Twitter till din hjälp

Twitter är när detta skrivs en av nätets snabbast växande tjänster. Den så kallade mikrobloggen lanserades i juni 2006 och hade fem år senare över 200 miljoner användare. Tillsammans publicerar de dagligen 155 miljoner nya inlägg på Twitter.

”Många använder Twitter för att tipsa om intressanta länkar.”Hur dessa personer eller företag och organisationer – alla konton på Twitter hör inte till enskilda individer – använder Twitter varierar väldigt mycket. Precis som det inte finns ett sätt att använda epost eller bloggar finns det inte heller ett sätt att använda Twitter. En del använder mikrobloggverktyget för att skicka ut statusuppdateringar om vad de just åt till lunch, andra för att diskutera svensk politik. Många använder Twitter för att tipsa om intressanta länkar.

Sammantaget erbjuder Twitter ett informationflöde som är en enorm källa att ösa ur. För ett företag är det en möjlighet att lyssna på vad kunderna tycker om dess tjänster och produkter. Här sprids nyheter rasande fort, och för den som vill hålla koll på sitt ämnesområde är flödet av länkar högvilt. Dessutom, begränsningen på 140 tecken per inlägg till trots, förs här många intressanta diskussioner. Utmaningen är att hitta ett arbetssätt som fungerar. Gör man det är Twitter ett fantastiskt verktyg för omvärldsbevakning.

Att hålla koll på vad som skrivs om ett företag och dess produkter gör man med sökningar. Ett sätt är att använda Twitters egen söktjänst (http://search.twitter.com). Andra gratisalternativ är Googles realtidssök (http://www.google.com/realtime) eller Twinglys motsvarighet (http://www.twingly.com/microblogsearch). Fördelen med de två senare är att de inte bara söker i Twitters flöde. Även om Twitter med bred marginal är den största tjänsten för mikrobloggning finns det alternativ som man kanske också vill bevaka. De kommersiella verktyg som finns för att bland annat bevaka Twitter ger ytterligare funktioner, bland annat statistik som visar hur ofta en viss sökterm förekommer. Dessutom är Twitterflödet så snabbt att gratistjänsterna ibland kan ha problem att hänga med och missar därför en del av de inlägg som egentligen borde vara med i resultatlistan.

Hitta personer att följa

Är du ny på Twitter men känner personer som redan använder tjänsten kan det vara en bra idé att börja med att följa dem. Det innebär att du kommer få se deras uppdateringar i flödet när du loggar in. För en mer ämnesinriktad användning av Twitter är nyckeln att hitta twitteranvändare som är verksamma i din nisch. När man skapat ett nytt användarkonto på Twitter hamnar man på en sida där Twitter kommer med förslag på personer som kanske är intressanta, grupperade efter olika ämnesområden. Med lite tur hittar du några personer som intresserar dig där, men det finns andra sätt som sannolikt fungerar bättre.

En bra startpunkt är nätets sökmotorer. Gör en sökning på nyckelpersoner i just din bransch och begränsa den till Twitter (lägg till ”site:twitter.com” i sökningen för att avgränsa den till Twitter). Med lite tur använder han eller hon Twitter. Eller så hittar du andra personer som twittrat om honom eller henne och därmed kanske är intressanta för dig att följa.

När man skapat ett nytt konto på Twitter kommer man till en sida med förslag på personer att följa. Det kan vara en bra startpunkt, men det finns bättre sätt att hitta intressanta människor som använder tjänsten.

Nästa steg kan vara att använda nätets sökfunktioner för att leta efter twitterinlägg som handlar om sådant som intresserar dig. Sök efter nyckelord som beskriver ditt intresse, antingen ett och ett eller i passande kombinationer. Klicka dig därefter vidare till personerna som postat inläggen och läs igenom vad de nyligen skrivit om på Twitter. Förhoppningsvis hittar du ytterligare några personer att följa på det här sättet.

Twitters listor är ett effektivt sätt att hantera flödet så snart du börjat följa många personer. Listor som följs av ett hänglås är privata och kan bara ses av dig. De listor som saknar hänglås är offentliga och dessa kan också andra användare följa.

Leta också efter etiketter, så kallade hashtaggar, som intresserar dig. En hashtagg är ett #-tecken följt av ett ord eller bokstav- och sifferkombination. Etiketterna används för att kategorisera twitterinlägg som handlar om ett visst ämne. Till exempel skickas jobbannonser ut på Twitter märkta med #nyttjobb, journalister använder #jourtips för att få hjälp och #svpol används för diskussioner om svensk politik. Det blir också allt vanligare att konferensdeltagare samlar sina meddelanden under en gemensam etikett. Börjar någon av de personer du följer att skicka intressanta inlägg som dessutom är märkta med en etikett, titta vilka andra personer som använder den.

Det finns också tjänster som fungerar som telefonkataloger över världens twitteranvändare. Sulia (http://www.sulia.com) och Wefollow (http://www.wefollow.com) är två exempel.

Har man väl hittat några intressanta personer att följa är nästa steg att bläddra runt bland personerna som de i sin tur följer. Har du hittat någon som twittrar om sådant som intresserar dig är sannolikheten stor att de i sin tur följer fler personer som är relevanta att följa för just dig. Kom också ihåg att Twitter inte är Facebook: På Twitter är det inte konstigt att följa personer som inte vet vem du är.

Hantera twitterflödet

Det ska sägas med en gång: Twitters webbplats är inte det bästa alternativet för att använda tjänsten. Du kommer få ut betydligt mer av tjänsten om du använder något av alla de Twitterprogram som finns. Bättre överblick och fler smarta funktioner är två vinster med att lämna twitter.com. Bra alternativ är bland andra Tweetdeck (http://www.tweetdeck.com), som finns för Windows och Mac samt iPhone och Android, eller Twitters (http://www.twitter.com/download) egna program för samma plattformar, Windows undantaget.

Blir du en aktiv twitteranvändare kommer antalet personer du följer snabbt att växa, och med det kommer känslan av att inte hinna med att växa ännu snabbare.

Inte helt olikt situationen med ett stort antal RSS-prenumerationer. Du kommer också att undra hur personer som följer tusentals personer gör för att hänga med i flödet. Svaret är givetvis att de inte gör det. Inte om man med ”hänger med” menar att de läser allt som skrivs. Sannolikt har de istället börjat använda Twitters funktion för listor.

Listorna är ett sätt att gruppera twitterkontona du följer. På samma sätt som det kan vara bra att sortera RSS-prenumerationerna efter prioritetsordning (se kapitel 3) kan det vara en bra idé att göra det med personerna du följer på Twitter. Efter ett tag kommer du märka att vissa personer postar intressanta inlägg och länkar oftare än andra. Samla då de personerna i en egen lista. När du varit borta från Twitter ett tag går det inte att läsa ikapp allt som skrivits sedan sist. Men en snabbtitt i listan med dina favoritkällor gör att du inte kommer att ha missat allt av intresse.

Summify ställer samman de populäraste länkarna i ditt twitterflöde och skickar ett dagligt mejl med dem.

Ett annat verktyg som kan vara till stor hjälp är Summify (http://www.summify.com). En av de stora behållningarna med Twitter är alla länkar till intressanta webbsidor som postas varje dag. Summify hjälper till genom att sammanställa vilka de populäraste länkarna är och skickar dig ett dagligt mejl med dem. Finessen är att mejlet från Summify inte innehåller de länkar som är populärast på Twitter överlag. Istället tittar Summify på länkarna som just de personer du följer har postat. Sammanställningen som Summify gör är helt kvantitativ, mest länkat i ditt flöde åker upp i topp. Någon garanti för att topplistan innehåller sådant du intresserar dig för finns därmed inte. Men eftersom sammanställningen baserar sig på länkar som de personer som du valt att följa på Twitter postar är sannolikheten stor för att åtminstone några av länkarna ska väcka ditt intresse varje dag.