.SE kartlägger de billigaste, snabbaste och mest prisvärda bredbandsalternativen

.SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur) har med hjälp av sitt konsumentverktyg Bredbandskollen gjort en kartläggning av den faktiska hastighet kunder får hos de fyra största bredbandsoperatörerna Telia, Tele2, Bredbandsbolaget och Com Hem och vilka operatörer som erbjuder de mest prisvärda tjänsterna för ADSL, bredband via kabel-tv och fiber. Kartläggningen visar att månadskostnaderna för på pappret likvärdiga bredbandsabonnemang kan variera kraftigt, uppemot 50 procent, men att en högre månadskostnad i flera fall kan innebära betydligt bättre prestanda. Högst pris för erhållen kapacitet betalar ADSL-kunder.

Pressmeddelande från .SE 2011-09-21

– Det är oväntat att det skulle skilja så här mycket mellan olika anslutningsformer och operatörer, från 4 kr/Mbps för den billigaste till 125 kr/Mbps för den dyraste, säger Rickard Dahlstrand projektledare för Bredbandskollen. Det är svårt att hitta motstycke i någon annan bransch och det påvisar att det fortfarande finns en stor skillnad i tillgången till bredband beroende var du bor.

Här följer de mest prisvärda bredbandsalternativen för ADSL, kabel-tv och fiber:

ADSL

• 1,5-2 Mbit/s

Mest prisvärda operatörsalternativet: Telia

Den här bredbandshastigheten ger det dyraste månadspriserna per faktiskt Mbit/s, oavsett operatör.

• 6-8 Mbit/s

Mest prisvärda operatörsalternativet: Telia

Telias kunder surfar i den utlovade hastigheten i större utsträckning än vad Tele2:s och Bredbandsbolagets kunder gör.

• 12-24 Mbit/s

Mest prisvärda operatörsalternativet: Tele2

Skillnaden mellan operatörerna är mindre i detta bredbandsalternativ, men Tele2s pris är betydligt lägre än konkurrenterna. Även om den faktiska hastigheten ofta understiger 12 Mbit/s oavsett operatör får kunderna sannolikt mest valuta för pengarna hos Tele2.

Bredband via kabel-tv

• 8-10 Mbit/s

Mest prisvärda operatörsalternativet: Com Hem

Den dominerande operatören Com Hem erbjuder ganska bra prestanda för tjänster på upp till 10 Mbit/s. Tele2:s hastigheter är lägre, men också deras månadspriser.

• 12-25 Mbit/s

Mest prisvärda operatörsalternativet: Com Hem

Även här är Tele2:s hastigheter lägre än Com Hems, precis som deras månadspriser.

• 50-100 Mbit/s

Mest prisvärda operatörsalternativet: Tele2

Kunder med höghastighetsanslutningar på 50-100 Mbit/s bör räkna med faktisk hastighet närmare den lägre gränsen. Tele2 är i detta bredbandsalternativ både den billigaste och mest prisvärda operatören.

Fiber

Tele2 är den billigaste operatören på bredband via fiber och för tjänster på upp till 10 Mbit/s också den mest prisvärda, men faktiska hastigheten är högre hos Telia och Bredbandsbolaget. För de långsammare anslutningarna betalar Telias kunder drygt 30 procent mer än Tele2:s kunder.

• 1,5 Mbit/s

• 8-10 Mbit/s

• 50-100 Mbit/s

Mest prisvärda operatörsalternativet: Bredbandsbolaget

Se hela .SE:s kartläggning (pdf)

Månadskostnaderna för abonnemang har hämtats från respektive operatörs hemsida den 14 juni 2011. Beräkningarna av faktisk prestanda baseras på medianhastigheter per månad under 2010, enligt mätdata från .SE:s konsumentverktyg Bredbandskollen.

För mer information, kontakta:

Rickard Dahlstrand, projektledare för Bredbandskollen

Telefon:  0702- 103020

E-post: rickard.dahlstrand@iis.se

Maria Ekelund, kommunikationschef på .SE

Telefon: 08-452 35 27, 070-777 44 87

E-post: maria.ekelund@iis.se

Om Bredbandskollen

Bredbandskollen är Sveriges populäraste hastighetsmätare på internet och som sedan starten 2007 använts för 45 miljoner mätningar av cirka 14 miljoner unika användare. Tjänsten är landets enda oberoende konsumentverktyg för kontroll av bredbandsuppkoppling. Bredbandskollen finns på webben, men även som gratis app för iPhone, iPad och Android-enheter. Bredbandskollen finns dessutom på Facebook www.facebook.com/bredbandskollen och Twitter www.twitter.com/bredbandskollen

Om .SE

.SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur) är en oberoende allmännyttig organisation som verkar för en positiv utveckling av internet i Sverige. .SE ansvarar för internets svenska toppdomän, .se, med registrering av domännamn samt administration och teknisk drift av det nationella domännamnsregistret. Överskottet från registrering av domännamn finansierar initiativ som främjar internetutvecklingen i Sverige, både genom egen verksamhet och genom finansiering av fristående projekt. Läs mer på https://www.iis.se.