youtube_stream_video

Youtube och svenskarna i siffror

Grattis Youtube, 12 år i morgon 14 februari! Visste du att det är fler män än kvinnor som kollar på Youtube och att bland 12-15-åringar använder ALLA Youtube. Det och mer statistik djupdyker vi i så här dagen före födelsedagen.

Användningen av Youtube fortsätter att öka. 85 procent av alla svenska internetanvändare har någon gång titta på Youtube. Mer än hälften, 52 procent, tittar varje vecka och det är var fjärde, 25 procent, som dagligen tittar på Youtube.

 

Diagram: Använder Youtube någon gång respektive dagligen år 2013-2016. Andel av internetanvändare 12+ år.

Alla unga använder Youtube

Alla 12-15-åringar använder Youtube någon gång och 79 procent gör det dagligen. Och ända upp i 35-årsåldern är det så gott som alla, mer än 98 procent, som använder Youtube, men den dagliga användningen är inte alls lika hög som bland de unga.

Bland pensionärer, det vill säga de som är över 65 år, är det fortfarande ovanligt att dagligen titta på Youtube. De föredrar fortfarande att titta på traditionell tv, vilket de gör ungefär 17 timmar i veckan.

I alla åldrar är det fler män än kvinnor som tittar på Youtube.

 

Diagram: Använder Youtube någon gång respektive dagligen. Andel av internetanvändare 12+ år.

Vad kan vi mer säga om Youtubeanvändaren?

Tittar man på födelseland så är det de svenskar som är födda utanför Norden som tittar mest. 95 procent använder Youtube och 39 procent gör det dagligen – och det gäller för såväl kvinnor som män.

De som svenskar som är födda i ett annat nordiskt land än Sverige är däremot mindre benägna att använda Youtube. 79 procent gör det någon gång och 14 procent dagligen.

Däremot spelar det ingen roll om man bor i en stad eller på landet, man tittar ungefär lika mycket.

Det är aningen fler sammanboende (89 procent) som använder Youtube än ensamstående (88 procent) eller gifta (80 procent). Bland de ensamstående finns det däremot betydligt fler dagliga användare (28 procent) i jämförelse med sammanboende (18 procent) och gifta (10 procent).

Vill du veta mer så kan du fördjupa dig i siffrorna här.

Vad kollar vi på då?

Bland de mest sedda Youtubeklippen i Sverige 2016 finns en parodi på Melodifestivalen, och en egentillverkad låt till fotbolls-EM.

Socialblade s lista över svenska Youtube-kanaler med mest visningar toppar just nu AviciiVEVO med 58 miljoner visningar de senaste 30 dagarna.

Världens största Youtuber är PewDiePie (också han svensk, men sänder ej från Sverige längre) som nu har ofattbara 53 miljoner prenumeranter.

Den mest sedda Youtubevideo är fortfarande Gangnam Style med över 2,7 miljarder visningar. Den har toppat listan ända sedan november 2012.

Enligt Youtubes egna uppgifter når de ut till över en miljard användare, vilket är en tredjedel av alla världens internetanvändare.

Youtube finns i 88 länder och man kan navigera fram på Youtube på 76 olika språk (vilket täcker in 95 procent av alla språk på webben).

 

Vill du veta mer? 

På IIS Internetmuseum kan du läsa mer om Youtubes födelse 2005 samt se det allra första videoklippet som publicerades.

Givetvis har IIS även en egen Youtube-kanal, där hittar du bland annat filmer från Internetdagarna, Webbstjärnan och den illustrerade berättelsen Internet – så funkar det!

Etiketter: ,
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Pamela Davidsson Chef, statistik och fakta Pamela är chef för området statistik och fakta på IIS. Hon ansvarar för portalen internetstatistik.se och studien Svenskarna och Internet. Tidigare har Pamela jobbat med marknadsstatistik på PTS och har en lång bakgrund inom telekommunikation från bland annat Ericsson och Televerket.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

Ingen har kommenterat artikeln ännu.