soi2016_sociala_medier

Ny statistik om sociala medier: Facebook förhärskar, Twitter tappar

Det är återigen dags för lite färsk statistik om sociala medier och användningen i Sverige som fortsätter att öka. Facebook är fortfarande populärast utom bland de under 16 år. Där är det i stället Snapchat och Instagram som gäller. Till råga på allt tappar Twitter användare. Det visar rapporten ”Svenskarna och sociala medier 2016” från oss på Internetstiftelsen i Sverige, IIS.

Snart släpper vi vår årliga rapport ”Svenskarna och internet 2016”. Precis som förra året väljer vi att publicera ett utdrag om sociala medier något tidigare än huvudrapporten.

I dag är det 77 procent av alla internetanvändare som någon gång använder sociala medier och 58 procent som gör det varje dag. De som använder sociala medier gör det i genomsnitt 7,1 timmar per vecka vilket är en ökning med 30 minuter sedan förra året och nästan 50 procent under de senaste tre åren. Allra flitigast är de unga kvinnorna mellan 16-25 år som ägnar cirka 12 timmar i veckan åt sociala medier.

Så många använder de olika sociala nätverken

Facebook – 71 procent

Instagram – 44 procent

Linkedin – 26 procent

Snapchat – 25 procent

Twitter – 18 procent

Kik – 10 procent

Reddit – 8 procent

5 miljoner svenskar använder Facebook

Användningen av Facebook fortsätter att öka och har gjort så sedan mätningarna började 2011. 71 procent använder Facebook, att jämföra med 70 procent förra året. Det innebär drygt 5 miljoner svenska användare. Drygt hälften av alla internetanvändare är på Facebook varje dag.

Twitter minskar för första gången

Efter att ha ökat stadigt sedan mätstarten 2011 minskar användningen av Twitter; från 22 procent förra året till 18 procent 2016, vilket är en tillbakagång till samma nivå som 2013. Det är första gången det syns en tillbakagång för ett socialt medie i undersökningen överhuvudtaget. Mindre än hälften av dem som besöker Twitter skriver något själva och bara 3 procent av Twitterbesökarna twittrar dagligen.

Nya tjänster ökar bland unga

Snapchat är ett av de sociala medier som ökat mest i Sverige sedan 2015 (från 21 till 25 procent). Här skiljer sig användningen dock mycket åt beroende på åldersgrupp. Bland tonårstjejer är användningen skyhög.

Kik och Reddit nya tjänster i undersökningen

För första gången ingår även gruppchatten Kik och den sociala nyhetssidan Reddit i undersökningen. 10 procent av internetanvändarna använder Kik. Vanligast är tjänsten i åldern 12-15 år där 59 procent är användare. Från 26 år och uppåt är det bara 4 procent som använder Kik. Reddit har betydligt fler användare bland män än kvinnor. 14 procent av männen har någon gång använt Reddit, medan motsvarande siffra för kvinnor bara är 2 procent.

Etiketter: , , , , , , ,
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Pamela Davidsson Chef, statistik och fakta

Pamela är chef för området statistik och fakta på IIS. Hon ansvarar för portalen internetstatistik.se och studien Svenskarna och Internet. Tidigare har Pamela jobbat med marknadsstatistik på PTS och har en lång bakgrund inom telekommunikation från bland annat Ericsson och Televerket.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • tobias 13 oktober 2016, kl 13.12

    Jag vet att det är en sur kommentar. Men det blir tydligare om ni skriver ”ett socialt medium” istället för ”ett socialt medie”.

    Svara
    • Per-Ola Mjömark
      Per-Ola Mjömark 13 oktober 2016, kl 13.33

      Vi gillar språkliga diskussioner :) Språket är föränderligt och det är inte alltid lätt att säga vad som är rätt eller fel. Samtidigt har du en poäng med att vi kan skriva ”medium” när man pratar om sociala medier i singular. Vi tar åt oss, och ska försöka tänka på det framgent. Tack för ditt påpekande!

      Svara
      • Annika Dacke 27 december 2016, kl 09.35

        Finns uppgifter om Youtube-användningen i Sverige?

        Svara
  • Karin 13 oktober 2016, kl 23.21

    Hejsan! Vilken dag släpper ni hela rapporten och kommer ni som förra året köra en presentation i anslutning till detta?

    Svara
  • Tobias 1 november 2016, kl 09.02

    Intressant. Det är dock tråkigt att ett av de största svenska sociala nätverken, Flashback, har glömts i studien.

    Svara
    • Pamela Davidsson
      Pamela Davidsson 1 november 2016, kl 09.53

      Flashback är inte bortglömt. Men vi hade ett begränsat utrymme för specifika namngivna tjänster i enkäten och Flashback fick tyvärr inte plats där.

      Svara