bredbandskollen

Bredbandskollen

Bredbandskollen är ett oberoende konsumentverktyg som hjälper dig som är bredbandskund att på ett enkelt sätt testa och utvärdera din internetanslutning, både på stationära och mobila enheter.

Till bredbandskollen.se

Har du rätt hastighet? Får du vad du betalar för? Finns det något du själv kan göra för att få bättre resultat? Dessa och andra frågor får du svar på med hjälp av Bredbandskollen. Tjänsten är helt oberoende, kostnadsfri och utan begränsningar.

Bredbandskollen lanserades i oktober 2007 och drevs till en början i samarbete med Kommunikationsmyndigheten PTS och Konsumentverket, men sedan januari 2009 helt självständigt av IIS. Varje dag görs omkring 100 000 mätningar och i januari 2017 hade mer än 200 miljoner mätningar gjorts.

Ett viktigt resultat av alla dessa mätningar är att bredbandsoperatörerna tvingats införa en mer rättvisande marknadsföring av sina abonnemang samtidigt som villkoren förtydligats. Exempelvis har operatörerna, som svar på konsumenternas kritik av uppnådda hastigheter, infört intervallhastigheter i stället för ”upp till”-hastigheter.

I dagsläget fungerar Bredbandskollen på Windows, Mac OS X samt många Linux-versioner som har webbläsare. Vi har jobbat ganska hårt under 2017 med att få bort vårt Flashberoende. Numera kan man köra mätningar utan Flash på alla moderna browsers.

Det grafiska gränssnittet har blivit mer lättanvänt och det finns bättre hjälp och stöd för felsökningar samt funktioner som gör det enklare för användaren att skapa och skicka rapporter till bredbandsoperatören om något verkar fel.

Då mobilt bredband även omfattar smartphones har vi släppt appar för iPhone/iPad och Android. Vi har även en version för dig som använder IPv6 som går att finna här.

 

Kontakta Bredbandskollen

Om du har ytterligare frågor om hur man använder Bredbandskollen, skicka e-post till: support@bredbandskollen.se.

Bredbandskollen finns även på Facebook och Twitter.