Cookies

När du besöker en sajt får du ofta information om att den vill sätta cookies eller kakor på din telefon eller dator. En cookie är en liten textfil som kan användas för att identifiera din utrustning när du besöker en sajt flera gånger. Tekniken kan användas för att samla in information om dig och dina surfvanor. Om du har gjort vissa val på en sajt, till exempel på en kommuns hemsida angett att du är turist och alltså vill slussas direkt till kommunens turistinformation hellre än till näringslivseller invånarinformation, kommer den informationen att lagras i en cookie.

Nästa gång du besöker sajten kommer du inte behöva göra samma val utan kommer direkt till den information som cookien vet att du efterfrågar. En cookie kan också lagra lösenord så att du slipper ange det nästa gång du besöker hemsidan. Den kan även användas för att styra vilken reklam som ska visas på sidan du besöker.

Du måste ofta godkänna att sidan använder cookies, och information om det finns ofta i sidans användarvillkor. Cookien kan också lagra information om hur du surfar på sidan men du ger den inte tillgång till information om till exempel dina vänner. Genom att godkänna att hemsidan använder cookies får du företagets tillåtelse att surfa på sidan. Till skillnad mot ett slutanvändaravtal kan du alltid tömma din webbläsare på cookies och därmed radera informationen om dig själv.

Företagen använder spåren du lämnar

Har du någon gång förundrats över hur du på Facebook får annonser som baserar sig antingen på dina tidigare besök på andra sajter eller på information som du själv har angivit i din profilinformation? Annonser från sajter du just har surfat till – till exempel böcker du just sökt efter hos en nätbokhandel – styrs av cookies, alltså information som lagras i din dator fram till dess att du raderar den. Om du vill undvika den typen av information om dig samlas in ska du inte ha Facebook öppet när du surfar på andra sajter och sedan vara noga med att radera alla cookies när du har surfat klart. Samma sak händer på Hotmail och flera andra webbsajter.

Tips!

Testa själv

Sök på nätet efter en specifik produkt, till exempel på någon stor ehandelssajt som Amazon, Zalando eller Bokus. Om du sedan studerar annonserna i ditt flöde kommer du att upptäcka att du från samma sajt de närmsta dagarna kommer att få produkterbjudanden eller liknande förslag baserade på ditt sökresultat. Annonserna dyker upp på de sajter där annonsutrymmet är kopplat till dina tidigare sökningar.
Gå in på Facebook och skriv en statusuppdatering som innehåller ett specifikt ord, till exempel ett klädmärke eller ett resmål. Ofta räcker det att göra det en gång för att du sedan ska få se annonser från företag som tillhandahåller det du eventuellt letar efter.

Den information som du anger i din egen presentation på Facebook styr också vad som visas i annonserna. Du som har kryssat i relationsstatus singel, alternativt inte valt alls, får troligtvis ofta se annonser från dejtingsajter i flödet. Du som i stället kryssar i förlovad ska inte bli alltför förvånad om det plötsligt dyker upp annonser om brudklänningar i ditt flöde. Valet av annons styrs också av om du har angett att du är man eller kvinna. även det du skriver i din statusrad påverkar annonseringen. Om du skriver att du just har bokat en resa till Turkiet är det högst troligt att ditt annonsflöde plötsligt börjar ge förslag på hotell i Turkiet.

Det är upp till dig att avgöra om det är en service från företaget att anpassa reklamen och visa något som du kanske är intresserad av eller om det känns integritetskränkande. I många tjänster går det dock att stänga av den intressebaserade annonseringen. Om du gör det får du ändå lika många annonser, men de är inte anpassade efter dig och dina intressen.