Vad jag inte gillar med Bredbandskollen

Det har pågått i några dagar nu. Oerhört störande. Speciellt eftersom det sammanföll med en ovanligt svårartad influensa som lillgrabben släpat hem från dagis och som gjort mig sängliggande. Internet är ju det enda sällskapet man har när man är sjuk och när det inte fungerar så blir man vansinnig.

Det hela började i helgen. Min fru som även annars figurerar flitigt här i bloggen fällde dräpande kommentarer om vårt ”internet” i stil med ”det som annars fungerar så bra” och ”nä, nu ger jag upp”. Vårt ”internet” som jag till viss del känner ansvar för, den tekniska driften därav i alla fall, fungerade dåligt. Det kunde jag också konstatera, men det verkade inte vara något av de vanliga felen.

Felsökning i feberyra

Influensan höll på att arbeta upp sitt crescendo men trots detta lyckades jag komma så långt som att det sannolikt inte hade något att göra med vår utrustning. Vårt wifi, de många switcharna här hemma och min egenhändigt ihopknåpade OpenBSD-brandvägg fungerade klanderfritt.

Nej, felet verkade ligga hos vår bredbandsleverantör. Men det var liksom inget avbrott eller något sådant enkelt, det gick bara jättetrögt att surfa. Problemet gällde inte heller för den delen alla sajter  utan mest till de lite längre bort som till exempel Vimeo. När jag testade att surfa till samma siter på mitt mobila bredband med en annan leverantör så gick det hur bra som helst.

Bristfällig information

Jag orkade inte ringa till någon kundtjänst utan gick in på deras hemsida och startade en chat. Morgan svarade snabbt trots att det var söndag eftermiddag och kunde bekräfta att det för tillfället var problem att nå tjänster i utlandet och att felet var lokaliserat till Tyskland. Han hälsade vidare att jag inte behövde oroa mig eftersom de samarbetade med ”tyska tekniker” och att problemet snart skulle vara löst. Felet hade tydligen börjat i England några dagar tidigare men hade nu alltså spritt sig även till Tyskland. På min fråga varför det inte stod på deras hemsida svarande han att det inom kort absolut skulle stå där.

Snabbspola till måndag morgon. Influensan kom, såg och segrade men är nu på väg vidare till någon annan stackare. Jag ville ju bara ha barn, inte 200 varianter av förkylningar, influensor, loppor, löss och allt annat skräp som tydligen delas ut i generösa mängder på dagis. Vårt ”internet” fungerar lika dåligt. Jag sliter på mitt mobila bredband som faktiskt för tillfället fungerar bättre än den fiberanslutning som vår operatör levererar till oss för hutlösa mängder pengar varje månad.

Jag har spanat in deras hemsida men inte hittat någon av den information som Morgan lovat mig dagen innan. Det verkar bara vara synd om folk i Bandhagen och Sundsvall, inte om mig eller resten av alla deras miljoner kunder som sannolikt påverkas av detta fel. För om felet är i Tyskland så är det sannolikt något som påverkar alla deras kunder. Och egentligen borde jag inte klaga, det är en utmärkt operatör, men för tillfället fungerar det inte alls.

Jag öppnar en ny chat, denna gång med Kim. Han bekräftar ännu en gång ”belastningsproblem i nätet” och att det senaste han hört är att ”de skulle skarva en fiber”. Denna gång erbjöds jag ett sms när felet var åtgärdat, vilket är väldigt uppskattat. Dessutom passade han på att bjuda på informationen att  de även ”har mobilt bredband över 4G-nätet”. Något som jag misstänker skulle fungera minst lika illa förutsatt att de inte skickade trafiken över någon annan för tillfället oskarvad fiber.

Fler mätningar på Bredbandskollen från kunder med samma operatör

När jag skriver detta är det måndag kväll, felet kvarstår och det saknas information på deras hemsida. På deras Facebooksida däremot har flera användare här och där uttryckt sitt missnöje med att nätet verkar slött och i Bredbandskollens statistik ser man tydligt att användare med operatören i fråga gjort fler mätningar än normalt de senaste dagarna.

Även om jag älskar min kära gamla Bredbandskollen så känner jag ett visst ansvar här. När felen är obskyra, långt borta och svåra att upptäcka så får vi kunder inte veta något. Avbrottet i Bandhagen däremot får stor uppmärksamhet, sannolikt eftersom det märks tydligare. Så länge vi användare har bra anslutning till Bredbandskollen så är nämligen allt bra.

Bredbandskollen har omedvetet gett operatörerna ett frikort

Vi här på Bredbandskollen har omedvetet givit operatörerna ett frikort. För ifall det skulle varit fel på en fiber på väg till Bredbandskollen så kan du hoppa upp och sätta dig på att operatörerna hade rapporterat om det. Däremot är det ju inte Bredbandskollen som gör internet till något att ha, det är ju det där Youtubeklippet med polacken som spelar Imperial March på sin floppydrive.

Men hela internet (förutom vägen till Bredbandskollen) är ”best effort” eller snarare styrs av ekonomiska intressen (läs mitt tidigare blogginlägg om detta). Problemet är också att avbrott långt ute på internet påverkar enormt mycket fler användare än felet i Bandhagen. Ju närmare centrum av internet problemet ligger desto fler påverkas.

Så frågan är ju vad som är värst, några hundra användare i Bandhagen helt utan anslutning eller ALLA användare med rätt slött och skakigt bredband. Jag lutar nog tyvärr (ledsen Bandhagen) åt det senare.

Operatörerna måste informera

Operatörerna måste bli bättre på att se till att vi har bra access till alla tjänster på internet, inte bara Bredbandskollen. De måste också snabbt försöka fixa fel som gör att tillgången till dessa tjänster försvåras. Men framför allt, informera om dessa fel så att folk inte behöver köra Bredbandskollen i onödan när det ändå inte är fel på deras anslutning.

Det är inte en lätt uppgift, men det är ju faktiskt vad som spelar roll för de allra flesta. Mitt mätresultat i Bredbandskollen är inte värt vatten ifall jag inte kan titta på mina Youtubeklipp och det måste operatörerna förstå.

Vilken operatör handlar det om?

Till sist, ni som läser detta kanske undrar vilken operatör som har ställt till det för sig. Jag har inte berättat det även om det nog inte är så svårt att klura ut. Anledningen till att jag utelämnade denna vitala information är att det faktiskt inte spelar något roll. Det kunde varit vilken operatör som helst. Jag är övertygad om att alla operatörer hanterar denna fråga på exakt samma sätt. Dessutom är det sannolikt inte ens min operatörs eget nät som strular utan någon underleverantör eller partner, vilket gör ansvarsfrågan lite klurigare.

Min poäng kvarstår däremot – operatörerna måste våga berätta om dessa driftstörningar.

Etiketter: , , , , , , , , , Foto: Why is my internet connection so slow? av Christos Kotsakis (CC BY-NC-ND 2.0)

Om bloggaren

Rickard Dahlstrand Projektledare för Bredbandskollen Rickard har varit med och byggt upp Bredbandskollen på IIS där du kan testa hastigheten på olika bredbandsuppkopplingar. Han har även utvecklat liknande mätsystem för att testa TCP/IP-nätverk åt olika företag samt arbetat som lärare i nätverksteknik.