Vad är e-handel?

Män och kvinnor handlar ungefär lika mycket

Den typiske e-butikskunden i Sverige är en man som är mellan 25 och 44 år. Under andra halvåret 2008 handlade han för drygt 6 000 kronor. Och han kommer att handla allt mer över nätet, åtminstone enligt siffror från betalväxelföretaget Dibs.

Att det i Sverige ännu är män som handlar mest över nätet framgår av flera rapporter, bland annat från den andra stora undersökningen som görs regelbundet, E-barometern av Svensk Handel. Men kvinnorna ligger inte långt efter. I andra länder ligger de till och med före. Enligt en tysk undersökning har de redan gått om männen och står för mer än hälften av all shopping på nätet.

Sammantaget visar de undersökningar som har gjorts att det rimligen är betydligt större skillnader mellan individer än mellan män och kvinnor generellt.

Böcker, skivor och resor i topp

Vi handlar saker inom framför allt tre områden, nämligen medier och underhållning – främst böcker och skivor – elektronik och resor. Så har det sett ut länge. Två av de första stora e-butikerna i Sverige var skivbutiken Boxman och bokhandeln Adlibris.

Deras satsningar föll visserligen olika väl ut – Adlibris finns kvar som den största nätbokhandeln i Sverige medan Boxman är ett minne blott. Oaktat det var båda rätt ute med sina idéer. Böcker och skivor har alltid varit det som sålts mest och är det än idag, även om skivförsäljningen sjunker i takt med att fildelning och andra, mer legala distributionsformer på nätet tar över.

Böcker stod under det tredje kvartalet 2008 för hela 48 procent av försäljningen på nätet enligt en undersökning av Svensk Handel och Posten. Visserligen har de bara tittat på detaljhandeln och uteslutit tjänster – där bland annat resor ingår. Men det ger ändå en tydlig bild av vad vi helst köper på nätet.

På andra plats hittar vi musik-, film- och spelskivor. De utgör mer än en tredjedel av alla varor som säljs på nätet.

En annan svensk pionjär inom konsument-e-handeln var klädsajten Boo.com. Den skulle sälja märkeskläder över hela världen via nätet, men blev istället en av de mest omtalade symbolerna för den bubbla som brast.

Belackarna var många inför Boo.coms lansering. ”Inte går det att sälja kläder på nätet”, ropade de i kör. Men flera stora investerare trodde uppenbarligen så mycket på de tre grundarna och deras idé att de tillsammans satsade över en miljard kronor.

Dessvärre fick alltså belackarna rätt. Den gången. Boo.com blev inte särskilt långlivad. Grundarna spenderade sin miljard på bland annat kontor i flera större städer i Europa med flera hundra anställda, och på utveckling av sällsynt avancerade webbplatser – långt mer avancerade än vad dåtidens modemuppkopplade internetanvändare kunde hantera. Dessvärre lyckades de inte sälja särskilt många plagg. Åtminstone inte tillräckligt många för att täcka de höga kostnaderna och få ihop affären.

Det går att sälja kläder på nätet, i stora volymer dessutom.Men läget idag visar att det kanske inte var själva grundidén det var fel på. Det går att sälja kläder på nätet, i stora volymer dessutom. Kläder står för nästan en tredjedel av alla varor som säljs och ligger i någon undersökning till och med före hemelektronik.

När det gäller tjänster är resor som sagt en storsäljare, och fortsätter att vara det i stigande grad. För Vingresor står nätförsäljningen för cirka hälften av alla privatresor idag.

Pris och bekvämlighet driver

Det finns gott om starka faktorer som driver e-handeln. Visserligen finns det ännu en osäkerhet hos konsumenter, främst kring betalningar och leveranser, som inte går att bortse från, men den är inte så stor att den bromsar utvecklingen nämnvärt. Dessutom arbetar e-butikerna och branschen i sin helhet hela tiden för att minska osäkerheten – se kapitlet Säkerhet och risker längre fram i guiden.

Oöverträffad tillgänglighet och stort utbud

Tillgängligheten är sannolikt den främsta fördelen med e-handel jämfört med traditionell butikshandel. Butikerna på nätet är alltid öppna och aldrig längre bort än närmaste internetuppkopplade dator.

Utbudet i varje enskild butik är ofta lätt att få en överblick över, och det är också enkelt att jämföra utbud och produkter mellan olika butiker. I synnerhet med hjälp av någon av de prisjämförelsetjänster som finns på nätet som samlar in och sammanställer prisinformation från flera leverantörer.

En extremt användbar typ av tjänster för dig som shoppar på nätet är prisjämförelsetjänster. De sammanställer priser för ett stort antal produkter och butiker och kombinerar ofta detta med konsumentrecensioner av såväl produkterna som butikerna. Pricerunner är dominanten och öppnade i början av 2009 också en slags portal med nyttig konsumentinformation kring näthandel.

Det finns förstås flera andra jämförelsesajter med ungefär samma inriktning.

Men det gäller att använda resultaten som tjänsterna presenterar med sunt förnuft. Det är inte säkert att alla butiker som visas i resultatlistorna sköter sig. Visserligen gör bland annat Pricerunner kontroller då och då för att se om butikerna verkligen kan leverera den vara de säger sig sälja till det pris de uppger, men det är ingen garanti. Tänk på att det som verkar för bra för att vara sant ofta också verkligen är det.

Tjänster som jämför priser på produkter och tjänster som resor, telefoni och bank- och försäkringstjänster

Ciao.se
Marknadsför sig som ”community för konsumenter”. Recensioner, diskussionsforum.

Insplanet.com
Jämför försäkringar.

Kelkoo.se
Recensioner.

Pricerunner.se
Produkttester, diskussionsforum, portal med nyttig information för konsumenter.

Prisjakt.nu
Inkluderar Blocket-annonser. Diskussionsforum, recensioner.

Prispallen.se
För böcker.

Smarto.se
För alla typer av e-handel.

Lägre priser

Priserna är en annan drivkraft som gör att e-handeln tilltalar många konsumenter. Ofta håller e-butiker en lägre prisnivå, dels för att kunderna förväntar sig det och dels för att butikens kostnader ofta är lägre och deras försäljningsvolymer större jämfört med traditionella butiker som är knutna till en eller några geografiska platser.

Bekvämlighet

Det är bekvämt att handla på nätet. Jämförelsen med postorder ligger givetvis nära till hands, men i en välorganiserad nätbutik är det betydligt enklare att hitta rätt produkt snabbt. Dessutom finns ofta betydligt större möjligheter att få aktuell och omfattande information om den produkt man vill köpa innan köpet.