Nu är Goto 10 öppet

På torsdagen 4 maj öppnade Internetstiftelsen i Sverige, IIS, sin nya start- och mötesplats Goto 10. Redan på morgonen var det flera personer på plats och jobbade i lokalerna, som ligger på Hammarby kaj 10, ett stenkast från Skanstull i Stockholm.

Goto 10 är Internetstiftelsens satsning på en start- och mötesplats för personer med idéer där den gemensamma nämnaren är internet. Den fysiska platsen är som en stor arbetslounge där den som vill kan sitta och arbeta. Samtidigt finns det mötesrum och plats för att hålla evenemang. Du kan komma till Goto10 och spela in din podcast, ha möten, skriva ut i 3D eller fika. I lokalerna finns också Swaj krubb och kafé som säljer frukost, kall lunch och fika. Fiket är öppet för alla.

Goto 10:s öppettider är vardagar 8-18. Swaj krubb och kafé har samma öppettider.

Det är kostnadsfritt att vara på Goto 10. Det enda som krävs är att man är medlem, vilket man enkelt blir på plats eller på webbplatsen.

– Vi har sett ett stort intresse för platsen redan innan vi öppnade och fått in många medlemmar och anmälda till de olika evenemangen. Det märks att det här är något som Stockholm saknat – en plats där man kan sitta och arbeta – utan att det kostar något. Men där man också kan träffa andra människor och skapa sig ett större nätverk, säger Jannike Tillå, affärsområdeschef Internetstiftelsen, IIS.

Internetstiftelsen har arbetat med att främja internets utveckling under snart 20 år med flera olika satsningar för att öka kunskapen om internet och bidra till den digitala kompetensen i Sverige. Men något saknades och det är det hålet som Goto 10 nu kommer att fylla.

Vi vill vara en mötesplats som skapar förutsättningar för dig att formulera dina idéer, och vi erbjuder en plats med ett nätverk och kunskap som bidrar till att fler idéer prövas och tar nästa steg. Vi tror att när människor från olika bakgrund och med olika kunskaper möts så kan idéer växa, säger Jannike Tillå.

Bland vårens bokningar på Goto 10 finns: