Lösningen på skolans problem stavas inte bara IT

I många skolor finns i dag datorer till varje elev, men det räckte uppenbarligen inte med att bära ut maskinerna för att skolvardagen skulle bli digital på riktigt. Skolchefer och andra står handfallna och funderar på vad de ska göra nu. När vi startade vår skoltävling Webbstjärnan gjorde vi lite samma tankevurpa. Vis av erfarenhet tänkte jag dela med mig av vårt framgångsrecept.

Digitaliseringskommissionen slår fast samma sak – vi är världsbäst på att bära ut datorer till eleverna men användningen är begränsad och främst fokuserad på att skriva uppsatser och göra presentationer.

Sedan hösten 2008 har vi på .SE arrangerat Webbstjärnan där elever och lärare lär sig att publicera sina skolarbeten digitalt, att gå från att vara konsumenter till producenter på webben. Under de första åren vi arrangerade Webbstjärnan trodde vi också att det räckte med att ge lärare och elever ”verktygen”, det vill säga ett webbpubliceringsverktyg, ett webbhotell och en domännamn.

Och visst, det räckte till för lärare, som hade elever som själva hade stor drivkraft, eller för de som hade en stark pedagogisk idé om hur de skulle använda internet. Men för de allra flesta räckte det inte. Inte så konstigt med tanke på att det fanns få förebilder eller vägledningar för hur pedagoger kunde arbeta med internet.

Webbstjärnans framgångsrecept

En av slutsatserna vi drog av detta var att lärare behöver stöd  i form av utbildningar, förebilder och pedagogisk material som visar möjligheterna och hur de digitala verktygen kan användas. Det stödet ger vi bland annat genom en utvecklad support för lärarna som följer upp det arbete som sker på webben och som svarar på frågor om WordPress, upphovsrätt, källkritik och allt annat lärarna möter när de börjar arbeta med att producera i stället för att bara konsumera information på nätet.

Vår support tillsammans med våra utbildningar i WordPress och kring att skapa information på nätet (totalt deltog 1 200 lärare runtom i landet förra året) har gjort att vi i år har över 1 700 lärare som deltar i Webbstjärnan tillsammans med över 65 000 elever från Boden i norr till Ystad i söder – alltså var tjugonde elev!

Så när skolan diskuteras och bristen på användning av digitala verktyg tas upp kan vi på Webbstjärnan säga att lösningen inte stavas IT. Lösningen är dels en tydlig idé om vad man vill uppnå och dels stöd, utbildning och uppföljning.  Då kan IT tillsammans med digitala verktyg göra skillnad både för pedagoger och elever.

För övrigt. När nästa läsår drar igång i höst startar också Webbstjärnan på nytt och då är vi tillbaka med våra populära kostnadsfria utbildningar!

I filmen nedan sammanfattar jag vår rapport Eleverna och internet 2013  som presenterar hur barn i skolåldern använder internet i skolan och på sin fritid.

Etiketter: , , , , , , , , Foto: Barnhack_hos_se av Sara Arnald (CC BY 2.0)
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Kristina Alexanderson Chef, internet i skolan, IIS Kristina ansvarar för Webbstjärnan, en skoltävling för elever där de under handledning av sina lärare publicerar skolarbete på internet. Kristina är i grunden lärare i svenska och samhällskunskap, men har sedan 2011 ansvarat för Webbstjärnan. Hon är av regeringen utsedd till expert i Digitaliseringskommissionen. Sedan 2013 är Kristina även projektledare för Creative Commons Sverige.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Tommy Sandström 23 mars 2014, kl 11.27

    Och som när all ny teknik införs så är det inte så att alla applåderar. Se vad som hände med spinnmaskinerna i industrialismens England. De eldades upp. Skolvärlden har just nu en framsida som är talande med rubriken ”ModIT”. Maskinerna behövs; utbildning om hur de kan användas behövs; men också en tilltro till vad och varför maskinerna behövs.

    Svara