Att bygga en nätbutik

Att sätta upp en egen nätbutik kräver inte nödvändigtvis någon teknisk kunskap. Däremot är det viktigt att bestämma administrationsnivån. Nedan finner du en steg för steg-lista som ger tips om hur du kan gå till väga för att sätta upp butiken.

Vad är en nätbutik?

I sin enklaste form kan en butik på nätet vara en enda webbsida med en lista över produkter, information om vad de kostar och en funktion som gör att besökaren kan beställa produkterna. En enkel nätbutik behöver inte ens innehålla funktioner för betalning.

Så såg många av de så kallade nätbutikerna ut i e-handelns begynnelse. Men idag skulle en sådan affär inte få särskilt stor försäljning. När vi idag säger nätbutik tänker vi oss en webbsida med ett antal funktioner och egenskaper som gör att den kan liknas vid en fysisk affär. Det bör exempelvis finnas möjlighet att lyfta fram vissa varor som i ett skyltfönster, det bör finnas en tydlig struktur för hur produkterna presenteras så att kunderna enkelt hittar i affären och det måste finnas bra sökmöjligheter – det är ofta en av de viktigaste funktionerna.

En central funktion i en nätbutik är kundvagnen eller varukorgen, där besökaren placerar de varor han eller hon vill ha. Det låter som en trivial del, men varukorgen lägger grunden till många funktioner som exempelvis kan skapa merförsäljning utifrån vad kunden redan har beställt.

En butik måste givetvis också ha en kassafunktion, så även en nätbutik.

Att sätta upp en egen butik kräver inte nödvändigtvis någon teknisk kunskap. Det finns flera leverantörer som hyr ut nyckelfärdiga butiker som i princip bara är att fylla med produkter – eller snarare information om produkter. Tjänsterna varierar förstås i pris och vilka möjligheter som finns till individuell anpassning. Överlag innebär de här färdiga lösningarna vissa begränsningar, men de flesta utom de allra billigaste erbjuder möjligheter till skräddarsydda lösningar.

Sätt upp webbutiken – steg för steg

  1. Bestäm ambitionsnivån. Ska butiken vara ett komplement eller den huvudsakliga intäktskällan i din verksamhet? Kommer du att sälja 50 eller 500 produkter? Vilken omfattning butiksverksamheten ska ha påverkar valet av lösning. Generellt kan sägas att även om du har en låg ambitionsnivå i början bör du välja ett system som tillåter att din nätbutik kan växa utan att du behöver byta plattform.
  2. Utforma en supportfunktion. Det här är visserligen inte en del av själva nätbutiken, men den är så viktig att den ändå får komma med. Kunder kommer inte bara att köpa produkter av dig, de kommer också att vilja kontakta dig när de har frågor och de kommer att vilja skicka tillbaka produkter av olika skäl. Se därför till att du har möjlighet att ta hand om sådana ärenden innan du börjar bygga din butik. Många kunder vill också ha möjlighet att ringa, inte bara kommunicera med e-post.
    Välj leverantör av butikslösning.
    Titta inte bara på vilka funktioner du behöver idag utan försök förutse vad du kan komma att behöva när butiken växer. Och titta inte bara på funktionerna i själva butiken. Minst lika viktigt är funktioner för ett bra stöd till logistiken och hanteringen av kunderna, eller möjligheterna till sammankoppling med externa system för dessa delar. Det är också viktigt att kontrollera vilket stöd som finns för integration med olika ekonomisystem. Gör en noggrann genomgång av leverantörer innan du väljer – prata gärna med några av leverantörens referensföretag. Se rutan intill för ett urval av leverantörer.
  3. Utforma butiken. Om grafisk design inte är din starka sida gör du klokt i att ta hjälp av antingen den leverantör du har valt eller av ett företag som arbetar med webbdesign. Butikens utseende är viktigt av flera skäl. Framför allt måste den ge ett seriöst intryck. Dina besökare kommer att bilda sig en uppfattning om din seriositet baserat på just utseendet. Och undersökningar visar föga förvånande att konsumenter undviker nätbutiker som inte ger ett seriöst intryck. Samtidigt ska du komma ihåg att tydlig information om betalmetoder, leveranstider och inte minst pris är betydligt viktigare för kunderna än en tjusig design.
  4. Välj betalningslösningar. Kortbetalning tillhör de mest efterfrågade betalningslösningarna, jämte faktura. Det är alltså en bra idé att välja åtminstone dessa till din butik. När du har bestämt dig för vilka lösningar du vill erbjuda vänder du dig antingen till en betalväxel (se ruta intill), eller helt enkelt till butiksleverantören som i sin tur samarbetar med en betalväxel.
  5. Upprätta avtal med banker. När du har valt betalningslösningar hos din nätbutiksleverantör skickar en del leverantörer nödvändiga papper till dig för upprättande av kontrakt med den bank du använder. Kontrakten är nödvändiga om du tänker erbjuda kortbetalning och direktbetalning via bank. När banken har fått ditt kontrakt sköter de kontakten med betalväxeln samt nätbutiksleverantören. Somliga leverantörer hjälper dig sedan att sätta upp betalningslösningen i din butik. Andra är inte lika hjälpsamma utan låter butiksinnehavaren själv ta hand om det praktiska arbetet.
  6. Fyll butiken med produkter. Det här arbetet kan ta lång tid och om du har många produkter är det förstås en god idé att göra det så fort du har fått tillgång till butiken. Om du har många produkter är det tidsödande att lägga in varje produkt för sig. En bättre lösning är att importera produktinformationen från en färdig sammanställning i exempelvis Excel. En del butiksleverantörer ger också möjlighet att importera produktlistor som ligger i ett affärssystem. Förse varje produkt med utförlig och säljande information, och inte minst en bild. Om du har ett stort sortiment är det en god idé att börja med en mindre del av det för att arbetet inte ska bli övermäktigt och för att resultatet ska bli helgjutet. Försök att hålla alla produktbeskrivningar och bilder enhetliga. Det stärker intrycket av en seriös butik. Kom ihåg att du bara får en chans att göra ett bra första intryck på dina butiksbesökare.
  7. Skapa attraktiva erbjudanden. Det här gäller bara om du har valt en butiksplattform som har funktioner för merförsäljning. En av de effektivaste funktionerna i den kategorin är presentation av relaterade produkter. Om kunden exempelvis har köpt en cd-brännare är det lämpligt att presentera bra erbjudanden på inspelningsbara cd-skivor. De här relationerna måste i allmänhet skapas manuellt i butikslösningen. Ju bättre jobb du gör här desto större är chansen till merförsäljning. Andra funktioner är klassiska ”köp-1-betala-för-2” och givetvis kampanjprodukter – produkter som får en framträdande plats i nätbutiken och kanske ett rabatterat pris under en period.
  8. Underlätta för sökmotorer. Många kunder lär hitta din butik via sökmotorer. Därför gäller det att anpassa innehållet i din butik så att den hamnar så högt upp som möjligt i sökmotorernas resultatlistor. Detta kallas sökmotoroptimering och är närmast en hel vetenskap. Men du kommer långt bara genom att skriva bra, beskrivande texter till produkterna. Det finns också möjlighet i många butiksplattformar att ange så kallad metainformation för varje produkt. Den informationen visas inte för besökarna, men sökmotorerna ser den och använder den i rankningen av sökresultat.

Urval av hyrbutiker

Urval av betaltjänster

  • Certitrade. Kortbetalningar.
  • Dibs. Kortbetalningar, faktura, direktbetalning via internetbank
  • Kreditor. Faktura- och delbetalningstjänster.
  • Payex (www.payex.se). Kortbetalningar, direktbetalning via internetbank, betalsamtal, SMS och elektronisk plånbok
  • Paynova. Kortbetalning.
  • Paypal. Förmedling av betalningar, kortbetalning.
  • Payson (www.payson.se). Förmedling av betalningar och direktbetalningar via internetbank.
  • Svea Webpay (www.sveawebpay.se). Faktura- och delbetalningar.