Social medier - diskussionsforum

Användarvillkoren för att bli medlem i olika nätgemenskaper och delta i diskussionsforum är ofta mindre omfattande än dem som ska reglera programvaror och licenser. Här finns inga program som kan säljas vidare eller modifieras – alltså behöver avtalet inte reglera den delen. Ett kortare avtal är lättare att läsa. I mindre diskussionsforum handlar det i stället ofta om självklara regler, som att inte kränka någon eller publicera andra människors material utan att de har godkänt det. När du blir medlem lämnar du dock ofta information till företaget som står bakom sajten, information om dig själv, men ibland även om dina vänner, som företaget senare kan använda i såväl marknadsföringssyfte både gentemot dig och dina vänner. Detta varierar dock beroende på vilket forum det handlar om.

Reglerna för hur man får marknadsföra sig till barn och ungdomar – vilket enligt FN:s barnkonvention innebär alla under 18 år – är mycket restriktiva, något som blir tydligt till exempel på det diskussionsforum som finns för tidningen Kalle Anka, som ges ut av Egmont Kids Nordic. Där är målgruppen 7–14 år och inga uppgifter används i marknadsföringssyfte. Användaravtalet är dessutom skrivet på ett lättförståeligt språk.

Ett annat exempel är dejtingsajten Match.com som ägs av Meetic Group. Där ger du företaget rätt att återge och sprida information om bland annat personlig information, beskrivning, bilder, videor såväl på företagets webbplatser som via e-post samt ”allmänt via alla typer av distributionsmedier, framför allt genom audiovisuell kommunikation (press, radio, analog och digital tv, kabel och satellit) eller elektronisk kommunikation (e-post, Internet) i hela världen under den tid som framgår av dessa Användarvillkor”. Fundera på om du vill att din profil ska kunna spridas på det sättet. När du själv avsäger dig ditt medlemskap tar Match visserligen bort din användarprofil men information i nyhetsbrev som tidigare har distribuerats kan du inte göra något åt.

Tips!

Testa själv

Det är lätt att kontrollera hur ett företag i reklamsyfte sprider dina kontaktuppgifter vidare. Genom att registrera en särskild e-postadress kan du få reklammejl till den – men kom ihåg att regelbundet se om det har kommit meddelande med information om ändrade villkor eller policyer. När du registrerar dig kan du också prova att stava ditt namn annorlunda än din folkbokföring. Lägg till en extra bokstav i slutet: Lindah, Johannah, Mikaelh och så vidare. Eller kasta om två bokstäver när du skriver din adress. Om du får e-post som inleds med ”Hej Lindah” eller snigelpost med felaktig stavning vet du från vilket eller vilka företag som uppgiften kan komma.

Sociala nätverk – Facebook, Twitter med flera

Många använder sig av sociala nätverk som Facebook, Twitter och Linkedin såväl i datorn som i mobilen eller surfplattan. För att göra det behöver du godkänna två användaravtal, dels det som gäller för att nyttja nätverket i datorn och dels det där du laddar hem det som app. Om du har Facebook på båda ställena så har du först godkänt deras villkor för att bli medlem och därefter även godkänt att appen ska kunna nå exempelvis din kontaktlista i telefonen. Detta gäller alla program som du även använder som appar.