellre en liten mängd surf i bra hastighet så att jag kan använda det smidigt när det behövs, än en stor mängd data som ändå inte går att utnyttja på grund av överbelastning.

        Svara
  • Bosse Nyström 8 oktober 2013, kl 16.51

    Jag har en hastighet på 115,2 på mitt mobila bredband från Telia skall jag behöva acceptera det?

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 8 oktober 2013, kl 20.43

      Du menar efter att du har nått ditt tak? Jag tror inte du har något val f.t.

      Svara
  • Lars 8 oktober 2013, kl 17.24

    Sant, för något år sedan var tex Telenor bra med fri surf och du kunde ringa för de 300 kr du laddade per månad , nu kan du ladda 150 kr men får bara 500 MB att surfa för sedan kostar det 9 kr dygn. Jag har även tre´s surfsticka och där får man 100 GB för 299kr månad och det kan räcka , men då är man uppe i 450kr månad för telefon och bredband

    Svara
  • Constantinos amiridis 8 oktober 2013, kl 18.05

    Jag håller med, det är verkligen snålt!

    Läs gärna mina kommentarer oxh tankar när man räknar på vad det kostar att köpa 100gb trafik över 3G & 4G hos de olika operatörerna

    http://costasamiridis.se/2013/08/08/vad-kostar-det-att-surfa-100gb-med-mobilt-bredand-idag/

    Svara
  • Rickard 8 oktober 2013, kl 19.50

    Sitter lyckligtvis med Telenors fri-surf abonnemang, som de nu dessvärre tagit bort.
    Efter lite amatörmässigt detektivarbete lyckades jag inte hitta en enda operatör med fri surf, utan alla har begränsad mängd – med möjlighet att köpa mer gigabyte.
    En intressant komponent i detta är att Apple möjliggjorde med iOS7 så att man kan ringa röstsamtal via Facetime (och även iMessage) som går över datatrafik. Är telebolagens val att nedgradera surfmöjligheter ett motdrag?

    Det är iallafall sjukt dåligt att internet-Sverige inte har bättre abonnemang!

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 8 oktober 2013, kl 20.44

      Precis min tanke, jag tror att folk är beredda att betala för sig också.

      Svara
      • Morgan 27 oktober 2014, kl 18.39

        Juste, men den som betalar för sig har råd med högre hastighet. Det är inte rättvist om andra inte har råd. Därför är en begränsning bra så det inte blir en klassfråga, med högre marknadspriser för just denna begränsade mängd som finns.

        Svara
  • Jimmy Wirsborg 8 oktober 2013, kl 20.08

    Själv håller jag hårt i min abbonemang som faktiskt har fri surf. Telenors gamla 59:- surftillägg. Givet är dock att hastigheten suger något enormt och att streama eller annat går inte, men verkar ju inte som om det går ifall jag hoppar på ett nyare abbonemang heller XD

    Svara
  • Henrik 8 oktober 2013, kl 20.17

    Tycker att det borde vara lagastagt att man har rätt till hela uppkopplings hastigheten hela perioden ut som man har betalt för! Räcker inte bandbreden till för våra stackars operatörer när folk utnytjar deras nät som du betalar för. Får dom väll strypa hastigheten till hastigheter som dom klarar. Men kanske inte så många som hoppar på 4g tåget med hastighet på 1mbit :P Skulle tvinga dom att sattsa på nätet i sverige på riktigt och bygga ut :) tycker det är falsk marknadsföring. Desutom finns det massa freqvenser som skulle kunna släppas fria för bredband och även wifi i det gammla analoga tv nätet.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 8 oktober 2013, kl 20.46

      Flera operatörer stryper hastigheterna också, t.ex. så är det mycket få abonnemang som har Telias 100 Mbit/s-tjänst, de flesta har en strypt tjänst.

      Svara
    • Robin 9 oktober 2013, kl 09.28

      Hur ska vi börja med nya frekvenser när det inte finns någon hårdvara för det? Det är inte säkert att dessa frekvenser är lediga i andra länder och mobiltillverkarna skulle knappast tillverka nya modem/radiochip enbart för svenska marknaden. (se hur lång tid det har tagit att få mobiler som klarar svensk 4g, och tillverkarna ser fortfarande Sverige som ett litet oviktigt land i sammanhanget)

      Svara
  • Alvar 8 oktober 2013, kl 23.17

    Jag håller inte med dig i ditt resonemang. Man surfar inte på 100% av sin kapacitet konstant när man surfar. Inte ens gör man det när man streamar video/musik. Tex. Man läser in en hemsida som kanske är på 10MB? (vild gissning) då läser du in den, den läggs i RAM-minnet på din enhet och sen använder du inte din uppkoppling tills du läser in en ny sida. Så att komma upp i sina 2GB eller 10GB tar ganska lång tid om man bara kollar på hemsidor, som Facebook, Gmail, Aftonbladet. Sen är det också så att iallafall jag surfar inte likadant på min mobil som jag gör på en dator. Jag har inte 15 flikar öppna i Chrome i min mobil. Man kollar en sida lite då och då, och bara när man läser in en sida på nytt så hämtar man data. läser man en artikel på en hemsida så hämtas det inte data konstant och då förlorar du inga av dina 2,5 minuters 4G surfande.

    Sen bygger dina beräkningar på att man har full hastighet vilket man väldigt sällan uppnår. Om man uppnår 50Mbit/s på sin 4G uppkoppling så har man 50/8=6,25MB/s 2000/6,25= 320 sekunder av att hämta hemsidor på. Men att hämta en hemsida på 10 MB på en 50Mbit/s lina hur lång tid tar det?
    Jo, 10/6,25 = 1,6 sekunder. alltså efter att du har hämtat en hemsida på 10MB så har du 318,4 sekunder kvar, av surfande i hastigheten 50mbit/s.

    Läser man in en sida som Aftonbladet som har mycket reklam (gissar på 10MB igen). Då får du på dina 2 GB = 2000 MB 200 sidhämtningar av en sida på 10MB (2000/10), vilket är mer än 6 gånger om dagen. Men man kollar Facebook ibland spelar lite Wordfeud och liknande så använder man väldigt sällan sin maximala surfhastighet och väldigt sällan så använder man den under så lång tid.

    Viktigt att notera är att antalet sidhämtningar och tiden av hastigheten 50mbit/s inte går att jämföra med varandra. Då det är antalet MB mobiloperatörerna kontrollerar och inte ens surftid.

    Men detta är mobilt surfande och surfvanor är olika beroende på plattformar. Jag skulle aldrig kunna använda ett mobilt bredband med en begränsad uppkoppling (100GB), då jag gör helt andra saker vid en dator än vad jag gör på mobilen. Det jag vill komma fram till är att om man kollar på vad man gör för surfande i en telefon så är abonnemangen inte lika snåla, visst de är något dyra och kunde ha haft mindre begränsningar, men överlag så är de helt okej.

    Ska man använda sin mobila uppkoppling till annat än vanligt slösurfande så räcker inte 10GB då är de här abonnemangen på tok för små. Det mobilföretagen gör är att marknadsföra sina abonnemang för något dem inte är. Det går inte att använda sin mobil som router där hemma om man vill streama video och musik (mycket). Abonnemangen är inte gjorda för det och inte telefonerna heller. Det går att använda sin mobil som uppkoppling för sin laptop om man ska kolla mejl eller liknande, men så fort man ska göra tyngre saker som att hämta systemuppdateringar, kolla på längre videoklipp via tex. Youtube. Så försvinner hela ens datamängd direkt, och det är här mobiloperatörerna marknadsför abonnemangen fel. Man kan inte använda en mobiluppkoppling till annat än att surfa lite då och då och kolla på kortare videoklipp. Marknadsföra abonnemangen för något annat är helt enkelt inte okej.

    för mig skulle det inte räcka med 100 GB på en månad, är tveksam på om 1000GB skulle räcka. Då jag streamar musik och video, pratar på Skype och spelar spel via internet dagligen. Kan också nämna att bara för att man har 100Mbit så betyder inte det att man använder det hela tiden, använder väldigt sällan hela min linas kapacitet. Man gör det under korta stunder, men under de korta stunderna så går man också upp i väldigt hög hastighet men slår man ut en dags internetanvändande så kommer linans snitt så kommer den ligga långt ifrån linas maxkapacitet.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 9 oktober 2013, kl 10.54

      Visst, mitt räkneexempel kanske är lite löjligt, men det är egentligen gjort för att visa hur snabba våra mobilnät har blivit (något som vi kan jämföra med fasta bredbandstjänster) och hur löjligt lite surf vi sedan faktiskt får för pengarna.

      Sedan är det ju sällan 10 GB på smartphoneabonnemang, utan mer 0,5 GB. Så även om gemene man inte förbrukar så mycket data så är ju månadspengen betydligt lägre.

      Det är flera som i kommenterar säger att ”visst, jag kan ju inte använda min telefon till Youtube eller Spotify..” och det visar att folk verkar acceptera detta. Det har jag inget emot så länge operatörerna är tydliga med att deras gränser är låga och att ingen användare känner sig lurad.

      Innerst inne kommer jag dock för alltid sörja den framtid som lovade internet överallt och som nu operatörerna helt förstört genom att uppfostra användarna i vad som man inte får göra på (det mobila) internetet.

      PS. Var glad att du inte har en begränsning på sitt fasta, i bl.a. Australien är detta mer regel än undantal.

      Svara
      • Paul 8 februari 2015, kl 11.56

        Det är inte operatörerna som ”helt har förstört” mobilt internet, det är användarna som blivit bortskämda och vant sig vid att vilja överföra i princip gränslösa mängder data på vad som huvudsakligen är underhållning. Jag tänker på strömmande video, ofta även i HD som konsumerar ännu mer data. Etern är en begränsad resurs och folk i allmänhet verkar helt okunniga om detta, ofta vill dom inte veta.

        Jag blev förvånad då jag första gången hörde talas om mobila bredbandsabonnemang med ”fri trafik”. Det blir inte särskilt långvarigt, tänkte jag då, och nu är taken här. Och dom behövs, alternativet vore att de mobila bredbandsnäten helt säckade ihop av all trafik då ”alla” försöker se sin favorit-teve-serie över det mobila bredbandet (och självklart i HD!!!) bara för att dom inte känner för att passa tiden då det sänds på teve.

        Begränsningar på bredbandsabonnemanget via kabel är inte alls lika motiverat, blir det problem med datamängderna där är det bara att dra fler kablar. Men med mobilt bredband kan man inte ”dra fler kablar” eftersom etern i princip är som en enda kabel som vi alla delar på och ”fler kablar” kan vi inte dra i etern. Dessutom ska mobilt bredband i etern dela på frekvenserna med all annan radiokommunikation (i en kabel har man fri tillgång till hela frekvensområdet). Det är ohållbart att alla ska kunna få sin egen personliga ”teve-kanal” via etern och trådlöst bredband.

        Om man bara iakttar återhållsamhet med att konsumera strömmande video på sitt trådlösa bredband är taken inga problem. Men att tala om ”återhållsamhet” i dagens samhälle där alltför många vill ha ”allt genast” är förstås som att svära i kyrkan. Hursomhelst, etern är en gemensam och begränsad resurs. Det är inte operatörerna som har förstört det mobila bredbandet, det är konsumenterna med sin överkonsumtion, oftast av ren okunnighet. Hade folk varit återhållsamma med att konsumera strömmande video, ofta i HD, då hade dessa tak inte behövts.

        Svara
    • Erik 11 oktober 2013, kl 22.17

      Men å andra sidan, vad ska man med riktigt höga hastigheter till om man bara konsumerar små mängder data?

      Svara
      • Rickard Dahlstrand
        Rickard Dahlstrand 12 oktober 2013, kl 09.31

        Kortare laddtider på t.ex. webbsidor.

        Svara
  • Christian Claeson 8 oktober 2013, kl 23.47

    Är detta ett skämt? Jag blir rent ut sagt förbannad. Att påstå att surfande i maxhastighet om 12mb/s skulle använda den mängden data konstant är ju som att säga att en bil förbrukar bränsle när den står parkerad på jobbet.

    Naturligtvis kan du inte konstant förbruka 12mb/s konstant genom att surfa, då en webbsida som är färdigladdad inte använder uppkoppling. På många smartphones tror jag dessutom att begränsningar i hård- och mjukvara är flaskhals nog att inte ens komma upp i påstådd hastighet.

    ALLTSÅ:
    10GB surf är ren datamängd hämtad till telefonen, vilket innebär att hur ”länge” du kan surfa, helt beror på hur stora webbsidor du laddar fram, alltså en HELT och TOTALT irrelevant och subjektiv siffra som inte säger NÅGONTING.

    Skäms på er som är så subjektiva och vinklande, skärpning!

    Svara
    • Berndt Berg 9 oktober 2013, kl 09.34

      När man ser kommentarerna till ditt inlägg så förstår man egentligen varför det ser ut som det gör i samhället ”hissen går inte ända upp på många” om man ser i reklamen på TV så måste varenda människa fatta att man skall lyncha mobilt bredbandsleverantörerna, ”VARENDA REKLAM SÄGER SE SÅ MÅNGA FILMER DU VILL PÅ DIN SURFPLATTA/MOBIL FÖR TYP 75:- I MÅNADEN” detta medans ditt abonnemang bara tillåter tre fyra filmer.
      Och kommentarerna här handlar om en massa knäppa beräkningsfel, då finns det inte mycket hopp alltså!!!

      Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 9 oktober 2013, kl 10.56

      Bra med lite mothugg, tack!

      Mitt räkneexempel är kanske lite löjligt, men det är egentligen gjort för att visa hur snabba våra mobilnät har blivit (något som vi kan jämföra med fasta bredbandstjänster) och hur löjligt lite surf vi sedan faktiskt får för pengarna.

      Det är ingen som har 10 GB på sin mobil, där är det oftast 0,5 GB eller ännu mindre. 10 GB är tänkt att ersätta fast bredband och ska du titta på Netflix, Youtube eller SvtPlay med någon vettig regelbundenhet så är det bara att glömma.

      Svara
      • Jeppe 15 oktober 2013, kl 15.38

        ”Det är ingen som har 10 GB på sin mobil”. Jo, jag och säkerligen ett antal andra har det i form av 3Surf Max 10GB. 299:-/månad + 30:- för en Galaxy Note 3 (otrolig lur!) + lite löpande förbrukning (f n under 1:-/dag). :)

        Via Mitt3-appen kan jag se min snittförbrukning och jämföra med snittkunden (antar att jag får lita på den uppgiften). De senaste sex månaderna har jag surfat upp 25,5 GB och snittkunden 3,14 GB medan det är motsatt förhållande på samtal och meddelanden. Det kan ju vara så att snittkunden slår i taket eller så utnyttjar inte snittkunden sin telefon-surf mer och en majoritet är nöjda ändå. Jag förbrukar m a o inte allt men jag har så det räcker och kan dela ut till t ex jobb-iPhone:en som inte kan ladda ner över 50MB utan wifi…

        Hemma kör jag samma operatörs dyraste mobila bredband och DÄR gör man bort sig när rubriken säger ”Obegränsad data” men texten säger 100 GB. Än så länge har vi inte slagit i taket. Hastigheterna är nästan alltid betydligt högre än vad vi hade via ADSL och samtidigt minst 150:- billigare/månad.

        Mer ontopic tycker jag att du har rätt i grunden och både vi kunder och staten måste ställa högre krav på operatörerna. För mig borde t ex inte Telia ha några privatkunder i Stockholmsområdet, dålig täckning på oväntade ställen, ofta chokat vid evenemang och hutlösa priser. (Min hypotes är att dom lever på de äldre generationerna.. :P) Så länge operatörerna tjänar pengar och klagomålen är försumbara kommer problemen att fortgå.

        Staten borde ställa mer krav när frekvenserna släpps/förhandlas bl a rörande det du tar upp men också rörande: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17660865.ab .

        Långt och lite osammanhängande men jag kunde inte hålla mig. Tack för artikeln!

        Svara
        • Rickard Dahlstrand
          Rickard Dahlstrand 15 oktober 2013, kl 15.57

          Tack själv!! Kul att höra från en användare som verkligen använder sitt bredband.

          Kom på en till liknelse för hur operatörerna räknar ut snittförbrukningen..

          Det är som om vägverket skulle använda hur fort folk kör på en 50-väg som mått för hur bråttom folk har till jobbet. :)

          Svara
      • Peter 27 november 2014, kl 20.18

        Operatör: 3
        Surf/månad: 10 gb

        Har behållit deras 10 gb/mån kampanj sedan de tävlade emot tele2
        och kommer inte byta till ngt nytt även om de försöker lura mig till det.
        Har som bonus fått 10% rabatt efter att bindningstiden tog slut och betalar
        straxt över 300.-/mån för fria samtal/sms/mms samt 10 gb surf.
        På hemmaplan har jag avtal med Bahnhof, obegränsad surf via fiber och det är verkligen obegränsat!

        Svara
  • gunnar 9 oktober 2013, kl 02.45

    jag har nett1 30gig det är slut på ett par dar sen drar dom ner hastigheten

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 9 oktober 2013, kl 10.57

      Ja, det är vanligt att det blir slött istället. Jag har länge undrat varför det inte stängs av helt, kanske någon annan vet?

      Svara
      • Bernhard 10 oktober 2013, kl 02.38

        Det är väl lättare att sälja en tjänst som fungerar (även om det är dåligt) – än att sälja en tjänst som inte funkar alls när man förbrukat sin givna mängd.

        Svara
  • Berndt Berg 9 oktober 2013, kl 09.24

    Tack för inlägget jag har kämpat färdigt nu och gett upp, har kämpat i flera år mot denna idioti.
    När jag bodde på Gotland så var mitt enda alternativ mobilt bredband men eftersom surfkvoten var så löjligt låg så hade jag flera abonnemang och när potten tog slut bytte jag modem i routern så fick jag hålla på, problemet var att jag kunde inte få adsl med hög upphastighet och hade tre ip telefon abonnemang, jag kämpade bokstavligen som ett djur för att få allt att fungera, jag kan avslöja att så länge surfpotten fanns så fungerade allt som en dröm fem datorer med fyra routrar utplacerar på gården ip telefoni allt bara fungerade och i en otrolig hastighet runt 16 – 24Mbit. Men sedan kom nästa stöt när surfpotten tog slut sänktes hastigheten så samtal på ip telefonin dog inte helt, man fick en förvarning och hann springa och byta modem, men helt plötsligt visar det sig att dom även tog bort det plopp så stoppades allt trafik när potten tog slut. Nu sitter jag i Kalmar och har ingen möjlighet längre att använda mobilt internet och har varit tvungen att gå över till adsl så nu sitter jag med snigelhastighet och är förbannad hela tiden jag använder min dator, tre routrar för mobilt bredband står i garderoben!!! Sorgligt mycket sorgligt!!!

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 9 oktober 2013, kl 10.59

      Det är tråkigt, deras hårda begränsningar på hur mycket kunderna fick surfa gjorde en annars mycket bra kund till någon som idag är arg och besviken. Jag menar, du fick ju bredband på en plats där det annars kanske inte fanns några alternativ.

      Svara
  • Daniel 9 oktober 2013, kl 14.07

    Dessutom får vi betala (i form av vår datakvot) för reklam när vi surfar med telefoner/plattor. De flesta webbläsarna i telefonerna har ingen möjlighet att blockera annonser och således lägger vi en icke försumbar del av vår snåla datakvot på att ladda hem animerade annonser, pre-rollklipp på Youtube etc. Ja, visst, det ”betalar” i vissa fall redaktionellt material, men är det bara jag som blir förbannad när jag t ex ska köpa en biobiljett och SFs hemsida visar en massa annonser för skit som jag inte är intresserad av? Jag är där för att _köpa_ en tjänst, inte för att de ska kunna suga ut av min datakvot ;(

    Nästa telefon jag skaffar ska ha möjlighet att installera webbläsare med ad-blocker.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 9 oktober 2013, kl 14.33

      Det är också en klok observation, hade jag inte tänkt på.

      Svara
    • pärran 29 oktober 2014, kl 17.24

      I Android har Firefox (beta) en version av adblock som man kan lägga till.. kanske att Chrome stödjer det.

      Svara
  • Mikael "MMN-o" Nordfeldth 9 oktober 2013, kl 16.29

    Eller så utbildar vi folk propert så konsumenterna inte köper grisen i säcken bara för att PR-avdelningarna fått till en klämcheck slogan!

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 10 oktober 2013, kl 06.23

      På något sätt tycker jag inte att det ska behöva vara så, vi konsumenter ska inte behöva vänja oss vid att bli lurade. Det ska gå att anta att de produkter som finns på marknaden sälj på ett schyst sätt.

      Svara
  • Bernhard Hettman 10 oktober 2013, kl 02.37

    Datamängden man får i Sverige är ju rena julafton jämfört med det ocker som sker när man är utomlands. Bara kolla på en youtube-video i lägsta kvalité kan kosta hundralappar. Det om något – är absurt.

    Själv har jag Telenor och brukar resa till Japan. Nu såg jag att det var sänkt rejält jämfört med tidigare, men dessa 500 MB som det pratas om skulle kosta 1490 kr. Hyffsad slant.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 10 oktober 2013, kl 06.24

      Det är en annan fråga men visst är roamingavgifterna hutlösa. Detta är på gång att bli bättre i europa iallafall och annars rekommenderar jag alltid lokala kontantkort.

      Svara
      • Ann-Sofie 11 mars 2014, kl 10.31

        Och när du köper kontantkort i utlandet, ska du vara väldigt väldigt glad om du kan få mer än 1 Gb i månaden. Vanligast numera är runt 500 Mb per månad. Är man utomlands så är man dessutom mer eller mindre tvingad att alltid använda mobilt bredband med kontantkort. Om du inte kan tänka dig att sätta dig på en restaurang eller bar för att surfa. Men hur trevlig är man då?
        Vi har en router ombord som vi petar in ett kontantkort i. 2 personer med varsin iPhone och varsin iPad och varsin PC. Alla enheter skall uppdateras hyfsat ofta om man är i Apple världen i alla fall. Hur långt räcker då 1Gb? Att titta på SVTPlay eller annat streamat är bara att glömma. Att läsa dagstidningen glöm det. Kvoten brukar räcka till mail och FB och väder nedladdning.
        Så jag tycker nog att ni har det relativt bra i gamla Svedala ändå.

        Svara
        • Rickard Dahlstrand
          Rickard Dahlstrand 11 mars 2014, kl 11.42

          Mobilt bredband via kontaktkort kan vara lite dyrare per megabyte än via abonnemang. Operatörerna vet att det är turister och tillfälliga användare och tar då bra betalt.

          Svara
  • Andreas Eriksson 10 oktober 2013, kl 08.15

    Hej underbart inlägg.
    Jag bor på en plats i Sverige där jag max kan få 8mbi ADSL, och enbart Telia som leverantör. Först testade jag mig av mobilt bredband men det gick sådär.

    Utvecklingen som sker är helt orimlig. Det går inte att bara ha mobilt bredband, som man nämner i artikeln slukar streamingtjänster som play, netflix spotify m.fl bandbredd. Håller med fullständigt att operatörerna borde se över sina lösningar.

    Bra artikel!

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 10 oktober 2013, kl 09.23

      Tack!! Det är inte omöjligt att mobilt bredband kan ersätta din ADSL inom kort, men mycket få kommer byta ifall trafiktaket är så lågt.

      Svara
  • Stefan 10 oktober 2013, kl 11.33

    Jag frågade tre, tele2, comviq och telia på facebook hur de ställde sig till artikeln och när de tänkt ta bort begränsningarna

    Comviq svarade:
    Hej Stefan,

    Jag kommer att dölja det här inlägget då vi inte tillåter externa länkningar på vår Facebook sida.

    Vi har en begränsning på surfen för att ingen ska kunna missbruka tjänsten och en normal användare använder inte mer än 3GB i månaden, men också för att datavolym är en extremt hög kostnad för oss som företag. Hade vi tillåtit obegränsad surf så hade vi inte kunnat erbjuda tjänsten för det låga priset vi har för den idag. Som det ser ut just nu så har vi inga planer på att höja surfen.

    Mvh
    Rebecca

    Tre svarade:
    Fast internetuppkoppling och mobil internetuppkoppling är två olika produkter med väldigt olika egenskaper. Därför säljs de på olika sätt. Fasta bredbandsförbindelser säljs primärt på bandbredd, mobilt bandbred sälj i första hand på mängd använd data.

    tele2 och telia har ännu inte svarat. Jag köper Comviq’s svar, det kanske är dyrt. Men vem köper de den av? Telia? Tre verkar inte ha fattat.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 10 oktober 2013, kl 11.58

      Hej Stefan,

      Först och främst, bra gjort att fråga operatörerna, återkom gärna när de andra svarar.

      Det är klart att det är en hög kostnad eftersom deras nät har betydligt mycket mindre kapacitet än de fasta nätet. Däremot är de dåliga på att kommunicera detta till deras kunder. Dessutom är deras påstående att en normal användare inte använder mer än 3 GB per månad helt galet, det är ju knappt 2,2 timmars SVTPlay per månad.

      Rickard.

      Svara
      • Stefan 10 oktober 2013, kl 13.17

        Eller hur, att sitta och zappa lite på google play och testa lite olika appar så är man också rökt bara efter några timmar. Tycker också att det är konstigt att comviq påstår att man kan ”missbruka” tjänsten. Det enda jag kan komma på vad dom menar är att man inte ska ladda ner olagligt material, men det kan man ju göra även med en bredbandsbegränsning men inte lika mycket.

        Tele2 har sagt att dom ska kolla upp det och sedan återkomma.
        Telia har ännu inte svarat någonting, de har dock svarat på andra kommentarer efter min.

        Svara
      • Stefan 10 oktober 2013, kl 16.32

        Comviq’s tolkning av missbruk av deras tjänst är följande:

        – ”Med missbruk menar jag att man exempel streamar mycket att man över använder internet, det blir ett för hårt tryck på nätet om alla skulle kunna göra det.”

        Svara
        • Rickard Dahlstrand
          Rickard Dahlstrand 11 oktober 2013, kl 08.15

          Betyder det att Comviq tycker det är att missbruka deras tjänst när man tittar på Svtplay eller Netflix. I så fall borde det verkligen stå på deras hemsida.

          Svara
          • Stefan 11 oktober 2013, kl 14.51

            Nu svarade Telia också på frågan ”Hur ställer ni er till denna artikel? När ska ni ta bort begränsningen?”:

            -”Hej! Först och främst: Våra erbjudanden utvecklas hela tiden. Det gäller även storleken på surfpotterna. Men det är viktigt för oss att det finns en koppling mellan hur mycket data man som kund förbrukar och vad man betalar, precis som för många andra varor. Det är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta bygga ut våra mobilnät. Svenskarna vill kunna surfa på fler ställen i högre hastigheter. Vi gör därför en storsatsning på våra mobilnät i hela Sverige. När den utbyggnaden är klar kommer vi erbjuda 4G- och 3G-täckning på 90% av Sveriges yta. I kronor och ören handlar det om en miljardsatsning. Sedan tidigare har vi gjort stora investeringar för att förbättra kapaciteten i vårt 3G-nät.

            Vad gäller dataförbrukning så förbrukar våra kunder i genomsnitt cirka 1 GB i sin mobil varje månad. Självfallet finns det personer som förbrukar betydligt mer, men även mindre. Det är också så att de som förbrukar mer blir fler, i takt med att man använder nya mobila tjänster. I dagsläget räcker surfpotterna för många kunder, och det stämmer som artikelförfattaren säger att de som tittar mycket på rörligt innehåll bör ha fast bredband hemma. Det är också viktigt för framtiden, när fler saker i hemmet börjar kopplas upp. Det är också därför vår satsning på nät inkluderar fiber, som vi nu rullar ut över stora delar av landet. //Marcus”

            Svara
            • Rickard Dahlstrand
              Rickard Dahlstrand 11 oktober 2013, kl 15.29

              Ännu en operatör som inte anser att streaming ska användas på deras tjänster. Märkligt. Bra också att peka på fiber som ett alternativ. ;)

              Svara
              • Stefan 12 oktober 2013, kl 09.07

                De kanske har något i görningen när det gäller fiber? Mobilt trådlöst fiber? Det skulle vara awsome! :)

                Svara
                • Rickard Dahlstrand
                  Rickard Dahlstrand 12 oktober 2013, kl 09.29

                  Ja, det vore nått det. ;)

                  Svara
  • Stefan Nilsson 10 oktober 2013, kl 13.44

    Går det inte att dra en rak koppling till hur elavtal fungerar? Du betalar för hur mycket du använder och mäter mängden i kWh. En omskrivning blir bara diffust och lär säkert resultera i missnöjda kunder som inte förstår att ”HD-kvalité” innebär 720 när kunden har tittat i 1080 eller att varje sidladdning drar data. Om kunden sedan inte är insatt i hur långt man kommer på en liter bensin, hur mycket el som används eller om man bör välja 2GB framför 1GB så är det snarare, i mitt tycke, så att kunden bör sätta sig in i det innan man gör ett köp.

    Sedan kommer frågan om maxgränsen är för låg vilket jag gissar är en ekonomisk fråga men jag är inte insatt i det. Det kostar troligtvis att öka kapaciteten och frågan är om kunderna är villiga att betala för det? Kom ihåg att intäkterna för SMS och telefonsamtal på sikt försvinner och enda inkomsten då blir en fast månadskostnad eller kostnaden för surf vilket ska finansiera allt.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 11 oktober 2013, kl 09.09

      När det gäller hur långt jag kan köra bilen på en liter bensin eller hur mycket el mitt hus behöver för att värma upp sig så har de flesta rätt bra koll. Men när det gäller hur mycket bredband det går åt när man göra olika saker på nätet så verkar folk ha hemskt dålig koll. Jag tycker det är säljarens uppdrag ett se till att deras produkter inte säljs på ett vilseledande sätt och i detta fall är det vilseledande eftersom folk inte vet hur många minuter svtplay en GB är.

      Jag har inget emot att operatörerna tar betalt för sina tjänster på det sätt de önskar, däremot måste det vara tydligt för användarna. Är det trångt i näten och det krävs drastiska åtgärder för att få bort detta, så kör hårt. Men då måste operatörerna vara tydligen med vad som gäller och som det är nu så är det på tok för otydligt.

      Svara
  • Kenth 16 oktober 2013, kl 03.10

    Har åkt med husvagnen en del från skellefte i norr till tierp i söder i år.
    Vanligt telia abonnemang med 9:-/dygn i surfavgift. Nokia E7 telefon.
    Har märkt av att inom tätorter går det oftast okey kolla internet men avtar
    ganska fort då man åker en bit utanför. Och rastplatser som ligger en bit utanför
    eller mitt mellan 2-tätorter/städer händer det ofta att man inte ens kan ringa om.
    man inte har telefonen i exakt rätt position mot där det finns svaga signaler.
    Ringde telia o ifrågasatte detta och vitsen med 4G om man ofta är på landsbygden och
    inte i storstaden alltjämt och fick till svar -Det beror på helt på vad du vill BETALA för att kunna ringa och surfa mobilt. Ett annat svar Telia gav som jag läste i en tidning var att områden som inte var ekonomiskt försarbara inte var intressanta bygga ut.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 16 oktober 2013, kl 07.32

      Jag tror du skulle tjäna på att skaffa en riktig 4G-telefon. Speciellt en som klarar 4G över 800 Mhz. Telia och de andra operatörerna bygger ut 4G över just 800 Mhz som galningar just nu och i.o.m. att frekvensen är så låg så är chansen att du får täckning i utkanterna mycket bättre. Dessutom är hastigheten bättre än över 3G.

      Svara
  • Thomas Widenberg 2 november 2013, kl 09.21

    Tack för all information och ert kunnande.
    Jag har nu höjt min kompetens i ämnet ”Snåla datamängder till kunderna i mobilt bredband”.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 5 november 2013, kl 10.33

      Fantastiskt kul att höra, tack för att du läste.

      Rickard.

      Svara
  • Martin 16 februari 2014, kl 06.39

    Operatörerna anser att det är missbruk att streama t ex svtplay och YouTube man ska helst bara kolla mejlen eller facebook sen är potten förbrukad. Vad är då syftet med 4g satsningen? Att Aftonbladet ska ladda nån millisekund snabbare jämfört med turbo3g, eller

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 16 februari 2014, kl 08.51

      Det kan man undra. Ev. kan man tänkta sig att i och med att näten blir snabbare så är det lättare för användarna att förbruka stora mängder data. 4G för att mobilt bredband går att användas för streaming och det skapar höga krav på att operatörerna bygger ut kapaciteten i näten.

      Svara
  • Robert 27 februari 2014, kl 18.04

    Hej!

    Bra artikel och mycket bra kommentarer. Jag hittade denna sida efter att jag hade blivit uppringd av Tele2. Deras försäljare erbjöd mig ett mobilt bredband med hast 21 Mb/s och 15 Gb/mån. Han LOVADE mig att datamängden kommer att räcka för mig, han berättade att med den datamängden kan man kolla på DVD-kvalitet via nätet 20 h/dygn. Jag tvivlade på att jag skulle ge upp mitt nuvarande obegränsade abbonnemang som han tyckte till hans fina erbjudande med garantier och sa att jag använder mer än 0,5 Gb/dag, jag har anat ugglor i mossen när jag har följt debatten som din artikel behandlar och frågade lite. Operatörerna ger som skäl till rådande begränsningar och prissättningar att man vill komma åt storförbrukarna, man kan faktiskt tro att genom att säga så så ljuger dom rakt upp i ansiktet och istället är de nöjda med hårt strypta abbonnemang som gör att man kan sälja 1Gb för 30kr tex. Jag påpekade att i Finland är praktiskt taget alla mobila bredband obegränsade och inte dyrare för det, hans briljanta svar var att det här är inte Finland. Andra kanske förstår att jämförelsen med Finland var för att luska i varför man här måste ha abbonnemang med bara 0,5-3Gb och sedan 30 spänn för 1 Gb till.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 27 februari 2014, kl 19.38

      Intressant jämförelse med Finland, det är värt att gräva mer i. Många av de Svenska operatörerna är ju också verksamma i Finland, så det är märkligt att det ska vara så stor skillnad.

      Svara
      • Robert 27 februari 2014, kl 20.46

        Hej!

        Annat som klingar konstigt med skälet att komma åt ”missbrukarna” är att varför man i vissa abbonnemang stänger av datatrafiken när man kommer upp til gränsen, det verkar snarare vara för att generera köp av mer datamängd mer än för att skydda nätets kapacitet. Övriga drar ner till 30 till 100 kb/s vilket ofta är en nivå för att det ska bli besvärligt att surfa men återigen i Finland så fick min fru datapaket för bara 1 eller 2 euro/mån till sitt gamla abbonnemang på 250 kB/s utan surftak som räcker för att det ska vara rimligt för ett så billigt paket. Varför jag skriver är inte för att jag inte förstått att företagens syfte är att tjäna pengar men för att det känns som att de dumförklarar oss kunder med sina falska argument och för att det kan finnas en tyst överenskommelse mellan operatörerna att ingen frångår den praxis såsom det har råkat blivit eller har skapats (vilket isåfall handlar om kartellbildning).

        Svara
        • Rickard Dahlstrand
          Rickard Dahlstrand 28 februari 2014, kl 09.16

          Jag tror ”systemet” är att smartphoneabb får en hastighetsbegr eftersom det finns funktioner i telefonerna numera som är beroende av att data fungerar. Mobila bredband med dongel å andra sidan tycker man inte ska kunna gå att använda ifall datamängden är förbrukad.

          Svara
  • Oraklet 7 mars 2014, kl 20.39

    Man får väl vara glad för det lilla antar jag, det är såvitt jag vet bara i Sverige som vi har såpass ”stora” datamängder för mobilt bredband, utomlands är det oftast 5 GB som är max…

    Ser att 3 börjat med ”nattabonnemang” dvs. 100 GB i full hastighet mellan 00-08, 0.2 Mbit resterande tid. Kan ju vara nåt å kombinera med ett mindre abonnemang för att få lite halvvettig datamängd för den som laddar ner saker.

    Sen förstår jag heller inte varför de skryter så mycket om hur snabbt det går i deras nät, som om någon efterfrågar högre hastighet… …snacka om falsk marknadsföring.

    Frågan är när vi kan tänkas få lite vettiga datamängder för mobilt bredband? 500 GB eller möjligen 1000 GB skulle jag gärna vilja ha…

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 10 mars 2014, kl 14.18

      Ja, det är märkligt att ingen operatör skapar ett supersizeabonnemang..

      Svara
  • Johannes Löfgren Nurmi 8 mars 2014, kl 15.18

    Mycket bra skrivet! Detta borde uppmärksammas och som du är inne på, användas som en stämpel! :)

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 10 mars 2014, kl 14.18

      Tack!! Det är bara att dela och tipsa om detta inlägg, ju fler som tycker som dig desto snabbare kan vi få till en förändring.

      Svara
      • Arkadi 1 juli 2014, kl 22.46

        Håller helt med din artikel. Det är som att ha en Ferrari med en bränsletank från bara en liter. Varför finns är näten så snabbt, om jag inte kan njuta av dem?.

        Svara
  • Morgan 19 mars 2014, kl 21.04

    Om någon skulle kunna fråga ut Telia varför skillnaderna är så oerhörda jämfört med danska grannlandet hade det varit bra: http://telia.dk/mobiltbredbaand

    Där är taket för 399 DKK hela 500 Gb.

    Danska tre har å andra sidan ”bara” 200 Gb data men är hela 100 DKK billigare än telia. Stora fördelen med tre är ju dock att det fungerar rakt av i Sverige också.

    Sverige kommer ju hamna i kölvattnet med den här utvecklingen :(

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 20 mars 2014, kl 17.32

      Nu är ju 399 danska lite drygt 470 svenska, men jiisses 500 GB, det skulle ju kosta över 2000 kr i Sverige. Hur kan det vara möjligt?? ;)

      Håller med om att detta inte främjar utveckligen.

      Svara
      • Robert 6 oktober 2014, kl 12.24

        Hej jag undrar om ni som är sakkunniga kunde gräva i följande:

        1. Vad är egentligen kapaciteten i Sverige hos operatörerna?
        – När man även i Finland surfar snabbt och obegränsat med billiga abbonnemang och de svenska operatörerna ädelt försöker ”komma åt storanvändarna” med låga begränsningar och skyhöga priser på tilläggsdatamängder.
        2. Går det att i ekonomiska redovisningar, bolagsstämmor eller från investeringsträffar få reda på vad vinsterna för operatörerna blir av detta system?
        3. Går det att formulera vassa frågor som prövar de skäl som operatörerna ger till dessa system?
        – Tex att mobila abb. Är tänkta att vara enbart ett komplement till fasta nät, vi vill skydda användarna från storförbrukarna osv. Jag tänker på att det marknadsförs ”HBO”-abbonnemang MEN med snäv datamängd varefter datan stryps helt tills man köper mer data. (Varför nu strypa hastigheten HELT)??

        De vassa frågorna skulle inte göra det möjligt att komma undan med kundföraktande falska skäl. Av en del av svaren jag läser så är många redan lurade när de försvarar operatörerna och klagar på de förvånade kunderna. Journalistiken behövs för att motverka dessa två saker.

        Mvh
        Robert

        Svara
  • jla 21 april 2014, kl 16.04

    I-landsproblem.

    Svara
  • Thomas 21 juli 2014, kl 11.16

    Fortfarande begränsningar i mobilsurfandet.
    Men med Universal får man obegränsat med surf, dock med låg hastighet 1mbit/s nerströms och 0,128mbit/s uppströms. Fungerar i mobilen och som accesspunkt till datan om du inte har bråttom. 100 fria minuter samtal 600 gratis sms. Plus 99öre för varje samtal. Mitt abonnemang kostar 149kr/mån. c:a kostnad/månad är 300kr.
    Finns ej idag. Idag kostar det 18 kr/mån + obegränsad surf i 1 mbit/s för 50kr/mån. Då tillkommer minutpris 18öre sms 18öre + öppningsavgift på 88öre per samtal.
    Ringer man normalt är det billigt ändå.

    Svara
  • Bahador 24 juli 2014, kl 10.11

    Pratade nyligen med Comviq support som hävdar att jag har förbrukat 640 MB surftid under knappt två minuter.

    Jag har inga applikationer uppe inga program och kör enbart hastighets tester: http://www.speedtest.net

    Ibland känns det som om de slumpmässigt ”säger” du har använt mer data än det man faktiskt har gjort. Det som är förbannat irriterande är det faktum att de vägrar ge specifikation för detta så man kan se när, var och hur data kvoten har används till. Är det någon annan som är i min situation?

    Svara
  • Jenny Andersson 26 juli 2014, kl 12.07

    Bra information, håller helt, m inkl vänner, med! Sätter mig nu och noga jämf vem som kan ge mig ”mest” f pengarna! Tror ej att det är Tele2 iaf….?

    Fortsätt gå ut m sanningen! (-:

    Svara
  • Fredrik 16 augusti 2014, kl 10.56

    Intressant läsning men det är som jag alltid har trott. Det här påminner mycket om den gamla modem tiden. Fast upplägget var lite annorlunda, det tog LÅNG tid att hämta en bild och det kostade pengar efter hur många timmar du var uppkopplad. Om jag inte minns fel var det dyrare fram till 1800, sen blev det billigare fram tills 0600. Så när bredbandet kom till min lilla by var jag först i kö att skaffa det.

    När det gäller mobilt bredband ser jag det som en nödlösning för att kunna göra saker med din mobil. Men som vi ser räcker det inte till mycket, men samtidigt är hastigheterna svindlande. Provade en 4g telefon i en storstad, över 60mbit. Till vilken nytta kan man undra när man säkert förbrukar det på nolltid och jag har aldrig haft nytta av en sådan hastighet över huvud taget.

    Själv har jag börjat prioritera saker att använda surfen till. Sen får man ta det stora till det fasta bredbandet.

    Jag tror inte vi ser en obegränsad surf än på ett tag. Men hoppas kan man alltid. Jag är nog först i kön då också :)

    Svara
  • tfo 12 september 2014, kl 15.44

    1
    ===
    En ordentlig försämring med 4G för den yrkesverksamme som har sin bärbara dator med inbyggt mobilt modem.

    När datorn är hemma/på kontoret med fast uppkoppling äter den ju GB med molnbackup, google drive, dropbox mm.

    Så är man ute, i bilen, hos kunder och plötsligt ska den glupska datorn gå på diet. Inget VPN eller terminalsessioner. Det funkar inte. Det finns ingen central ”dietknapp” i Lenovo bärbara som talar om vilka applikationer som ska ha surfvolymen. (Skulle kanske kunna ha virtuella anslutningspunkter som man blockerar för de glupska när man är mobil, men vem orkar med sådant strulande bara för att hjälpa 4G operatörerna?)

    Bara att sluta med sådana bekvämligheter.

    2
    ===
    Att begränsa volymen är bara ett oteknikskt sätt att komma åt intensiteten. Genom att uppfostra mig att surfa smått och kortvarigt är jag den perfekte medborgaren som kan fungera i storstadens belastade nät.

    Värre är att fullt ös i nätet och begränsad volym flyttar ut ansvaret, men också förmågan att styra trafikmängden till kunderna.

    Då ytterligare Gb är krångliga att köpa och dyra uteblir också dynamiken att själv justera hur mycket volym man använder. Betendet går i stället mot ransonering. Dvs man försöker till varje pris justera sitt betende och hushåller med datamängd så att det inte tar slut. Det är heller inte lätt att räkna ut hur mycket alla molntjänster och surf innebär. Det blir en massa extra bekymmer som datoranvändare absolut inte klarar eller ska syssla med.

    Baksidan är resursslöseri då vi inte tillgodogör oss nätet när det är ledigt och operatören får snåla och begränsade kunder. Utan att vara matematiker fattar man ju att om kunden styr volymen på månadsbasis blir ju vissa delar av nätet dåligt utnyttjat och den aktuella trafikmängden får väldigt liten koppling till den aktuella kapaciteten.

    Allt detta sparande i ett nät som lever i realtid och i princip är ledigt öde en sekund efter att alla slutat surfa.

    Vore det inte bättre att operatören fortsätter att styra hur nätet används i realtid, sekund för sekund, med smarta algoritmer i stället för att vi kunder ska strypa våra telefoner och oroa oss för volymer hit och dit?

    Operatörerna har bollen. Ge mig fri surf tillbaka. Sänk hastigheten om det behövs bara det funkar dygnet runt utan volymhysteri. Ring Fortum och fråga hur de gör med leveranser av el.

    Frit flöde av el har jag i alla fall.

    Svara
  • Johan 5 februari 2015, kl 21.16

    Samtliga operatörer jag pratat med verkar ha samma problem, de är otydliga, vissa på gränsen till oärliga, i sin information om t.ex. effekten av att byta ut sin ADSL anslutning mot ett mobilt surf abbonemang. Trots den uppenbara bristen i just datamängden som ingår i de mobila lösningarna bearbetas kunderna aktivt i syfte att ersätta andra bredbandslösningar i hemmen med de mobila alternativen. Att då ens låtsas som att man utger sig för att bara sälja dessa som komplement är löjeväckande. Jag förstår att mobilnätsleverantörerna vill profitera på sina tjänster och jag kan till viss del förstå operatörernas klagan på den enorma trafikökning som tjänster som netflix mfl har lett till men hur kommer det sig att de inte straffar ut fastnästlösningar på samma sätt? Min tes är att det helt enkelt är enklare att få betalt för mobil surf då det är själva mobiltelefonen som är drivmotorn till behovet och det är en statussymbol som inte finns motsvarighet till i fastnätslösningarna. Frågan är hur vi konsumenter kan vara så dumma att vi går med på det.

    Svara
  • Torsten Nilsson 28 februari 2016, kl 10.10

    Jag har 4G, Kostar 139kr/månad. Datamängden räckte inte länge. Tankade för 69kr, detta räckte i ciirka 2 dygn. Har tankat en gång till, nu på mergonen den 28/2-16. Fortsätter det så här blir Månads kostnaden = 15 gånger 69kr = 1035kr/månad, detr är ungefär
    som tiderna i Chicago under 30- talet, med Capone som Företagschef.

    Hälsningar; Torsten Nilsson. (fattig Pensionär)

    Svara
  • Agneta Nyquist 14 mars 2016, kl 00.38

    Jag har insett att ”livet på landet” kommer förskjutas många år bakåt i utvecklingen från och med november 2016. Då kommer Telia lägga ner telestationer över hela Sverige, vilket påverkar ca 30’000 personer… I mitt hushåll bor vi fyra personer, två vuxna och två barn på 10 och snart 14. Vi kommer utan möjlighet att undkomma bli av med vårt fasta bredband och fasta hemtelefoni, och utlämnas till mobilt bredband som enda alternativ. Streama musik och film, se på serier på Viaplay, sonens onlinespel som han ägnar sig åt ca 25 timmar/veckan samt timme efter timme med Youtube (säkert 20-25 timmar/veckan) kommer bli i det närmaste omöjligt med leverantörernas begränsade datamängder. För att inte tala om hur bristande mobiltäckning det ofta är ute i bushen…

    Jag är riktigt förbannad och orolig och har insett att återigen är det visst meningen att om man vill bo på landet och hålla landsbygden levande, då får man skylla sig själv för att man är så korkad!

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 14 mars 2016, kl 08.31

      Hej Agneta,

      Detta är riktigt uselt. 4G är inget substitut till fast bredband och tycker Telia och PTS det så får de hosta upp abonnemang som har samma villkor (t.ex. fri surf) som fast bredband. Jag håller tummarna att ni snart får andra alternativ som t.ex. fiber så ni slipper förlita er på 4G.

      Rickard.

      Svara
  • Maria 16 september 2016, kl 16.21

    Hej, bra artikel.
    Jag har insett att min datamängd tar slut oerhört fort, utan att jag tycker att jag gör något speciellt. Min surf som ingår i abonnemanget tog slut redan den 10:e i månaden, så jag köpte till extra surf och surfade och var verkligen online heeela tiden, men kom bara upp i lika mycket till på 20 dagar som på 10 dagar. Då fattade jag misstanke om att bolaget fuskar för att de ska sälja extra surf. Laddade ner mätning till min mobil och ja, den visar mindre än bolagets egna mätningar. När jag ringt dem och påpekat detta säger de att apparna på mobilen inte mäter rätt!

    Det är svårt att bevisa något som konsument inser jag, så jag undrar: Har ni någon rekommendation på en trovärdig app som mäter surfmängden på en iPhone?

    Tack på förhand!

    Svara