3 år med Bredbandskollen – nu lanserar .SE Bredbandskollen 2.0

Den 24 oktober fyller .SE:s konsumentverktyg Bredbandskollen tre år. När Bredbandskollen lanserades 2007 kunde bredbandskunder för första gången på ett enkelt sätt kontrollera sin bredbandsuppkoppling för att se om operatörerna höll vad de lovade. Sedan dess har 34 miljoner mätningar av bredbandshastighet gjorts. Nu lanserar .SE Bredbandskollen 2.0.

Pressmeddelande från .SE 2010-10-21
I samband med 3-årsfirandet av Bredbandskollen lanserar .SE Bredbandskollen 2.0. I den nya versionen är gränssnittet omarbetat och alla funktioner är bättre anpassade för att stötta och hjälpa användaren i sin mätning och felsökning.

En nyhet är till exempel Jämför-funktionen som ersätter den gamla Statistik-funktionen, detta för att bättre passa den enskilde användarens behov. Med Jämför-funktionen kan användaren se vilken bredbandshastighet andra kunder med samma operatör har, och jämföra hur den egna tjänsten fungerar hos andra operatörer.

En annan nyhet som också underlättar för användaren är nya filmer som tydligt och enkelt förklarar de olika momenten i tjänsten och hjälper användaren att felsöka.

– En film säger mer än tusen ord och tillsammans med det nya gränssnittet tror vi att fler svenska internetanvändare än någonsin tidigare får hjälp att felsöka sin internetanslutning, säger projektledaren Rickard Dahlstrand.

Testa Bredbandskollen 2.0 på www.bredbandskollen.se

Bredbandskollen – en omedelbar succé

Den 24 oktober 2007 lanserade .SE Bredbandskollen, Sveriges enda oberoende konsumentverktyg för kontroll av bredbandsuppkoppling. Nu kunde alla bredbandsanvändare enkelt få sin bredbandshastighet uppmätt direkt i webbläsaren.
Bredbandskollen blev en omedelbar succé och uppmärksammades stort i media.

– Jag ser två anledningar till varför Bredbandskollen blev en så stor succé direkt, säger projektledare Richard Dahlstrand. Den ena var att Sverige vid den här tidpunkten blivit moget för problematiken, eftersom många hade fått tillgång till bredband tack vare den stora utbyggnaden av bredband i Sverige och statens satsning på bredband i glesbygden. Den andra anledningen var att det redan hade börjat gro en konflik. Många kunder var missnöjda med hastigheten på sitt bredband och misstänkte att operatörerna inte levererade vad de lovade. Operatörerna hade inte en ärlig marknadsföring och kunderna såg igenom detta.

Missnöjda kunder fick gehör

Med Bredbandskollen kunde konsumenterna för första gången enkelt kontrollera sina egna bredbandshastigheter, och detta ledde till att bredbandsmarknaden i Sverige kom att förändras de följande åren. Inom loppet av en månad gjordes en miljon mätningar och snart höjdes röster från missnöjda kunder som nu kunde bevisa att operatörerna inte levererade den hastighet som de utlovat. Konsumentverket hotade att gå till Marknadsdomstolen och Näringslivsdepartementet såg allvarligt på läget och frågade operatörerna vad de tänkte göra åt situationen.

Operatörerna svarade med att införa intervallhastighet istället för ”upp till”-hastighet. ”Med 8 Mbit/s får du en hastighet upp till 8 Mbit/s” blev istället ”Med 8 Mbit/s får du en hastighet från 6 upp till 8 Mbit/s”.

Bredbandskollen har bidragit till nya riktlinjer för operatörerna

2009 började det på grund av mätningar med Bredbandskollen även komma kritik mot mobila bredband, vilket resulterade i att operatörerna Telia, Tele2, Telenor och 3 i maj samma år gick ut och meddelade att de enats om gemensamma riktlinjer vid marknadsföring av hastigheter för mobilt bredband.

– Innan .SE lanserade Bredbandskollen kom det in många klagomål gällande bredband till Allmänna Reklamations Nämnden. Idag finns det mycket få hastighetsrelaterade klagomål. Det är tydligt att något har hänt, säger Rickard Dahlstrand. Förr var vi rättslösa men idag har vi rätt till en viss bandbredd och operatörerna har blivit bättre på att lösa de problem som uppstår.

34 miljoner mätningar på tre år

Sammanlagt har det idag gjorts 34 miljoner mätningar med Bredbandskollen och nu går det även att mäta bredbandshastighet med iPhone och iPad. När iPhone-versionen lanserades 2009 var applikationen en av de mest nerladdade i flera veckor och fortfarande idag ligger den på topplistan över de mest nedladdade applikationerna.

Alla mätningar som görs via iPhone-applikationen sparas anonymt i Bredbandskollens databas. Information används sedan på en karta som finns tillgänglig på Bredbandskollens sajt eller direkt i telefonen för att ge användarna en bra överblick hur hastigheten är runt om i Sverige. Vissa användare är extra entusiastiska över att kunna vara med och bidra med sina mätningar. Torbjörn Eklöv till exempel cyklade den 45 km långa Cykelvasan med sin iPhone inställd på automatisk mätning och mätte det mobila bredbandet från start till mål.

Bredbandskollen har på kort tid blivit en institution på internet och av alla svenska internetanvändare så känner hela 33 procent till Bredbandskollen och 22 procent har själva gjort en mätning enligt en undersökning som .SE genomförde nyligen.

Bredbandskollen först i världen av sitt slag

Sverige ligger långt fram när det gäller konsumentmätning av bredbandshastighet. För tre år sedan när Bredbandskollen lanserades fanns det inget liknande i hela världen. Nu börjar det sakta röra på sig även i andra länder. I Norge betatestas just nu den nya mättjänsten Nettfart och i USA planerar FCC (Federal Communications Commission) att låta 10 000 frivilliga nätanvändare delta i ett mättest för att se om kabelbolagen håller sig till fakta i sin marknadsföring.

Statistik för Bredbandskollen i webbläsaren

  •  34 miljoner mätningar totalt sedan starten i oktober 2007
  • 11 miljoner unika användare sedan starten i oktober 2007
  • Idag sker 40 000-45 000 mätningar per dygn

Statistik för Bredbandskollen i iPhone/iPad

  • 1,6 miljoner mätningar totalt sedan starten i december 2008
  • 160 000 unika telefoner har mätt bredbandshastigheten sedan starten i december 2008
  • Idag sker 7000-8000 mätningar per dygn

Statistik för Bredbandskollen i iPad

  • Hittills har 4600 iPads mätt i Sverige (iPad säljs för tillfället inte i Sverige)

Bredbandskollens historia i form av pressmeddelanden från .SE

24 oktober 2007
.SE lanserar Bredbandskollen – användarvänlig webbaserad version av TPTEST
Idag lanserar .SE Bredbandskollen, en användarvänlig webbaserad version av TPTEST, den programvara som mer IT-erfarna användare hittills har kunnat använda för att mäta bredbandshastighet. Bredbandskollen är Sveriges enda oberoende konsumentverktyg för kontroll av bredbandsuppkoppling. Nu kan alla bredbandsanvändare enkelt få sin bredbandshastighet uppmätt direkt i webbläsaren.

23 november 2007
En miljon mätningar med .SE:s Bredbandskollen
För en månad sedan lanserades Bredbandskollen, Sveriges enda oberoende konsumentverktyg för kontroll av bredbandsuppkoppling direkt i webbläsaren. Sedan .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur) lanserade tjänsten har en miljon mätningar genomförts.

19 april 2008
Fem miljoner mätningar med Bredbandskollen
.SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur) lanserade i oktober 2007 Bredbandskollen, Sveriges enda oberoende konsumentverktyg för kontroll av bredbandsuppkoppling direkt i webbläsaren. Sedan tjänsten lanserades har uppmärksamheten för Bredbandskollen vuxit sig stort och nu har antalet mätningar passerat fem miljoner. Dessutom har fem stora operatörer nu valt att ersätta ”upp till”-hastigheterna till förmån för en modell med hastighetsintervaller. Det finns ett utbrett missnöje gällande operatörernas marknadsföring även om tjänsterna i de allra flesta fall fungerar bra. Det visar en enkätundersökning som användare besvarat på Bredbandskollens webbplats. Av de 9 000 användare som har svarat, är de allra flesta nöjda med sin operatör, men däremot litar inte lika många på sin bredbandleverantörs hastighetsangivelse.

13 juni 2008
Bredbandskollen blir bredare
Det kostnadsfria konsumentverktyget Bredbandskollen, som finansieras och sköts av .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur) i samarbete med PTS och Konsumentverket, breddar nu sin tjänst. Bredbandskollen blir tillgänglig också för dem som använder IPv6, den nya teknik som kommer att ta över på internet under kommande år.

18 september 2008
Bredbandskollen hjälper surfare att själva göra bredbandet snabbare
Bland Bredbandskollens användare är det endast 12 procent som efter mätningen själva har gjort något för att förbättra sin hastighet. Därför lanserar .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur) åtgärdsguiden, en tjänst som vägleder den vanlige användaren i hur man med några enkla åtgärder själv kan göra bredbandet snabbare.

21 oktober 2008
Jämför din bredbandshastighet med andras
Sedan .SE lanserade Bredbandskollen, Sveriges enda oberoende konsumentverktyg för kontroll av bredbandsuppkoppling, har cirka tio miljoner mätningar gjorts. Nu lanseras Bredbandskollen statistik, en statistiktjänst på www.bredbandskollen.se/statistik, som gör det möjligt för konsumenterna att jämföra sin egen uppmätta surfhastighet med andra användares mätningar utifrån län, tjänst och operatör.

4 december 2008
Bredbandskollen nu i din iPhone
Den kostnadsfria webbtjänsten Bredbandskollen har blivit ett mycket populärt sätt för konsumenter att kontrollera hastigheten på sin bredbandsuppkoppling. Nu kan mobilanvändare med en iPhone också använda den för att enkelt mäta upp sitt mobila bredband och dessutom få information om andras mätningar i närheten. Denna tjänst är första steget i Bredbandskollens satsning på mobila klienter.

16 mars 2009
Över 100 000 mätningar med Bredbandskollen för iPhone
iPhone-användare har sedan början av december 2008 kostnadsfritt kunnat mäta hastigheten på sin mobila bredbandsuppkoppling direkt i telefonen. Var sjätte mätning är utförd från en annan operatör än Telia och mobilt bredband är nu också uppmätt på Gotska Sandön.
Förutom att mäta hastigheten så visar även Bredbandskollen anonymt andras iPhone-mätningar i närheten. På så sätt får användaren bättre möjlighet att hitta en plats med bra täckning och hög hastighet.

17 juni 2009
 .SE:s Bredbandskollens mobila hastighetskarta nu direkt i din iPhone
Sedan ett år tillbaka är .SE:s (Stiftelsen för internetinfrastruktur) kostnadsfria konsumenttjänst Bredbandskollen tillgänglig för iPhone-användare. Nu kan även karttjänsten, som visar mobila bredbandsmätningar användas direkt i telefonen. Precis som på webben går det att filtrera statistiken utifrån parametrar som operatör, telefonmodell och om mätningen gjordes i en bil, utomhus eller inomhus.

10 december 2009
.SE:s Bredbandskollens mobila hastighetskarta nu direkt i din iPhone
Sedan ett år tillbaka är .SE:s (Stiftelsen för internetinfrastruktur) kostnadsfria konsumenttjänst Bredbandskollen tillgänglig för iPhone-användare. Nu kan även karttjänsten, som visar mobila bredbandsmätningar användas direkt i telefonen. Precis som på webben går det att filtrera statistiken utifrån parametrar som operatör, telefonmodell och om mätningen gjordes i en bil, utomhus eller inomhus.

3 juni 2010
Var surfar du snabbt i sommar – mät med nya Bredbandskollen för iPhone och iPad
Nu är det dags för vårens stora uppdatering av Bredbandskollen för iPhone, som erbjuder en mängd nya spännande funktioner för iPhone-användare. Dessutom fungerar nu Bredbandskollen även för iPad.

22 september 2010
Bredbandskunder omedvetna om sina rättigheter
Färsk statistik från .SE:s Bredbandskollen visar att operatörerna är dåliga på att kommunicera ut sina garanti-intervaller för surfhastigheter. Fortfarande anger majoriteten av dem som utnyttjar mättjänsten en upp-till-hastighet. Enda undantaget är kabel-tv-kunderna.

Framtiden
På internetdagarna som arrangeras 26-27 oktober av .SE kommer Bredbandskollens projektledare Rickard Dahlstrand att presentera Bredbandskollens framtid. Seminariet ”Bredband och konsumentmakt” äger rum 26 oktober kl 13:40-15:10. För pressackreditering vänligen kontakta: garbriella.lonnroos@iis.se eller maria.ekelund@iis.se.

För mer information, kontakta:
Rickard Dahlstrand, projektledare för Bredbandskollen
Telefon:  0702- 103020
E-post: rickard.dahlstrand@iis.se

Maria Ekelund, kommunikationschef på .SE
Telefon: 08-452 35 27, 070-777 44 87
E-post: maria.ekelund@iis.se

Om .SE
.SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur) är en oberoende allmännyttig organisation som verkar för en positiv utveckling av internet i Sverige. .SE ansvarar för internets svenska toppdomän, .se, med registrering av domännamn samt administration och teknisk drift av det nationella domännamnsregistret. Överskottet från registrering av domännamn finansierar initiativ som främjar internetutvecklingen i Sverige, både genom egen verksamhet och genom finansiering av fristående projekt. Läs mer på https://www.iis.se.