digidellarare

Varför ska man väcka intresset hos nya internetanvändare om de inte vill?

Mannen bakom statistiken i .SE:s årliga rapport "Svenskarna och internet”, Olle Findahl, är inte särskilt uppmuntrande när han träffar Digidels partners som arbetar med att öka den digitala delaktigheten. Kurvorna talar sitt tydliga språk. Nya internetanvändare blir allt svårare att nå. De lägst hängande frukterna är plockade.

Om bloggaren

Christine Cars-Ingels Kanslichef för digital delaktighet/Digidel Christine är kanslichef för digital delaktighet på .SE. Tillsammans med sitt kansli samordnar hon kampanjen Digidels insatser, vars mål är att minska den digitala klyftan med 500 000 personer före utgången av 2013. Christine kommer närmst från Folkbildningsförbundet, där hon som kommunikationsansvarig drivit frågor om aktivt medborgarskap.
0 kommentarer Etiketter: , , , , , , , ,

Kanske är det dags att packa ihop och ge upp nu? Jag menar, varför ska man trixa och fixa för att väcka intresset hos nya internetanvändare om de inte vill? Nästan 7 av 10 av 1,2 miljoner ”icke-användare” uppger ointresse som skäl.

Förr räckte det ofta med att annonsera i lokalbladet för att folk skulle komma springande till datakurserna. Så är det inte längre. Därför behöver man prova nya kreativa grepp. Och idétorka är inte ordet som rimmar på Digidel. För att vaska fram några framgångsrecept lanserade vi därför tävlingen Utmaningen. Den antogs av inte mindre än 71 aktörer. Aktörer som var och en tycker att just deras metod är värd att uppmärksammas. Visst är det häftigt att vi har många stolta kreatörer för digital delaktighet i Sverige!?

För att återknyta till rubriken; varför ska vi fortsätta att vara påstridiga då? Möjligen är det så enkelt som att den som själv upplever fördelarna med nätet – som kanske hittat kärleken via digitala stigar, planerat solsemestern en kväll hemma på resebyrån i vardagsrummet eller käkat Skypemiddag med kompisen som bor på andra sidan jordklotet — inte kan låta bli att vilja dela med sig av det goda. Och uppfinningsrikedomen blommar ur motståndet.

Många av de nya internetanvändare vi kommer i kontakt med vittnar också om glädjen och nyttan de har av att vara uppkopplade trots en inledande skepsis.

Rösta på din favorit

En jury fick den tuffa uppgiften att vaska fram tolv nominerade bidrag i tävlingen Utmaningen. Från och med i dag har du möjlighet att gå in och rösta på din favorit. Den som får flest röster vinner kategorin ”Folkets favorit” och tillkännages under pompa och ståt på konferensen ”Digidel of fame” under internetdagarna i november. Jag är övertygad om att kreativa och envisa Digidelhjältar är en förutsättning om Sverige ska vara bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter.

When the going gets tough, the tough get going.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

Ingen har kommenterat artikeln ännu.