Koll på Facebook

Till skillnad från den öppna webben och det mesta av vad som skrivs på Twitter är Facebook betydligt mer stängt. Varje användare kan själv välja om nya inlägg och bilder ska vara tillgängliga för vem som helst, och därmed också sökbara, eller bara tillgängliga för vännerna. Några officiella uppgifter på hur mycket innehåll hos Facebook som är helt öppet för vem som helst att läsa och titta på finns inte.

Facebook har funktioner för att söka i de offentliga delarna av innehållet, och det finns några gratistjänster som bygger vidare på den möjligheten. Youropenbook (http://youropenbook.org/) är ett exempel, vars syfte är att göra Facebookanvändare medvetna om att ett konto utan ”rätt” integritetsinställningar inte är så privat som många kanske tror. Den som matar in ett sökord på Youropenbook letar igenom de delar av Facebook som är öppna för allmänheten och får upp de senaste träffarna. Ett annat alternativ för Facebook är Googles realtidssök (http://www.google.com/realtime).

Det går också att använda Facebooks egen sökfunktion direkt och begränsa vilken typ av innehåll man är intresserad av. Använder man sökrutan på www.facebook. com sker sökningen i allt publikt innehåll på Facebook. Men den som vill begränsa sökningarna till en specifik typ av innehåll kan göra det. I webbläsarens adressfält skriver man in:

https://www.facebook.com/search.php? q=ord&type=typ

”Ord” byter du ut mot din sökterm, ”typ” mot ett kommando som talar om för sökfunktionen vad du är intresserad av:

  • ”eposts” för statusuppdateringar
  • ”events” för kalendariehändelser
  • ”users” för användare
  • ”pages” för sidor
  • ”groups” för grupper.

Hos flera av de kommersiella tjänsterna på nätet finns också möjligheten att bevaka Facebook. Skillnaden mot Youropenbook är att sökningen sker kontinuerligt, vilket gör det möjligt att i efterhand titta igenom statusuppdateringar och andra inlägg som matchar sökningen. Precis som med Twitter tillhandahåller de kommersiella tjänsterna också statistik från Facebook, bland annat över hur ofta ett visst sökord används. Däremot finns ingen skillnad i rådata mellan gratislösningarna som Youropenbook och de tjänster som kostar pengar. Också de kommersiella tjänsterna är begränsade till det innehåll på Facebook som uttryckligen är tillgängligt för vem som helst.