anvandning_sociala_medier_2013

Svenskarnas användning av social medier. Hela infografiken hittar du längre ner på sidan.

Facebook behåller greppet om svenskarna

Facebook behåller greppet om svenskarna, 66 procent av alla internetanvändare använder fortfarande tjänsten. Även om spridningen sedan ett par år har stannat av, ökar användandet fortfarande något i nästan alla åldersgrupper. Twitter ökar kraftigt bland svenskarna, här har en fördubbling skett på två år. Det visar ny statistik i vår kommande rapport Svenskarna och internet 2013. I rapporten framgår också att det nu är nästan lika många som använder Instagram som Twitter.

Om bloggaren

Pamela Davidsson Chef, statistik och fakta Pamela är chef för området statistik och fakta på .SE. Hon ansvarar för portalen internetstatistik.se och studien Svenskarna och Internet. Tidigare har Pamela jobbat med marknadsstatistik på PTS och har en lång bakgrund inom telekommunikation från bland annat Ericsson och Televerket.
17 kommentarer Etiketter: , , , , , , ,

I dag släpper vi ett första kapitel ur Svenskarna och internet 2013 – det som handlar om vår användning av sociala medier. För mig är det första gången jag tar mig an siffrorna och det är verkligen en skattkista för en statistikälskare som mig! Du kan läsa kapitel 5 i sin helhet här och längre ner här i texten finns en infografik du gärna får sprida.

Vad säger årets rapport då?

Jo, bland annat att det dagliga Facebookanvändandet minskar något bland ungdomar, medan det ökar bland dem som är lite äldre. På Twitter och Instagram ökar aktiviteten ju yngre man är. Generellt är kvinnor mer aktiva än män på Instagram, medan skillnaden är mindre på Facebook och Twitter.

soi2013_sociala_medier_infografik

Klicka på bilden för att förstora. Du kan också ladda ner den som pdf. Grafiken är licensierad under CC-BY.

Så mycket tid spenderar vi på sociala medier

Vi ägnar i genomsnitt drygt tre timmar i veckan åt olika sociala medier. Tittar man på åldersgruppen 12-25 år är siffran 6,6 timmar vilket är en tredjedel av all den fritid de tillbringar på internet. Bland de äldre – 26 till 55 år – sjunker andelen till en femtedel (22 procent).

Antalet Twitteranvändare har fördubblats på två år

17 procent av svenskarna använder Twitter, en fördubbling jämfört med för två år sedan, då siffran var åtta procent. I likhet med förhållandena i andra sociala nätverk är det fler som besöker och följer vad andra skriver än som själva skriver.

71 procent av flickorna använder Instagram

Totalt i befolkningen har 15 procent åtminstone någon gång använt Instagram, fem procent gör det dagligen. Drygt hälften av ungdomarna i åldern 12 till 19 år använder Instagram någon gång. Mest aktiva är flickorna 12-15 år, där 71 procent använder Instagram jämfört med 41 procent av pojkarna i samma ålder. Ju yngre man är desto mer aktiv är man. Även om användningen av Instagram domineras av de unga sprider sig användningen uppåt i åldrarna. Andelen som någon gång prövat Instagram är 36 procent bland 20-25 åringarna, 22 procent bland 26-35 åringarna och 12 procent bland 36-45 åringarna. Majoriteten av användarna är kvinnor.

Statistiken är alltså en del av .SE:s rapport Svenskarna och internet 2013 som släpps i sin helhet den 20 november.

Presentation av rapporten på Internetdagarna

25 november kommer jag att presentera godbitarna från Svenskarna och internet 2013 för Internetdagarnas besökare. Hoppas att vi ses där!

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Björn 28 oktober 2013, kl 12.10

    Varför har ni inte med Google Plus ?
    Google Plus har mer än 400 miljoner användare i världen, hur många i Sverige ?

    Svara
    • Pamela Davidsson
      Pamela Davidsson 28 oktober 2013, kl 12.21

      Hej Björn,
      Vi har inte frågat om Google+ i årets undersökning. Kanske något att fundera på inför nästa år. /Pamela

      Svara
      • Gustaf Jansson 28 oktober 2013, kl 14.14

        Tycker verkligen att Google plus borde vara relevant i denna undersökning. Synd att det inte togs med då det skulle vara intressant att se hur det står sig mot de andra nätverken.

        Svara
      • Magnus Gustavsson 11 mars 2014, kl 15.56

        Enligt Wikipedia är Google+ världens näst största sociala nätverk, efter Facebook men före Twitter, Instagram och LinkedIn. Så det känns ju onekligen relevant att fråga om. Jag undrade också var siffrorna för Google+ fanns när jag läste rapporten.

        Svara
        • Elisabeth Nilsson
          Elisabeth Nilsson 11 mars 2014, kl 16.12

          Hej Magnus, det kommer i nästa års rapport! /Elisabeth, bloggredaktör, .SE

          Svara
    • daniel 28 oktober 2013, kl 15.15

      Vem 17 använder g+? ;-) #kyrkogården Skämt åsido det hade faktiskt varit intressant att se. Däremot är det missvisande siffror som google släpper för hur många gånger har man inte råkat klicka fel i menyn övers när man googlar. 400 miljoner användare är inte samma sak som 400 miljoner konton.

      Svara
    • Patrik 29 oktober 2013, kl 14.54

      Fast lejonparten av dessa konto är enbart till för Google Maps.

      Svara
  • Niclas 28 oktober 2013, kl 13.35

    Hade samma frågan som skribenten ovanför. Det blir en väldigt skev statistik när inte Google+ finns med. Ni finns heller inte representerad på den plattformen.

    Svara
  • Niclas 28 oktober 2013, kl 13.44

    Men närmare 1.1 miljarder konton och tvåa på listan över världens största sociala nätverk är det ju undersökning lätt haltande.

    Svara
    • Pamela Davidsson
      Pamela Davidsson 28 oktober 2013, kl 13.55

      Vi hade med en öppen fråga där vi bad dem nämna högst tre sociala nätverk de brukar besöka. Det var drygt en procent som nämnde Google+ i den frågan. /Pamela

      Svara
  • Ulla Sörman 29 oktober 2013, kl 06.22

    Jaha, är vi över 55 så få att vi inte finns med i statistiken?? Kansk att vi är lite mer socialt intresserade. Eller mer än ni under 55. Vårt intresse finns faktiskt över flera generationer.

    Svara
    • Pamela Davidsson
      Pamela Davidsson 29 oktober 2013, kl 09.54

      Hej Ulla,
      Jo, de äldre finns med i statistiken. Det är 27-44 procent i åldersgrupperna över 55 som någon gång besöker Facebook, varav 5-21 procent gör det dagligen. Det finns mer att läsa i kapitlet om sociala medier, som vi igår publicerade här: https://www.iis.se/docs/Kap5_kommunikation_och_sociala_natverk_SOI2013.pdf
      Jag håller med om att Facebook verkligen sträcker sig över generationer ! /Pamela

      Svara
  • Patrik 29 oktober 2013, kl 15.00

    Hej,

    Allt presenteras i procentsatser, hur stor är ert universum av personer som ni baserar era procentsatser på? Är det den totala mängden svenskar (strax över 9,5 miljoner) eller är det baserat på svenskar med tillgång till internet, eller har ni räknat bort de under 13 år då tex Youtube och Facebook har åldersrestriktioner?

    MVH

    Patrik

    Svara
    • Pamela Davidsson
      Pamela Davidsson 29 oktober 2013, kl 15.49

      Basen är svenskar över 12 år som använder internet. /Pamela

      Svara
      • Patrik 29 oktober 2013, kl 18.46

        Hej igen, jo men hur många är det, antal personer alltså.

        Tack

        Patrik

        Svara
        • Pamela Davidsson
          Pamela Davidsson 30 oktober 2013, kl 09.41

          I hela undersökningen 2013 deltog 3 000 personer från 12 år och uppåt. (Exakta siffror per åldersgrupp publicerar i samband med att rapporten släpps i sin helhet den 20 november.)

          Svara
  • Karl B 30 oktober 2013, kl 08.23

    Vore kul med en svensk undersökning om Cyberloafing! Typ något i den här stilen:
    http://www.salary.com/wasting-time-at-work-2012/

    Jag förstår jag varför g+ utelämnats då de knappast används som ett socialt medie i Sverige idag, precis som undersökningen så tydligt visar.

    Svara