Vad jag inte gillar med Bredbandskollen

Det har pågått i några dagar nu. Oerhört störande. Speciellt eftersom det sammanföll med en ovanligt svårartad influensa som lillgrabben släpat hem från dagis och som gjort mig sängliggande. Internet är ju det enda sällskapet man har när man är sjuk och när det inte fungerar så blir man vansinnig.

Det hela började i helgen. Min fru som även annars figurerar flitigt här i bloggen fällde dräpande kommentarer om vårt ”internet” i stil med ”det som annars fungerar så bra” och ”nä, nu ger jag upp”. Vårt ”internet” som jag till viss del känner ansvar för, den tekniska driften därav i alla fall, fungerade dåligt. Det kunde jag också konstatera, men det verkade inte vara något av de vanliga felen.

Felsökning i feberyra

Influensan höll på att arbeta upp sitt crescendo men trots detta lyckades jag komma så långt som att det sannolikt inte hade något att göra med vår utrustning. Vårt wifi, de många switcharna här hemma och min egenhändigt ihopknåpade OpenBSD-brandvägg fungerade klanderfritt.

Nej, felet verkade ligga hos vår bredbandsleverantör. Men det var liksom inget avbrott eller något sådant enkelt, det gick bara jättetrögt att surfa. Problemet gällde inte heller för den delen alla sajter  utan mest till de lite längre bort som till exempel Vimeo. När jag testade att surfa till samma siter på mitt mobila bredband med en annan leverantör så gick det hur bra som helst.

Bristfällig information

Jag orkade inte ringa till någon kundtjänst utan gick in på deras hemsida och startade en chat. Morgan svarade snabbt trots att det var söndag eftermiddag och kunde bekräfta att det för tillfället var problem att nå tjänster i utlandet och att felet var lokaliserat till Tyskland. Han hälsade vidare att jag inte behövde oroa mig eftersom de samarbetade med ”tyska tekniker” och att problemet snart skulle vara löst. Felet hade tydligen börjat i England några dagar tidigare men hade nu alltså spritt sig även till Tyskland. På min fråga varför det inte stod på deras hemsida svarande han att det inom kort absolut skulle stå där.

Snabbspola till måndag morgon. Influensan kom, såg och segrade men är nu på väg vidare till någon annan stackare. Jag ville ju bara ha barn, inte 200 varianter av förkylningar, influensor, loppor, löss och allt annat skräp som tydligen delas ut i generösa mängder på dagis. Vårt ”internet” fungerar lika dåligt. Jag sliter på mitt mobila bredband som faktiskt för tillfället fungerar bättre än den fiberanslutning som vår operatör levererar till oss för hutlösa mängder pengar varje månad.

Jag har spanat in deras hemsida men inte hittat någon av den information som Morgan lovat mig dagen innan. Det verkar bara vara synd om folk i Bandhagen och Sundsvall, inte om mig eller resten av alla deras miljoner kunder som sannolikt påverkas av detta fel. För om felet är i Tyskland så är det sannolikt något som påverkar alla deras kunder. Och egentligen borde jag inte klaga, det är en utmärkt operatör, men för tillfället fungerar det inte alls.

Jag öppnar en ny chat, denna gång med Kim. Han bekräftar ännu en gång ”belastningsproblem i nätet” och att det senaste han hört är att ”de skulle skarva en fiber”. Denna gång erbjöds jag ett sms när felet var åtgärdat, vilket är väldigt uppskattat. Dessutom passade han på att bjuda på informationen att  de även ”har mobilt bredband över 4G-nätet”. Något som jag misstänker skulle fungera minst lika illa förutsatt att de inte skickade trafiken över någon annan för tillfället oskarvad fiber.

Fler mätningar på Bredbandskollen från kunder med samma operatör

När jag skriver detta är det måndag kväll, felet kvarstår och det saknas information på deras hemsida. På deras Facebooksida däremot har flera användare här och där uttryckt sitt missnöje med att nätet verkar slött och i Bredbandskollens statistik ser man tydligt att användare med operatören i fråga gjort fler mätningar än normalt de senaste dagarna.

Även om jag älskar min kära gamla Bredbandskollen så känner jag ett visst ansvar här. När felen är obskyra, långt borta och svåra att upptäcka så får vi kunder inte veta något. Avbrottet i Bandhagen däremot får stor uppmärksamhet, sannolikt eftersom det märks tydligare. Så länge vi användare har bra anslutning till Bredbandskollen så är nämligen allt bra.

Bredbandskollen har omedvetet gett operatörerna ett frikort

Vi här på Bredbandskollen har omedvetet givit operatörerna ett frikort. För ifall det skulle varit fel på en fiber på väg till Bredbandskollen så kan du hoppa upp och sätta dig på att operatörerna hade rapporterat om det. Däremot är det ju inte Bredbandskollen som gör internet till något att ha, det är ju det där Youtubeklippet med polacken som spelar Imperial March på sin floppydrive.

Men hela internet (förutom vägen till Bredbandskollen) är ”best effort” eller snarare styrs av ekonomiska intressen (läs mitt tidigare blogginlägg om detta). Problemet är också att avbrott långt ute på internet påverkar enormt mycket fler användare än felet i Bandhagen. Ju närmare centrum av internet problemet ligger desto fler påverkas.

Så frågan är ju vad som är värst, några hundra användare i Bandhagen helt utan anslutning eller ALLA användare med rätt slött och skakigt bredband. Jag lutar nog tyvärr (ledsen Bandhagen) åt det senare.

Operatörerna måste informera

Operatörerna måste bli bättre på att se till att vi har bra access till alla tjänster på internet, inte bara Bredbandskollen. De måste också snabbt försöka fixa fel som gör att tillgången till dessa tjänster försvåras. Men framför allt, informera om dessa fel så att folk inte behöver köra Bredbandskollen i onödan när det ändå inte är fel på deras anslutning.

Det är inte en lätt uppgift, men det är ju faktiskt vad som spelar roll för de allra flesta. Mitt mätresultat i Bredbandskollen är inte värt vatten ifall jag inte kan titta på mina Youtubeklipp och det måste operatörerna förstå.

Vilken operatör handlar det om?

Till sist, ni som läser detta kanske undrar vilken operatör som har ställt till det för sig. Jag har inte berättat det även om det nog inte är så svårt att klura ut. Anledningen till att jag utelämnade denna vitala information är att det faktiskt inte spelar något roll. Det kunde varit vilken operatör som helst. Jag är övertygad om att alla operatörer hanterar denna fråga på exakt samma sätt. Dessutom är det sannolikt inte ens min operatörs eget nät som strular utan någon underleverantör eller partner, vilket gör ansvarsfrågan lite klurigare.

Min poäng kvarstår däremot – operatörerna måste våga berätta om dessa driftstörningar.

Etiketter: , , , , , , , , , Foto: Why is my internet connection so slow? av Christos Kotsakis (CC BY-NC-ND 2.0)
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Rickard Dahlstrand Projektledare för Bredbandskollen Rickard har hand om Bredbandskollen där du kan testa hastigheten på olika bredbandsuppkopplingar. Han har tidigare utvecklat liknande mätsystem för att testa TCP/IP-nätverk åt olika företag samt arbetat som lärare i nätverksteknik.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • furis 9 april 2013, kl 14.59

    Låter som DNS problem för mig faktiskt, just med tanke på att det är problem mot vissa siter och då som jag förstår är utländska. Man kan ju prova ändra till googles dns servrar. Kanske räddar dig och andra när liknande sker igen :P http://www.mjukvara.se/Google-dns

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 9 april 2013, kl 15.18

      Nej, det var inte DNS-problem, jag kör en egen resolver. Det hade inte hjälpt att byta till Googles resolver. Dessutom så bekräftade operatören ju i detta fall att problemen fanns, dock så saknades det information på deras hemsida.

      Svara
  • Daniel Otterholm 9 april 2013, kl 15.06

    Jag har även upplevt fall där internet går allmänt trögt (inte bara vissa tjänster), bredbandskollen laddar också trögt. Men när väl mätningen snurrar igång så blir resultatet helt okej. Vad det beror på vet jag inte riktigt, kanske något med routingen, men det är också en aspekt som skulle vara intressant att få bättre koll på.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 9 april 2013, kl 15.19

      Jag håller med. Vi har en bra support som du når på support@bredbandskollen.se ifall du vill få lite hjälp med felsökningen.

      Svara
  • Oskar Levin 9 april 2013, kl 17.29

    Ett litet problem idag är att de flesta lite mindre operatörer ser till att ha bra uppkoppling till Bredbandskollen och andra liknande tjänster så att kunderna ska tro att de har bra hastighet överallt. När det sen väl kommer till utlandstrafik och utbyte med andra, större operatörer, så går det långsammare eftersom den typen av trafik är förhållandevis dyrare för operatörerna.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 9 april 2013, kl 18.47

      Jag har ingen aning ifall det är så, jag vågar inte spekulera. Folk som jobbar hos våra operatörer är mycket kompetenta och arbetar får deras kunders bästa, jag är övertygad om att detta avbrott blev fixat absolut så snabbt som det överhuvudtaget gick. Däremot så saknade jag information om det.

      Svara
  • Lars-Gunnar 9 april 2013, kl 22.06

    Bra att någon reagerar på att leverantörerna är dåliga på att informera om ”vanliga” fel på internet. Ingen av internet operatörerna vill väl medge att de har problem att leverera.
    Själv har jag liknande problem, när jag förlängde mitt abonnemang och skulle få bättre och snabbare mobilt bredband på 3G nätet så blev det precis tvärt om.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 10 april 2013, kl 08.00

      Tack. Att flytta från fast till mobilt är fortfarande en osäker manöver och vi rekommenderar alltid våra användare att prova ordentligt innan man säger upp sitt fasta bredband.

      Svara
  • spe 9 april 2013, kl 23.07

    Kan rekommendera att köra SmokePing, antar att det funkar t.ex. på din OpenBSD-burk. Ger en del intressanta kurvor, speciellt när man kört ett tag. Jag har ett antal siter i Europa, Amerika samt Asien som pingas med 20 paket var 300:ade sekund.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 10 april 2013, kl 07.59

      Ja, Smokeping har jag använt mycket genom åren men helt glömt bort, tack för tipset!

      Svara
  • Bjarne Dahlin 10 april 2013, kl 11.05

    Skulle Bredbandskollen kunna ha flera tester inuti en, som testar servrar ”Långtbortistan” samtidigt som mer lokala servrar ( de operatörerna kanske favoriserar).
    Därefter ge en mer total bild av vilket resultat som uppnås.

    Det skulle kunna säga att ”Din uppkoppling till din bredbandsleverantör är X Mbit/s snabb, och medelhastigheten till X kontinenter är X Mbit/s snabba just nu.

    Vet inte om detta alls är möjligt, men något jag gärna skulle vilja ha. Lite som en världsväderrapport över internet i den mån det går att få in den typ av data.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 10 april 2013, kl 12.32

      Ja, visst skulle det vara fantastiskt med en sådan tjänst, men det är svårt att få till rent tekniskt. Dessutom vill man ju gärna att den ska tänka in stora delar av nätet och det är ju helt omöjligt.

      Svara
  • virre 10 april 2013, kl 13.22

    Men det är ju anledningen att använda flera tester än bredbandskollen (och att smoothwall-community (eftersom jag kör smoothwall som brandvägg) tycker man ska använda speedtest vid problem. Det leder dock till konstiga diskutioner med supporten på ISP:n när de tidigare personen på företaget inte varit så err kompetenta)

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 10 april 2013, kl 13.50

      Självklart, lite aldrig på en mätning. Bredbandskollen är ju i huvudsakligen designad för att mäta användarna internetanslutning och det jobbet gör vi ju sannolikt bra. Däremot kan man med andra typer av tester få en bättre bild över hur olika tjänster fungerar.

      Svara
  • Robin Danehav 10 april 2013, kl 13.35

    Jag tycker Bredbandskollen är en fantastisk tjänst, men den har ju vissa begränsningar.

    När vi är ute och testar uppkopplingar på olika konferensanläggningar, hotell, globar eller annat så kör vi alltid speedtest.net. Just för att kunna välja att testa mot Malmö för Bambuser, eller NYC om vi ska sända med Livestream. Det ger en tydligare bild om förutsättningarna för just den sändningen just då.

    Men det tror jag behövs just när det finns så specifika krav, eller som du beskriver, för att felsöka. Annars tycker jag BBK gör jobbet sjukt bra. Så keep it up!

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 10 april 2013, kl 13.51

      Tack för berömmet! Det låter som en bra metod för just ditt ändamål, men det är inte säkert att det löser alla problem. Men som sagt, mäta med flera verktyg är bra.

      Svara
  • Martin 11 april 2013, kl 15.24

    Tja, hade ett liknade problem med att det kändes som att någon ströp hastigheten vid en viss tidpunkt/dagar. Fattade inte varför och om de var något problem med min router/kablar, tills jag satt å svor åt allt som rörde sig. Började googla min leverantör (banhof) och hittade inget på deras hemsida eller andra social medel, utan hamnade på flashback.

    Där jag hittade en tråd om en kund som ringt deras support och fått till svars efter många samtal, att Banhof’s kontrakt med Telia( Telia , som jag fick lära mig i denna tråd, ägde alla utlands hubbar/kablar . Att om skulle surfa på en sida/server utanför Sverige så var man tvungen att använda Telias kablar.) hade gått ut. Medans de förhandlade om ett nytt kontrakt så ströp Telia Banhof’s kunders utlandssurf.
    Detta hände för ca 6 månaders sen och de hängde ut denna supporter från Banhof, som fick sparken för att berätta om kontraktet.

    Vet hur det är i dagens läge men har fortfarande kvar Banhof’s 100/10 och har problem med kanske 2 -3 dagar månaden eller 2-3 månaders mellanrum, speciellt på helger.
    Låter som något liknade, plus väldigt skönt att se att det inte bara är jag som har problem med hastigheten :)

    Svara