Fler bevakningstips

Glöm inte människorna!

Våren 2011 ställde IBM upp i Jeopardy. Med en superdator. Watson, som datorn döpts till, mötte och besegrade två amerikanska stormästare. Segern visar att kraftfulla datorer kan förstå mänskligt språk på ett sätt som inte var möjligt för bara några år sedan. Ge den tekniska utvecklingen ytterligare några år, och förståelsen för mänskligt språk kommer öppna för nya, bättre och smartare bevakningslösningar.

Med de tekniska lösningar som finns till hands idag – RSS, söktjänster och annat – går det att göra informationsflödet mer hanterbart. Men att det ännu inte finns färdiga lösningar som kan förstå att en text handlar om flugfiske även om ordet inte uttryckligen nämns gör helt teknikbaserad bevakning begränsad.

Den som vill höja kvaliteten på sin omvärldsbevakning några snäpp ser därför till att ta hjälp av andra människor, en nätbaserad variant av lunchdiskussionerna på jobbet. Delvis är det vad bland annat Twitter handlar om, användare med gemensamma intressen som tipsar varandra om bra länkar eller diskuterar nyheterna och utvecklingen i sin nisch.

Så ta hjälp av dina vänner och kollegor. Tala om för dem att du just nu är på jakt efter information om x, y eller z. Be dem hålla ögonen öppna och skicka ett mejl om de ser ditt företag nämnt någonstans på nätet. I ett företag kan kanske en intern mikroblogg som Yammer (http://www.yammer.com) eller en egen wiki vara två sätt att dela med sig av det ni hittar. Var och en kan sköta sin egen omvärldsbevakning med de verktyg för RSS, Twitter och Facebook som presenterats i de tidigare kapitlen. Sen använder ni Yammer för att skicka det viktigaste och bästa vidare till arbetskamraterna.

Länge har det pratats om att de anställda ska vara bra ambassadörer för företaget där de jobbar. Med det menar man oftast att de gärna får prata sig varma för företagets produkter och tjänster, att de ska hålla ögon och öron öppna efter potentiella kunder och affärer.

Men med rätt lösningar kan personalen också vara en bra returkanal för åsikter från kunderna. Inte minst för att fånga upp vad som sägs i sociala medier.

Tiden kommer inte att räcka till

Oavsett hur duktig du är på att ställa in dina filter kommer du troligen uppleva att tiden inte räcker till för att hantera allt som de sållar fram åt dig. Om Nicholas Carr har rätt kommer de tvärt om att förvärra situationen, när en allt större del av länkarna och artiklarna som når fram till dig är sådant som du direkt ser är intressant och relevant. Det här är något som du, åtminstone tills dess att teknikutvecklingen har tagit nästa kliv, måste förlika dig med. Acceptera att det inte går att läsa varje meddelande som de du följer postar på Twitter, att det inte går att läsa varje artikel som hamnar i din RSS-läsare.

Men gör vad du kan för att nyttja tekniken på bästa möjliga sätt.

Att sortera inflödet efter prioritet är ett bra sätt. Oavsett om det handlar om RSS- flöden eller personer du följer på Twitter kommer du efter ett tag upptäcka att vissa är bättre än andra på att leverera sådant som intresserar just dig. Placera de källorna i en mapp och ha som ambition att hinna igenom åtminstone den någorlunda regelbundet.

Ett annat sätt att ta kommandot är att inte låta informationsflödet styra hur lång tid du ägnar dig åt RSS-prenumerationer och Twitter. Börja istället med att bestämma hur mycket tid du har innan det är dags att ägna sig åt annat. Ge RSS-läsaren femton minuter på morgonen och femton minuter efter lunch. Börja med mappen som innehåller dina viktigaste källor. Läs det du hinner. Det som verkar intressant men för långt för att ta sig an just då skriver du ut på papper. Eller ännu hellre, sparar till Instapaper (http://www.instapaper.com) eller Read It Later (http://www.readitlaterlist.com).

Read It Later och Instapaper är två nätbaserade tjänster som gör att läsa-högen digital och låter den flytta in i mobiltelefon, pekdator eller dator. I webbläsaren lägger du till en knapp för den av tjänsterna du väljer att använda. När du snubblar över något som ser intressant ut, men som du inte hinner med just då, klickar du på knappen. Artikeln kopieras då till Instapaper eller Read It Later och läggs där på toppen av din digitala att läsa-hög. När tid finns kan du sedan gå igenom högen och läsa ikapp, oavsett om du för tillfället sitter vid datorn eller har en mobiltelefon eller pekdator inom räckhåll.

Omvärldsbevaka på rätt avdelning

I en större organisation handlar frågan om omvärldsbevakning inte bara om hur, utan också av vem. Vilken avdelning som ska sköta omvärldsbevakningen beror på syftet med den. Informationsavdelningen, om en sådan finns, kan ligga nära till hands. Men på ett företag som vänder sig till slutkonsumenter kan åtminstone delar av omvärldsbevakningen skötas av kundtjänst, så att de snabbt kan svara på frågor och reagera på negativa blogginlägg.

”Deras förstasida på nätet är inte längre den egna webbplatsen, utan den sida som hamnar överst i träfflistan”För företag och organisationer finns det också andra faktorer att förhålla sig till. Deras förstasida på nätet är inte längre den egna webbplatsen, utan den sida som hamnar överst i träfflistan när någon söker på företagets namn i Google eller andra sökmotorer. Att hålla koll på vad som ligger där, och bemöta eventuell kritik på ett sakligt och korrekt sätt, blir ett sätt att ge ett gott första intryck. Att dessutom kunna lyssna på hur företaget omnämns i sociala medier kan bland annat vara ett alternativ till dyra fokusgrupper. Diskussioner på Facebook och Twitter kan bli ett enkelt sätt att få reda på vad som är bra och dåligt med företagets produkter eller tjänster.

Steget från gratistjänst till betaltjänst

Vid det här laget bör det vara uppenbart att det går att komma väldigt långt med de gratistjänster som finns på nätet. Tack vare att så många webbplatser använder RSS för att skicka ut de senaste rubrikerna eller sökträffarna kan en RSS-läsare bli ett väldigt effektivt nav för att hålla sig uppdaterad eller för att hålla koll på hur företaget omnämns i sociala medier.

Men det finns också kommersiella lösningar, som kostar allt från några hundralappar till tusentals kronor i månaden. I jämförelse med gratislösningen erbjuder de här tjänsterna flera fördelar:

  • Överblick. Många av de kommersiella lösningar som finns på marknaden ger användaren en överblick i form av en startpanel, en helikoptervy över informationen som tjänsten fångat upp och sammanställt.
  • Bred källbevakning. Många av de kommersiella tjänsterna bevakar inte bara vad som skrivs i bloggar, Twitter, i traditionella medier och på webben i stort. De bevakar också de öppna delarna av Facebook, vilka annars kräver manuella sökningar. Det är inte heller ovanligt att de kommersiella tjänsterna har obegränsad tillgång till det fulla flödet hos Twitter, vilket kan vara av intresse för företag som verkligen vill kunna reagera direkt på negativa kundomdömen utan fördröjning.
  • Smartare sortering. Google Reader har funktionen ”Sort by magic”. Postrank erbjuder en annan gratislösning för att få hjälp att hitta de mest läsvärda texterna bland RSS-prenumerationerna. Men de kommersiella tjänsterna erbjuder ytterligare alternativ för att sortera fram de viktigaste inläggen. Ett sätt som några av dem använder är Twinglys bloggrank. Det är en parameter som Twingly tar fram för alla bloggar som företaget indexerar i sin sökmotor. Inflytelserika bloggar har hög rank, mindre bloggar låg rank.För företag är det här information som kan vara värdefull: Det kan vara viktigare att snabbt reagera på ett negativt blogginlägg på en stor och betydelsefull blogg jämfört med en mindre blogg som få personer läser. En annan fördel med de kommersiella tjänsterna är att de kan flagga upp för äldre inlägg som plötsligt får stor spridning. Det kan ta ett tag innan ett blogginlägg eller en film på Youtube börjar snurra runt i sociala medier, och genom att hålla kontinuerlig koll på vad det ”snackas” om på nätet fångar tjänsterna upp också äldre innehåll. Gratislösningen Summify fungerar på ett liknande sätt, men bara för de länkar som dina kontakter postar på Twitter och Facebook.
  • Statistik. Kurvor som visar hur många gånger ett företag omnämns på Twitter eller i bloggar kan hjälpa informationsavdelningen eller kundtjänst att reagera när något som avviker från det normala inträffar. Har man följt vad som skrivs om företaget under en tid så vet man att det är ungefär 50 inlägg om dagen.Några är negativa, andra är positiva – men det finns ingen anledning att läsa alla i detalj. Om antalet inlägg plötsligt sticker iväg till 100, 200 eller 1 000 kan det däremot finnas anledning att göra en djupdykning för att ta reda på vad som händer.
  • Sentimentanalys. Det finns redan tekniska lösningar som låter en dator avgöra om en text i huvudsak är positiv eller negativ. Precis som med den rent kvantitativa statistiken över antalet inlägg kan avvikelser från det normala vara av intresse. Om det plötsligt är väldigt många blogginlägg som är negativa eller positiva kan det finnas anledning att ta reda på vad det är som nätets användare reagerar på.
  • Hjälp. En nog så viktig aspekt med de kommersiella tjänsterna är att de ofta också innehåller support. Att formulera relevanta sökbegrepp som varken ger för få eller för många träffar varje dygn är inte helt trivialt. Detta kan de kommersiella tjänsternas anställda hjälpa till med.

På webbplatsen Mediebevakare (http://www.mediebevakare.se) finns en sammanställning med ett stort antal av de kommersiella lösningar som säljs i Sverige, med beskrivningar av vad de erbjuder och länkar till dem. Viktigt att tänka på är att verktygen ibland är specialiserade på olika saker. Det är därmed inte säkert att de är direkt jämförbara för ett enskilt företags behov. En annan sammanställning av tjänster finns på wiki.kenburbary.com.