Vems fel är det när din mobilsurf-ranson slurpas upp av en "törstig" sajt?

Vem ska egentligen betala när Bredbandskollen gör fel?

När nu mobiloperatörerna satt ett pris per GB, är det då rimligt att vi på Bredbandskollen ska ersätta våra kunder för att vi förbrukar deras månadsranson? Nä, det tycker vi väl ändå inte. Men ifall vi gör något fel då? Ifall Bredbandskollen får en bugg som gör att vi förbrukar lite mer data än vi brukar göra? Säg att en mätning förbrukar hela användarens månadsranson? Ska vi då erbjuda oss att ersätta användaren för detta?

Det värsta är att det nästan är sant. Bredbandskollen har den senaste tiden fått en märklig bugg. Några få användare har slumpmässigt råkat ut för att mätningarna pågår lite längre än vanligt. Det har inneburit att mätningen pågått betydligt längre än de vanliga 30 sekunderna. Nu är denna bugg tack och lov fixad, men det var knivigt och krävdes rätt omfattande omskrivningar av mätserverkoden.

Under dessa svettiga veckor har jag faktiskt fått frågan om ersättning från en användare och tro mig, jag tar inte lätt på denna fråga. För personerna som råkat ut för detta har ju ingen månadsranson kvar och kan därmed inte surfa, eller så går det långsamt, eller så har de tvingats att köpa en extraranson. Skadan är alltså uppenbar. Det är också tydligt att vi har skulden här. Hade inte Bredbandskollen haft denna bugg hade det inte varit några problem.

Några andra hypotetiska mobilsurfranson-slukare

Men låt oss ta några andra hypotetiska exempel först för att tydliggöra.

Vi börjar med Netflix. När min son innan läggdags tittar på fåret Shaun förbrukar det cirka 1 GB per timme. Om jag nu har mobilt bredband borde jag veta detta. Antingen har jag lärt mig den hårda vägen genom att bredbandet efter några dagar slutat fungera eller så har jag läst det på Netflix FAQ-sida. Men säg att Netflix utan att berätta för mig beslutar att öka bildkvaliten och börja skicka alla Shaunfilmer till min padda i 4K-format. Fåret är ju nu helt galet skarpt, men drar nu 4 GB per timme.

Eller om Aftonbladet som nog har internets tyngsta förstasida, skulle bestämma sig för att dubblera antalet artiklar, annonser, lägga in lite autostartande filmer och dessutom höja upplösningen på hela rasket. De flesta har ju ändå snabbt fiber, så vad spelar det för roll, tänker de. Slurp säger det ute i stugorna utan fiber – för där kör man mobilt bredband och där är gigabyten ransonerade.

Vem äger egentligen problemet?

Så frågan är nu, är det rimligt att dessa användare ska vända sig till Netflix, Aftonbladet och oss för att få ersättning? Tvingas vi sätta upp varningstexter som med röda blinkande bokstäver varnar användare med mobilt bredband? Eller kommer våra jurister i ren självbevarelsedrift tvinga oss att sätta upp avtal med alla användare för att minska risken att bli stämda? Huva säger jag.

Vem är det egentligen som äger detta problem? För detta var faktiskt inte ett problem för ett par år sedan. På den tiden var inte mobilt bredband så galet snabbt som det är i dag och ransonerna var mer generöst tilltagna. Ransoneringen var ingen ransonering utan en gräns för missbruk som egentligen var till för att stoppa de värsta fildelarna. Det som hände för något år sedan var att alla operatörer, nästan över en natt, beslutade sig för att de i stället för att begränsa hastighet skulle börja begränsa volym. Dessutom var inte mobilt bredband ett lika bra alternativ till ADSL som det är i dag och 4G fanns bara på skissbordet ute i Kista hos Ericsson.

Så när Sveriges mobiloperatörer bestämde sig för att så kraftigt ransonera användarnas surfande så skapade man också ett problem för oss innehållsleverantörer. Hur ska vi tänka när vi bygger våra tjänster ifall varje liten bild eller filmsnutt vi lägger upp faktiskt kostar pengar ute hos våra användare?

Användaren som ville ha ersättning blev jätteglad när jag ringde upp. När jag sedan förklarade situationen var han mycket förstående och ville inte ens ha den Bredbandskollentröja som jag så generöst försökte skicka honom i stället för pengar.

Han sa att han var glad att vi hade fixat problemet och att det ändå bara var några dagar kvar innan ransonen fylldes på. Det gick långsamt att surfa men han kunde betala räkningarna, vilket ändå var det viktiga. Och Tele2 hade faktiskt gett honom 5 GB extra att surfa upp, vilket var snällt, även om Bredbandskollens bugg sedan glupskt hade ätit upp även den delen.

 

Etiketter: , , , , , , , , , , , , Foto: Sluurrppp! av daphenator (CC BY-NC-ND 2.0)
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Rickard Dahlstrand Projektledare för Bredbandskollen Rickard har hand om Bredbandskollen där du kan testa hastigheten på olika bredbandsuppkopplingar. Han har tidigare utvecklat liknande mätsystem för att testa TCP/IP-nätverk åt olika företag samt arbetat som lärare i nätverksteknik.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Gustav 12 juni 2014, kl 14.31

    ”De flesta har ju ändå snabbt fiber, så vad spelar det för roll, tänker de. Slurp säger det ute i stugorna utan fiber – för där kör man mobilt bredband och där är gigabyten ransonerade.” Har du glömt ADSL? Det är utan ransonering, vanligt på landsbygden där det inte finns fiber och där Mobilt Bredband har dålig täckning. Annars en intressant frågeställning, dock vore det en ohållbar ordning att ersätta användare för förbrukad data. Exempelvis Facebook-appen, som slukar stora mängder med data, anser jag man bör använda ‘på egen risk’, och detta oavsett om den plötsligt börjar sluka ännu mer data än normalt. Själv ser jag användning av data som en konkurrensfördel, exempelvis webbläsarna Opera och Chrome för Android komprimerar all datatrafik vilket gör att förbrukningen av data går ned med i snitt 70%. Det är suveränt om man som jag har begränsat med surf (har tre gigabyte per månad).

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 13 juni 2014, kl 08.00

      Jag menade så klart inte att det enbart finns fiber och mobilt bredband utan att mobilt bredband på allvar börjat ses som ett substitut där det inte finns andra alternativ. Men vi ser faktiskt att på många platser så är mobilt bredband överlägset ADSL på flera sätt. Både billigare, mobilt och har högre hastigheter.

      Svara
  • Ivar Berg 13 juni 2016, kl 13.15

    Håller helt med Rickard Dahlstrand
    antaglige bara en tidsfråga innan operatörerna även begränsar mängden bitar på / fast bredband / MJÖLK-ko

    Svara
  • Anon 14 juni 2016, kl 12.44

    Detta är absolut inget annat än ren och skär STÖLD! Hoppas folket förstår att oavsett om man sätter vissa saker på pränt och i klausuler i avtal så gäller fortfarande Svea rikes lagar! Om du betalt för en viss mängd GB och leverantören TAR dom helt sonika efter trettio dagar..

    Då kan samtliga medborgare i Sverige börja ladda ner ALLT upphovsrättsskyddat och ändå sova riktigt gott om natten.. För om ett land har satt i system att straffa dem som laddar ner olaglig digital media..då är GB de facto PENGAR, i sin absolut rättaste mening!

    Jag hade ringt konsumentverket DIREKT! Du köper ingen ”tjänst” utav dom.. Utan en mängd att ladda ner för. De KAN sätta regler som trettio dagar. De kan ta dom efter tio dagar om ingen anmäler dom..

    Så ni som har blivit utsatta för detta kan utav vidare hävda att ni betalt för en produkt som sedan efter försäljarens eget bevåg, bara tas ifrån en utan någon som helst kompensation för det!? Ge mig ETT ENDA företag som skulle kunna göra så med en redan såld (digital förvisso..men det är sakerna på div. nerladdningssidor också! Du får likförbannat en böteslapp (i bästa fall..) om du blir påkommen.. Så antingen KRÄVS en kompensation ELLER att leverantören får HELA skulden om NÅGON av deras användare laddar ner olagligt material.. (O hur ska det gå till med ex. en stark VPN-tunnel).

    Sen ska alla här få en liten hint.. Det GÅR (ganska enkelt..) och ordna så du kan surfa, ringa och messa för 0kr resten av ditt liv typ. Kolla upp det! (Google is your enemy so use duckduckgo.com!)

    /ANON

    Svara
  • Mats 23 juni 2016, kl 10.09

    Jodå, jag har också märkt av problemet, men såg det bättre förra året när jag skulle sätta upp en visserligen fast men ändå tillfällig installation med 4G-router till wifi pga ett lokalt fiberbrott. Att vara inloggad på routern och se styrkan i 4G-signalen är bättre men den sa inte hela sanningen.
    Så, för att rikta in antennen helt korrekt körde jag Bredbandskollen, o sög i mig den tillfälliga pott vi fått rätt snabbt, ooups :)
    Jag tycker IIS, PTS & bredbandskollen också borde vara ”fria” siter – inte bara FB!

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 23 juni 2016, kl 10.13

      Hej Mats,

      Vi har inga buggar längre, däremot är nätet numera så snabba att det utan problem kan gå åt 100 MB per mätning. Maila din operatör och be att de släpper Bredbandskollen fri, det borde de faktiskt ha nytt av.

      Rickard.

      Svara