Grunderna i Scratch – vad är vad?

Scratch började som ett Java-program, men inför version 2.0 byggde man om hela programmet till Adobe Flash. Den senaste version­en används alltså i din webbläsaren genom att surfa till: http://scratch.mit.edu

Det du möts av där är ett antal färdiga Scratch-program som du kan titta på för att se vad som går att göra med Scratch, men det du är intresserad av är så klart att börja skapa ditt eget program. Klicka därför på ”Skapa” högst upp i menyn (Om webbplatsen är på engelska när du kommer in står det ”Create” där i stället).

Det som händer nu är att editorn i Scratch laddas över hela webbläsarens yta. Du går igenom de olika delarna av editorn först av allt.
Scratch finns översatt till en mängd olika språk. Börja med att växla språk i editorn till svenska genom att klicka på ”globen” i meny­raden och välja svenska där.

Miljön i Scratch är indelad i några olika områden. Överst till ­vänster har du en yta som kallas ”scen”. Under den visas de ”sprites” som du har att arbeta med. Längst till höger visas de ”script” som är kopplade till en vald sprite, och i mitten har du ett bibliotek med de olika script som finns att använda, indelade i avdelningar med olika typer av ”block”.

Editorn i Scratch 2.0

Screen Shot 2016-06-14 at 09.37.05

Man kan tänka på Scratch som en teater. Teatern har en scen där allting utspelar sig. Scenen kan byta dekor (bakgrund) och på scenen ställer sig en eller flera skådespelare (sprites) för att agera. Skådespelarna agerar enligt sitt manus (script).

I Scratch är det du som är regissör, rollbesättare, manusförfatt­are, scenograf och kostymör! Du bestämmer vilken pjäs som ska spelas, vilka som ska vara med i den, vad skådespelarna ska säga, hur scenen ska se ut och vad skådespelarna ska ha på sig.

För att datorn ska kunna utföra dina instruktioner och programmet ska köras som du tänkt dig behöver du koppla ihop dina sprites med olika block till ett script och placera dem på scenen. Du kan se vilka script som är kopplade till en sprite genom att antingen klicka på spriten i din sprite-lista eller genom att dubbelklicka på en sprite som är placerad på scenen. När du först börjar använda en sprite har den inga script kopplade till sig, så det ser tomt ut i ytan till höger. För att instruera en sprite drar du block från sprite-biblioteket till scriptytan till höger, vilket kopplar ett block till just den spriten. Mer om det senare, för nu är det dags att sluta snacka och börja göra lite program!

Nu kastar du dig rakt in i Scratch, och du kanske börjar undra över några av de saker som gås igenom i det här kapitlet. Bli inte orolig för det, utan försök ändå att bara följa kapitlet från början till slut. Du kommer att lära dig några av de grundläggande sakerna kring hur Scratch fungerar, och du kommer att gå in på detaljerna senare.