riksantikvariehack

Hackathon på slottet

I helgen arrangerade Europeana i samarbete med Riksantikvarieämbetet det sista av en serie hack som handlar om att se vad deltagarna kan utveckla för kreativa lösningar på öppen kulturarvsdata. Vi på .SE var en av sponsorerna och hade dessutom fått äran att ingå i juryn.

Turnén Hack4Europe har besökt fyra städer; London, Posnan, Barcelona och Stockholm. Den kommer att avslutas med att en finalist från varje Hack4Europe-stad får åka ner till Digital Agenda Assembly i Bryssel den 16-17 juni där Europeanas Neelie Kroes (European Commissioner for Digital Agenda) kommer att presentera vinnaren.

Hack4Europe i Stockholm inleddes på fredagen med ett mingel och små miniseminarier av David Haskiya, Johanna Berg, jag själv, Jocke Jardenberg och Jonas Söderström.

18 timmars hackathon

Europeana är en organisation som samlar in digitalt material från europeiska museer, bibliotek och arkiv och gör det tillgängligt för allmänheten. De som deltog som hackare i eventet hade 18 timmar till sitt förfogande för att bygga något med utgångspunkt i Europeanas öppna API. Deras idéer och färdiga lösningar presenterades sedan på lördagen.

Vinnarna

Sammanlagt delades det ut fem priser under hacket, vi i juryn utsåg tre vinnare, utvecklarna utsåg en och Riksantikvarieämbetet delade ut ett specialpris. Vinnarna i de olika tävlingskategorierna är:

Most commercial app, vanns av Team Pictura för deras Fancy Search. De har utvecklat en modul för Joomla som gör det möjligt att söka geografiskt på den data som finns i Europeana. En spännande idé som visade på möjligheter, och som i sin funktion gör kulturarvet mer lättillgängligt.

Sedan var det applikationen med störst ”social impact/inclusion”. Här vann Team Bogus Journey – Museumville. Applikationen är tänkt som ett spel, likt Farmville, fast i stället för att odla din trädgård ska du ”odla” ditt museum genom att skapa ett virtuellt museum där du hänger upp verk från Europeana.

I prisklassen den mest innovativa applikationen gick priset till Team Duvebol 
och deras applikation Time-Mash(ine). En app som gör det möjligt att ta historiska bilder från Europeana kopplade till en specifik plats, för att sedan använda dem för att ta en egen bild, så att man kan skapa en nu och då-bild av samma plats.

Utvecklarna utsåg också en vinnare i klassen Special audience prize – the best app selected by the peer developers – och det priset gick till Museumville.

Riksantikvarieämbetets specialpris gick till Team InUse/Copenhagen University – MyHometown för deras applikation.

Det var otroligt inspirerande och intressant att ta del av vad dessa utvecklare lyckades åstadkomma på 18 timmar och vilka möjligheter som ett öppet och tillgängligt kulturarv kan ha!

Vi på .SE arrangerar på onsdag ett seminarium kring Digitaliseringen av kulturarvet, och du är hjärtligt välkommen dit. Anmäl dig nu!

 

Läs mer på andra webbsidor

Se film:

Etiketter: , , , , , , , Foto: Karin presenterar dagens program av Henrik Löwenhamn (CC BY 2.0)
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Kristina Alexanderson Chef, internet i skolan, IIS Kristina ansvarar för Webbstjärnan, en skoltävling för elever där de under handledning av sina lärare publicerar skolarbete på internet. Kristina är i grunden lärare i svenska och samhällskunskap, men har sedan 2011 ansvarat för Webbstjärnan. Hon är av regeringen utsedd till expert i Digitaliseringskommissionen. Sedan 2013 är Kristina även projektledare för Creative Commons Sverige.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

Ingen har kommenterat artikeln ännu.