Telefonerna med snabbast och långsammast mobilsurf

Hur snabbt det går att surfa i mobilen kan bero på vilken telefon du har. Snitthastigheterna skiljer sig rejält åt mellan olika modeller, det visar ny statistik från Bredbandskollen. Allra snabbast surfar den som har en Sony Xperia Z5 och för fjärde året i rad har Androidtelefonerna snabbare mobilsurf än Iphone. Den snabbaste Iphonemodellen 6S hamnar på 18:e plats i jämförelse mellan olika telefoner.

– I Sverige har vi 4G-nät i toppklass. Det är tydligt att iPhone inte riktigt är optimerad för våra snabba svenska mobilnät jämfört med telefonerna i toppskiktet hos Android, säger Bredbandskollens projektledare Rickard Dahlstrand.

Ju högre hastighet på mobilsurfen desto snabbare går det att surfa och ladda appar. Dessutom slipper man ”buffrande” när man kollar på film. Många känner nog till att vilken surfhastighet man faktiskt får beror på täckningen och vilken operatör man har. Men också valet av telefonmodell spelar en stor roll.

– Det absolut bästa man kan göra för att snabba upp mobilsurfen är att byta från en gammal 3G- till en 4G-telefon, säger Rickard Dahlstrand.

Bredbandskollen är ett kostnadsfritt konsumentverktyg från Internetstiftelsen i Sverige, IIS som hjälper konsumenter att mäta hastigheten på sin bredbandsuppkoppling. I den nya sammanställningen listas de 67 modeller som det gjorts flest mätningar med i Bredbandskollens mobilappar under tiden 1 januari-15 maj 2016. Underlaget utgörs av över 600 000 mätningar.

Snabbast telefonmodell, vad gäller att ta emot , är Sony Xperia Z5 med en  genomsnittshastighet på 39,9 Mbit/s för att ta emot data.

På andra plats kommer Samsung Galaxy S7 med en genomsnittlig hastighet på 38,9 Mbit/s och Samsung Galaxy S7 edge med 36,3 Mbit/s. Den Iphone-modell som har högst genomsnittlig hastighet är Iphone 6S med 27,5 Mbit/s.

Tabellen nedan listar de tio snabbaste mobiltelefonmodellerna sett till antalet mätningar som gjorts med Bredbandskollens app under tiden 1 januari- 15 maj 2016. Hela tabellen bifogas som Excel-dokument.

1 Sony Xperia Z5

2 Samsung Galaxy S7