swirl

Det svänger i domänbranschen

Nu när nästan alla nya toppdomäner är operationella och dammet börjar lägga sig kan vi börja titta på några trender i den nya dynamiska domänbranschen. Från en statisk bransch med få spelare har vi fått en stor mängd av företag som ser möjligheter att etablera sig och sälja sina tjänster.

Read this blog post in English.

Vi pratar om nya toppdomänsadminstratörer, back-end providers, specialiserade DNS-leverantörer, EBERO-leverantörer, nya riskkapitalister specialiserade på toppdomäner, etc.

Det finns många som vill ha en del av kakan – men finns det mat för alla? Vid första anblick ser det ljust ut. Antalet registrerade domännamn under de nya toppdomänerna växer stadigt och ligger just nu på 27,5 miljoner domäner. Inte illa efter 2-3 år.

Kinas nya hobby

Gräver vi lite djupare så finns framförallt tillväxt genom några få toppdomäner som .xyz och .top som nästan ger bort domännamn. En annan sak som fascinerar är att 43 % av alla registreringar är gjorda i Kina och 27 % av registreringarna ligger bakom en proxy där vi inte vet vem som är den riktiga registranten.

Ungefär 65 % av alla domännamn under de nya toppdomänerna är parkerade och ungefär 10 % är inte inlagda i zonfilen. Så den sammanfattande bilden är att vi har fått en ny hobby hos kineser – att spekulera i domännamn. Något som förresten också Montenegro (.me) och Estland (.ee) har märkt av.

De mest intressanta toppdomänerna som troligen har lyckats bättre ligger i spannet 25 – 50 000 registrerade domäner som håller ett högre pris.

Handel och upphandlingar kring toppdomäner

Något som var otänkbart för några år men som vi numera har är en livlig marknad av toppdomäner och administration av dessa. Här några exempel: .irish, .bio och .boston för att förtydliga.

Förutom handel av toppdomäner finns det också en permanent våg av upphandlingar för att vinna möjligheten att kunna driva andra toppdomäner. Årets största var kanske upphandlingen av .org, som vanns av Afilias men en av förlorarna Nominet (som driver .uk) kunde innan dess glädja sig med att kunna driva nästan 30 nya toppdomäner.

Också helt nya spelare börjar etablera sig som back-end provider för nya toppdomäner.

 Toppdomäner går i graven

Det sista som jag tänkta ta upp är att flera som sökte och fick en toppdomän börjar tänka om och har bestämt sig att de inte vill ha den längre. Det finns betydande kostnader kopplade en lansering av framförallt varumärkestoppdomäner och vissa företag kastar in handduken såsom .theguardian och .mitsubishi.

Vad kommer att hända framöver?

Kineser kommer troligen inom 2 år att ha hittat en ny lek och sluta samla på domännamn. Spekulationen kommer inte att löna sig i längden och man hittar på något annat. Därmed kommer tillväxten av domännamn i de nya toppdomänerna att avta.

Flera toppdomäner kommer att säljas på en allt större eftermarknad och vi kommer se periodvisa auktioner och portfolioförsäljningar. Upphandlingar för att bli back-end provider och DNS-provider kommer att fortgå och leda till en mer och mer konkurrensutsatt marknad med en negativ prisspiral.

Tyvärr kommer vi också att se de första toppdomänerna som vill ge upp och kastar in handduken efter att de har kommit igång och för första gången kommer en EBERO leverantör till räddning.

Artikeln har inga etiketter
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Danny Aerts Vd på IIS Danny Aerts är vd för IIS sedan 2006. Han är ursprungligen från Nederländerna och kom till Sverige i mitten av 1990-talet. Danny har tidigare arbetat på flera telekomföretag, som Unisource Mobile, Telia och PTT Telecom samt varit vd för Internetportalen Spray.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

Ingen har kommenterat artikeln ännu.