Instagram årets svenska sociala medie-raket

Liksom förra året bjussar vi på ett kapitel ur vår kommande rapport Svenskarna och internet 2014 i förskott. Vi har frågat 3 000 svenskar hur de använder internet och här kan ni läsa om användningen av sociala medier.

(Read this blog post in English.)

Förra året var det andelen Twitter-användare som ökat kraftigt. I år är det Instagram som står för den riktigt stora ökningen – andelen svenskar som använder den populära fototjänsten har ökat från 15 procent förra året till 28 procent i år.

Populärast är Instagram bland unga kvinnor. I åldern 12-15 år använder 62 procent av flickorna Instagram dagligen jämfört med 45 procent av pojkarna. I åldern 36-45 år använder 13 procent av kvinnorna Instagram dagligen jämfört med 5 procent av männen.

Facebook fortsatt störst

Men föga förvånande är Facebook fortfarande i särklass populärast. I åldersgruppen 16-25 år besöker 95 procent någon gång Facebook. 81 procent gör det dagligen och 36 procent flera gånger om dagen. Nästan alla som är medlemmar i ett socialt nätverk är också medlemmar i Facebook. Undantaget är de yngsta i åldern 12-15 år där Facebookanvändningen minskat från 91 procent 2012, till 86 procent 2013 och 83 procent 2014. Kanske hänger det ihop med att allt fler äldre hittar till Facebook? I åldern 46-75 år har Facebookanvändandet nämligen ökat från 49 procent till 56 procent sedan 2013.

En av fem använder Twitter

Twitter då? Ja, som sagt har användningen inte ökat särskilt mycket i år. 19 procent svarar att de besöker Twitter någon gång, 6 procent att de gör det dagligen. Användningen har i princip stått still sedan 2013 då 17 procent besökte någon gång och 6 procent dagligen. Årets lilla ökning kan jag nästan tycka är lite anmärkningsvärd med tanke på hur ofta jag ser tv-program använda sig av hashtags och uppmana oss att kommentera/ställa frågor på Twitter. Tydligen är det få som inte är redan frälsta som hörsammar de uppmaningarna. Av de som faktiskt använder Twitter är det dubbelt så många som läser än som skriver.

Vill du ha fler siffror? Här kan du läsa hela kapitlet om kommunikation och sociala medier.

Ny infografik

Här har ni årets infografik, klicka på den för att förstora. Den är fri att sprida så dela gärna på Facebook, Twitter, Instagram eller något av alla andra sociala medier!

 

sociala_medier_2014_2

Klicka på bilden för att se den i större format.

Någon kanske saknar Google+ i statistiken. Vi ställde frågan om användning av Google+ i årets undersökning men är osäkra på hur vi ska tolka svaren. Vi tror att många kan ha missuppfattat frågan och i stället svarat på om de använder Googles sökmotor. Vi ska titta mer på det här och får kanske återkomma och nästa år försöka precisera frågan bättre.

Etiketter: , , , , , , , ,
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Pamela Davidsson Chef, statistik och fakta

Pamela är chef för området statistik och fakta på IIS. Hon ansvarar för portalen internetstatistik.se och studien Svenskarna och Internet. Tidigare har Pamela jobbat med marknadsstatistik på PTS och har en lång bakgrund inom telekommunikation från bland annat Ericsson och Televerket.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Axel Hammarbäck 28 oktober 2014, kl 14.11

    Hej! När släpps hela rapporten?

    Svara
    • Per-Ola Mjömark
      Per-Ola Mjömark 28 oktober 2014, kl 15.28

      I mitten av november!

      Svara