Pressmeddelanden

Fler tar del av och diskuterar politik på internet – men rädsla för näthat tystar många

71 procent av svenskarna tar del av politisk information på internet, var femte har uttryckt en politisk åsikt och 15 procent har deltagit i en hashtag-kampanj som #Metoo det senaste året. Det visar Internetstiftelsens nya rapport ”Svenskarna och internet – valspecial 2018”. Samtidigt visar rapporten att en fjärdedel avstått från att uttrycka en politisk åsikt på internet på grund av rädsla för hat och hot.

Läs mer →

Svenskarnas internetvanor i rapporten Svenskarna och internet 2017

Hälften av de svenska internetanvändarna betalar för musik och film, unga är mer källkritiska än vuxna, 100 procent av de upp till 25 år tittar på Youtube och redan vid två års ålder använder fyra av fem internet. Det är några av alla nyheterna i rapporten ”Svenskarna och internet 2017” från Internetstiftelsen i Sverige, IIS. Undersökningen har pågått sedan år 2000 och är Sveriges största om digitala trender och hur vi använder internet.

Läs mer →