Internetstiftelsen investerar 1 MSEK i mötesplatsen Foo Café

Foo Café grundades 2012 i Malmö och är en mötesplats för utvecklare. Sedan starten har verksamheten växt till Stockholm och Foo Café har idag i genomsnitt åtta evenemang varje vecka. Internetstiftelsens investering är ett led i arbetet med att stödja nystartade svenska internetbolag.

Foo Cafés affärsmodell bygger på att samarbeta med företag som antingen kan ha egna event i Foo Cafés regi, eller vara sponsorer för meet-ups inom olika områden. Syftet med mötesplatsen är kompetensutveckling och kunskapsdelning, främst för utvecklare.

– För ett litet företag som Foo Café är det otroligt värdefullt att ha Internetstiftelsen i ryggen. Vår strävan är att vara oberoende och göra internet och hela IT-industrin bättre. Att Internetstiftelsen investerar i oss är ett tecken på att vi gör bra saker. De är oberoende och har som uppdrag att göra internet bättre. Det ger oss möjlighet att växa under trygga förhållanden och ändå bibehålla vår självständighet, säger Michael Tiberg, VD för Foo Café.

– Det här passar bra ihop med vår ambition att bredda vårt erbjudande som utbildningsaktör för digital kompetens och vår egen nystartade mötesplats Goto 10. Investeringen i Foo Café ger oss möjlighet till att nå ut i andra städer i Sverige på sikt – vilket ger en större räckvidd. Så att fler kontinuerligt kan fortbildas i sin yrkesroll och driva internetutvecklingen i Sverige framåt, säger Danny Aerts, vd på Internetstiftelsen.

Kommande evenemang som planeras på Foo Café är bland andra ett seminarium om att bygga communitys i Stockholm 23 oktober och ett om introvert ledarskap i Malmö 24 oktober. Totalt genomförs runt 400 evenemang på Foo Café 2017.

Internetstiftelsen som investerare

Internetstiftelsen investerar sedan 2016 i unga svenska aktiebolag. Huvudsyftet är inte avkastning, eller att styra bolagens utveckling, utan i stället att hjälpa företag i ett tidigt stadie då det är svårt att attrahera investerare. Internetstiftelsen ska i dessa bolag vara minoritetsägare och bolagen ska ha möjlighet att köpa tillbaka aktierna i framtida investeringsrundor. Förra året investerade Internetstiftelsen i bolaget Weld och Meta Solutions.

Målet är att gå in i tre nystartade bolag per år. För att ett bolag ska komma ifråga ska de bland annat:

• Ha fokus på den svenska marknaden.
  • Bolagens tjänster eller produkter ska vara i linje med stiftelsens ändamålsparagraf och värderingar.
  • Bolagen kan få hjälp av Internetstiftelsens organisation för rådgivning
  • Internetstiftelsen ska inte arbeta i bolagens styrelser.

För ytterligare kontakt

Danny Aerts, vd Internetstiftelsen