WordPress.org

Sidhuvud och bakgrund

Två genvägar in till Anpassaren.

Redigerare

Ett avancerat alternativ för de WordPress.org-användare som behärskar CSS, ett programspråk för att designa webbsidor.

Tillägg

Tillägg, ibland också kallade för plugins, är ett sätt att ge WordPress.org funktioner som inte finns i standardutförandet. Det kan vara tillägg som gör din webbplats snabbare, som ökar chanserna för att hamna högt i sökresultaten hos nätets sökmotorer, som ger din webbplats en nätbutik, mer detaljerad statistik, snyggare bildhantering, fixar automatiska säkerhetskopior och så vidare. Möjligheterna är väldigt stora. Bläddra runt bland tilläggen och se vad du hittar!

Precis som med teman finns här en möjlighet att söka bland tillägg som finns hos WordPress.org eller att ladda upp ett tillägg som du skaffat någon annanstans. Men samma varning gäller för tillägg som för teman: De kan innehålla skadlig kod, så var försiktig med vilka du väljer att installera.

Användare

Här lägger du till nya användare och bestämmer vilka roller de ska ha.

Verktyg

I en alldeles nygjord WordPress-installation finns bara två alterantiv: Importera (från olika typer av publiceringsverktyg) och Exportera (innehållet från din WordPress.org-webbplats). I takt med att du utökar din webbplats med tillägg kommer fler val att dyka upp här.

Inställningar

Under Inställningar hittar du ett antal undermenyer som låter dig bestämma vissa grundläggande egenskaper hos din webbplats.

Allmänna inställningar

  • Webbplatstitel Det här är titeln för din webbplats. Den visas normalt i sidhuvudet (om inte ditt tema är konfigurerat annorlunda) och även i namn-listen i besökarens webbläsare.
  • Slogan Tänkt för en kort ”slogan” för din webbplats. Här kan du snabbt ge dina besökare en ledtråd om vad webbplatsen handlar om. I de flesta teman visas texten direkt under webbplatsens titel. Direkt efter installationen är din slogan ”En till WordPress-webbplats”. Här ändrar du det till något mer passande.
  • WordPressadress Adressen till var på din server WordPress är installerat. Du bör bara ändra denna inställning om du installerar nya instanser av WordPress på samma server, alltså skapar flera parallella WordPress-webbplatser på samma utrymme.
  • Bloggadress Adressen till din webbplats. Det är ytterst sällan relevant att ändra denna inställning.
  • E-postadress Din egen e-postadress. Här ställer du in vart WordPress ska skicka meddelanden om gästkommentarer som väntar på godkännande och andra systemmeddelanden.
  • Medlemskap Här kan du ställa in om besökare ska kunna registrera sig som användare på din webbplats eller inte. Det vanliga är att du inte vill det.
  • Förvald roll för ny användare Anger vilken behörighet besökare som registrerar sig ska få. Med andra ord kan du här ställa in så att vem som helst kan registrera sig och sedan bli administratör på sidan. Det är dock ytterst sällan klokt att göra så, lämna istället denna inställning så att besökare som registrerar sig blir prenumeranter.
  • Tidszon Har kan du ställa in vilken tidszon du befinner dig i. Det är viktigt att ange rätt tidszon för att tidsangivelser på inlägg och kommentarer ska bli korrekta. Tyvärr måste du manuellt korrigera för sommartid.
  • Datumformat Med Datumformat kan du ange hur WordPress ska skriva ut datum i tidsangivelser på inlägg och kommentarer.
  • Tidsformat Inställning för hur klockslag ska visas.
  • Veckan startar med Eftersom olika länder använder olika startdag på veckor har WordPress även en inställning för detta.
  • Webbplatsspråk Vilket språk som ska användas i admin-panelen.

Skriva

  • Förvald inläggskategori Alla inlägg måste ha en kategori, här bestämmer du vilken som ska användas om du inte gör ett annat val.
  • Inläggsformat standard Vilket inläggsformat som ska användas. Bara i specialfall är annat alternativ än ”standard” aktuellt.
  • Inlägg via e-post Inställningar som gör det möjligt att skapa nya inlägg via e-post.
  • Uppdateringstjänster En typ av webbtjänst som bland annat gör sökmotorer uppmärksamma på att du publicerat nya inlägg. Läs mer om dem på länken som finns i admin-panelen.

Läsa

  • Startsidan visar Här kan du ställa in vilken sida på webbplatsen som ska visas som startsida samt vilken sida som ska visa blogg­inlägg. Normalt visar startsidan blogginläggen.
  • Inlägg per sida Här kan du ställa in hur många inlägg som maximalt får visas på varje bloggsida. Om det finns fler inlägg än denna inställning skapar WordPress en sidindelning så att dina besökare kan bläddra till äldre inlägg.
  • Syndikeringsflöden visar Ett populärt sätt att följa bloggar är att prenumerera på bloggens RSS-flöde. Vi berör inte RSS i denna guide, men WordPress har inbyggt stöd för RSS och här kan du ställa in hur många inlägg som ska synas i RSS-flödet. Vill du lära dig mer om RSS och andra sätt att använda nätet för omvärlds­bevakning kan du läsa i Internetguiden Häng med i informationsflödet – ­gratisverktygen som ger dig koll och det tillhörande materialet Kom igång med RSS och Twitter.
  • Inlägg i flödet visas som Här kan du ställa in om hela inlägget ska visas i RSS-flödet från din webbplats eller om endast ett utdrag ska synas. Det senare tvingar dina RSS-prenumeranter att besöka din webbplats för att läsa hela inlägget.
  • Synlighet i sökmotorer En inställning som ber – men inte tvingar! – sökmotorer att inte lägga till din webbplats i sina databaser och därmed inte heller visar den i sökresultaten.

Diskussion

  • Förvalda inläggsinställningar Här kan du ställa in om WordPress ska försöka meddela andra webbplatser när du postar ett inlägg, ta emot meddelanden från andra webbplatser samt om vanliga gästkommentarer ska tillåtas. Du kan alltid ”köra över” dessa inställningar på redigeringssidan för en sida eller ett inlägg, men den inställning du anger här gäller om inte annat anges.
  • Övriga inställningar för kommentarer. Här kan du ställa in om användare får ge kommentarer och hur kommentarer ska visas och hanteras på webbplatsen.
  • Skicka e-post till mig när Här ställer du in när WordPress via e-post ska meddela dig om händelser. Om du inte ändrar inställningarna kommer WordPress att meddela dig varje gång du får en kommentar eller en kommentar inväntar godkännande.
  • Innan en kommentar visas Här kan du ställa in vad som ska krävas för att en gästkommentar ska visas på webbplatsen.
  • Kommentarsgranskning I Kommentarsgranskning kan du skapa regler för när en gästkommentar behöver modereras. Dessa regler gäller även om gästkommentarens författare exempelvis har en tidigare godkänd kommentar (se inställningen innan). 2
  • Svartlista för kommentarer I Svartlista för kommentarer kan du på samma sätt som i Kommentarsgranskning skapa regler för kommentarer som ska ignoreras helt.
  • Avatarer WordPress har inbyggt stöd för tjänsten Gravatar som låter användare ha egna profilbilder (eller avatarer) som syns bredvid deras kommentarer. Med Gravatar slipper dina besökare lägga upp en profilbild på varje webbplats vilket sparar mycket tid. Med inställningen Avatarsvisning kan du stänga av eller aktivera funktionen med avatarer. Med Rekommendation kan du ange hur pass barntillåtna dina besökares profilbilder måste vara för att få synas och i inställningen Förvald avatar kan du ange vilken bild som ska synas om en besökare inte har någon angiven profilbild.

Media

  • Bildstorlek Tre kopior skapas – miniatyr, medium och stor – varje gång du laddar upp en ny bild. Här väljer du hur stora de ska vara.
  • Laddar upp filer En inställning för hur filerna ska sorteras på serverns hårddisk.

2. När du installerade WordPress.org installerades samtidigt tillägget Akismet som väldigt effektivt stoppar spamkommentarer.

Permalänkar

När du skriver ett nytt inlägg skapar WordPress automatiskt en adress till det, och med de här inställningarna kan du ställa in hur du vill att adressen ska se ut.
Du kan också anpassa adresserna till arkivsidorna för kategorier och taggar/etiketter.

Admin-panelen är alltid nära

Screen Shot 2016-09-06 at 14.36.10

Så länge du är på din egen webbplats finns verktygsfältet med genvägar till admin-panelen.

Om du är inloggad i admin-panelen, men surfar runt på din webbplats så som en besökare ser den finns hela tiden ett verktygsfält längst upp i din webbläsare. Exakt innehåll beror på vilken sida av webbplatsen du är på, men vissa element finns alltid med.

Värt att särskilt lyfta fram är de två pilarna som bildar en cirkel. Den ikonen visar med en siffra hur många uppdateringar som finns tillgängliga, det vill säga om det finns en ny version av WordPress.org eller av något av de tillägg eller teman som du har installerat. Ta för vana att hålla ett öga på den ikonen och att göra uppdateringarna så fort som möjligt. Det minskar risken för att någon hackar sig in i din webbplats eller på andra sätt utnyttja säkerhetsluckor i den.

Säkerhetskopia

Precis som med dokument som du har i din egen dator behöver du se till att du säkerhetskopierar din webbplats, som ett skydd mot exempelvis en hårddiskkrasch eller en dataförlust som orsakas av andra skäl. Men också för att kunna återställa webbplatser i ursprungligt skick om du testar att installera ett tillägg eller gör designändringar som ställer till det ordentligt.

Säkerhetskopior går att ordna på flera olika sätt. Ett alternativ är att undersöka vad ditt webbhotell kan hjälpa till med. Det finns också flera tillägg och tjänster som är specialiserade på att göra automatiska säkerhetskopior. Som sista alternativ kan du använda export-funktionen i admin-panelen. Men eftersom det är ett alternativ som varken skapar en säkerhetskopia av hela webbplatsen och inte heller görs automatiskt är det egentligen inte en tillräckligt bra lösning.

 

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara