Nu drar vi igång undersökningen "Svenskarna och internet 2018"

En viktig del i arbetet med utveckling av internet i Sverige är att ta fram relevant information om hur nätet förändrar samhället och människors liv. Inom de närmaste dagarna skickar vi därför ut brev till de som blivit utvalda att vara med i undersökningen ”Svenskarna och internet 2018”. 

Alla sorters människor är tillfrågade om att vara med, unga som gamla, män och kvinnor boende runt om i hela landet. Alla är slumpvis utvalda ur folkbokföringsregistret och utgör tillsammans ett Sverige i miniatyr. Det är därför viktigt att alla, även de som inte använder internet, läser tidningar eller är intresserade av datorer, är med att besvara frågorna. Det gör att undersökningen blir rättvisande. De som är med kommer att vara anonyma.

De som var med förra året har tillfrågats om att vara med även i år och utgör en panel. Panelen kompletteras med nya deltagare. De som är 16 år eller äldre betraktas som vuxna och får själva besvara enkäten via webben, mobilen eller via telefon. Bland dessa vuxna finns även föräldrar till barn 0-10 år, till dem passar vi på att ställa frågor om deras barns internetanvändning.

För de deltagare som är under 16 år har vi fått adressuppgifter till målsman som först får besvara frågor och sedan ger sitt medgivande till att vi får fortsätta med att intervjua barnen (11-15 år) som själva får besvara frågorna.

Trettiotal länder deltar

Denna undersökning ingår som en del i ett internationellt projekt som pågått sedan år 2000. där ett trettiotal länder från hela världen medverkar.

Syftet är att skapa ett så rättvisande kunskapsunderlag som möjligt om svenska folkets medie- och internetanvändning och hur det förändras över tiden. Vi vill sprida denna kunskap till alla som är intresserade, om det så är politiker, journalister, forskare, företagare eller allmänheten. Resultaten från de tidigare undersökningarna finns tillgängliga för alla och är publicerade på www.iis.se/fakta och www.svenskarnaochinternet.se.

Valår

För att genomföra enkäten har vi tagit hjälp av Markör/Origo Group. De utvalda kan välja om de vill besvara enkäten på egen hand via internet eller att bli kontaktade via telefon. De som inte besvarat enkäten via internet kommer först få en påminnelse via sms och senare kommer en intervjuare att ringa upp dem. (Ni kan läsa mer om hur vi gör Svenskarna och internet här.)

I år är det till råga på allt valår. Det ska bli spännande att se hur många som använder internet för att söka efter politisk information.

Artikeln har inga etiketter

Om bloggaren

Pamela Davidsson Chef, statistik och fakta Pamela är chef för området statistik och fakta på IIS. Hon ansvarar för portalen internetstatistik.se och studien Svenskarna och Internet. Tidigare har Pamela jobbat med marknadsstatistik på PTS och har en lång bakgrund inom telekommunikation från bland annat Ericsson och Televerket.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Håkan Brink 3 oktober 2018, kl 16.34

    Vad händer när kontakterna tas bort som banker och svensk handel vill.flera har redan tagit bort kontakter som betal medel .Vad händer den dagen när kortterminaler i butiker slås ut under längre tid.,Inte kunna betala räkningar eller handla.redan nu vet myndigheter ju om hur sårbart internet är.läggs alla tjänster ut på nätet vad det än är så kommer samhället falla totalt den dagen någon sänker internet .lika sårbart nu som mitten på 90talet. Nu finns ännu mer samhällsviktiga saker på nätet. Smäller nätet och dessa ”kompitenta” beslutsfattare med brallorna nere .sverige bli inte säkrare utan sårbara när allt gått på nätet.Jag är 51år.jag har inte och tänker inte skaffa tex bank-id så verkligen lätt att komma förbi detta. Finner tex någon min mobil och har detta bank Id är det inte svårt.Jag ska inte tvingas in i en så otrolig dålig teknik som bla bank-id är.samma så ”testas” användarna på swish som även detta är stor risk med.Utvecklarna tar inget ansvar för produkten .Börja tänka på just den dag kontakter ska bort och vad som just händer vid långvarig utslagning av internet eller bara just betalkort terminaler .eller att bankers nätbetqlning havererar .Nä tror inte ens detta finns på någon agenda hos myndigheter .de kör och hoppas på det bästa

    Svara
  • Eva 4 oktober 2018, kl 14.41

    Ser i Rapporten Svenskarna och internet kapitlet om Mobilt BankID på sidan 28 . Mobilt Bank ID kräver väldigt nya telefoner och att andra appar fungerar. Det hindrar många användare. Med en tre år gammal smartphone kan man aldrig lita på appen. Mobilt BankID kan utan förvarning lägga ut uppdateringar där användare spärras ut och appen kraschar. Det måste myndigheter och företag ta hänsyn till och alltid erbjuda alternativa metoder till exempel bankdosor osv.

    Svara