Bedrägerier, bluffar och vilseledande försäljning

Du skulle aldrig lämna över dina pengar till en maskerad person i en mörk gränd som lovar att återkomma senare med det du ska köpa. Så varför gör du det på internet?

Många är de polistalesmän som fällt den kommentaren i tidningsartiklar om ännu en privatperson som blivit lurad på nätet. Trots att internethandel funnits i över 20 år tar vi fortfarande för givet att motparten är vad denne säger sig vara, och att varan eller tjänsten är så bra och billig som påstås.

Sanningen är att det är oerhört lätt att låtsas på nätet. Bedragare kan sätta upp en snygg hemsida och låtsas vara en nätbutik. De kan påstå vad som helst i en nätannons utan att någon kollar upp det och de kan ta över någon annans identitet och locka av dig information utan att du märker det.

Men även om det är lätt att luras så är det i regel ännu lättare att avslöja bluffen. Du behöver bara ha ett hum om hur de vanligaste bluffarna och den vilseledande försäljningen är upplagd, och hur du använder internet för källkritik. Känner du dessutom till dina rättigheter – och skyldigheter – som konsument är chansen att du ska drabbas ekonomiskt minimal. Just detta är vad du får lära dig i den här guiden.