Foto av Andreas Lind 

Vi vill att du ska #FrågaVarför

Vi startar kampanjen #FrågaVarför för att vi vill att folk ska skrika mindre och fråga mer. Ställ den ödmjuka och enkla frågan varför när du möter en meningsskiljaktighet i ditt flöde istället för att skrika ut "du har fel!".

Internet har gett människor tillgång till en egen röst och genom sociala medier kan användaren högt och tydligt göra sin röst hörd. En konsekvens, som uppkommit till följd av hur enkelt det är att basunera ut sina ståndpunkter till höger och vänster på nätet, är en ökad rädsla och/eller brist på ork att möta meningsmotståndare. Det i sin tur bidrar till en mer polariserad värld. Det är med andra ord väldigt lätt att dela åsikter på nätet utan att möta motstånd eller behöva förklara sig. Människor agerar allt oftare som att allt vore svart eller vitt.

Nyligen släppte vi rapporten Svenskarna och internet – valspecial 2018 där 14 procent av internetanvändarna uppger att de utsatts för näthat eller att någon skrivit negativt om dem. Unga och kvinnor är överrepresenterade och motsvarande siffra bland de som uttrycker sig politisk åsikt är 61 procent. Nära var tredje internetanvändare säger att de avstått från att uttrycka politiska åsikter under det senaste året för att undvika hård kritik, hat eller hot.

Antingen gillar man något eller så hatar man det. Antingen har man en stark övertygelse själv eller så avskyr man andras värderingar. Och mitt i står en skara personer i tysthet som exponeras av ytterlighetsgruppernas olika ståndpunkter och berörs på olika sätt. Internetstiftelsen startar kampanjen #frågavarför för uppmana alla att bjuda in istället för att döma. Här är vårt manifest:

Manifest

Internet är fantastiskt. Här finns de djupaste artiklarna och de sötaste katterna. De snyggaste målen, tråkigaste nyhetsbreven, knäppaste sketcherna och den bästa musiken. Här finns allt. Till och med enhörningar.

Men trots att internet är skapat i världens alla former, färger och nyanser agerar vi allt oftare som att allt är svart eller vitt. Rätt eller fel. Antingen gillar vi något eller så hatar vi det. Vi håller med dem som tycker som oss, och istället för att fråga varför någon tycker något annat, tar vi alltför ofta den enkla vägen ut och stämplar hen som en idiot.

Vår rädsla eller brist på ork att möta meningsmotståndare med andra åsikter har lett till en polariserad värld. En värld där vi har rätt och de har fel. Och aldrig förr har det har varit så lätt att skrika, hota, blunda, scrolla vidare eller ta bort en vän. En vän som blir en fiende på grund av en statusuppdatering, röstsedel eller spellista.

Aldrig förr har polariseringen varit så djup, och samtidigt så ytlig.

Men. Det här är ju inte det internet vi vill ha. Vi vill ha ett öppet, nyfiket, diskuterande och oliktänkande internet. Där vissa tror att hästar inte finns, och där andra tror att jorden är platt. Där någon tycker si och någon tycker så, men där vi alla någonstans kan mötas i att vi tycker olika.

Så hur kommer vi dit? Hur bryter vi den tjocka isen av cementerade övertygelser, såpiga filterbubblor och allas egna absoluta sanningar? I en tid när alla pratar och ingen lyssnar, tror vi på kraften i en ödmjuk fråga – varför.

Vi tror att internet, och Sverige, ja hela världen faktiskt, skulle må lite bättre om vi skrek lite mindre och frågade lite mer. Svar finns det redan gott om. För vi tror att ju mer vi frågar varför istället för att skrika därför, ju mer vi bjuder in istället för att döma ut – desto närmare varandra kommer vi.

Bara genom dialogen och viljan att mötas kan vi skapa ett internet som är fantastiskt, för alla. I absolut värsta fall kan vi mötas i att vi inte håller med varandra, och det är fine. För så är livet. Så är internet.

Om kampanjen

Kampanjen är en del av Hack for Good, ett projekt faciliterat av Facebook, där kreativa byråer tävlar om att skapa en Facebook-kampanj för en offentlig organisation eller välgörenhetsorganisation med målet att skapa medvetenhet om viktiga och samhällskritiska frågor. Vinnaren av tävlingen är byrån McCann som jobbat under de senaste veckorna med att ta fram kampanjen.Foto av Andreas Lind