Webbstjärnan har dragit igång igen!

Nu drar vi igång vår skoltävling Webbstjärnan för nionde året i rad. Och vi gör det med en förhoppning om att få se massvis av skolarbeten som blir till bloggar och webbplatser.

Ända sedan Webbstjärnan startade har målet varit att ge elever, genom sina lärare, möjligheten att använda webben för att publicera skolarbeten. Under åren har vi sett massvis med skolarbeten som genom Webbstjärnan förvandlats till fullfjädrade webbplatser.

Alla ska med

Webbstjärnans styrka är att alla sorters skolarbeten platsar här. Från temaarbeten i historia till skrivbloggar i svenskan, och vidare till klassbloggar som dokumenterar skolvardagen i Sverige.

I Webbstjärnan ser vi också en hel del av skolans arbete med olika medier för att levandegöra skolarbete. Det dyker allt som oftast upp webbplatser där eleverna gör poddar eller vloggar som en del av sitt skolarbete. Möjligheterna är oändliga, och det är bara fantasin som sätter gränserna som vi brukar säga.

Beprövat koncept

Webbstjärnan fungerar precis som tidigare år. Har du som lärare aldrig varit med tidigare behöver du först registrera dig för att kunna skapa en webbplats. Har du varit med tidigare år kan du bara logga in och skapa en ny webbplats. Det kostar inget, och du får valfri ledig .se-adress kopplad till den webbplats som görs tillsammans med eleverna i skolan.

Under de nio år som IIS arrangerat Webbstjärnan har mer än 250 000 elever i Sverige fått möjligheten att publicera skolarbete på webben. Och ännu fler blir det i år.

Etiketter: ,
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Kristina Alexanderson Chef, internet i skolan, IIS Kristina ansvarar för Webbstjärnan, en skoltävling för elever där de under handledning av sina lärare publicerar skolarbete på internet. Kristina är i grunden lärare i svenska och samhällskunskap, men har sedan 2011 ansvarat för Webbstjärnan. Hon är av regeringen utsedd till expert i Digitaliseringskommissionen. Sedan 2013 är Kristina även projektledare för Creative Commons Sverige.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

Ingen har kommenterat artikeln ännu.