De viktigaste internettrenderna 2016 i ny rapport

Riskkapitalisten Mary Meeker på KPCB är framförallt känd för sina (enormt snabba) presentationer om internet. Oftast fulla med analytiskt, spännande innehåll. Nu har hennes rapport kommit i en ny upplaga. På några minuter levererar hon en fullkomlig lavin av internettrender!

Det är naturligtvis svårt att sammanfatta mer än 200 slides. Men några saker som jag tycker står ut är som följer:

Internetpenetrationens tillväxt i världen avtar, men Indien är fortfarande på uppgång. Nu är både Kina och Indien större marknader än USA. Begränsningar för tillväxt är att det saknas nätinfrastruktur, den låga läskunnigheten samt att smarta mobiler är för dyra för många i utvecklingsländer.

Tillväxten av försäljningen av smarta mobiler avtar också. Mobilerna är smarta nog och användarna behåller dem längre. En skön trend med tanken på den enorma mängd av elektronik som vi producerar.

Annonser och adblockers

Internetannonsering växer fortfarande, och då framförallt annonsering i mobilen. Google och Facebook är väldigt dominerande (i USA), och det verkar som att Facebook växer snabbast inom segmentet annonsering i mobilen.

Internetannonsering funkar bra men videoannonseringen verkar vara ineffektivt och inte särdeles uppskattat heller. Mer än 90 procent kan tänka sig använda eller börja använda adblock-mjukvara. Framförallt i Asien kan man se en trend där användandet av adblockers ökar kraftigt.

Även om videoannonseringen inte har hittat sin publik, så drivs internetanvändningen framåt med hjälp av video och bilder. Facebook, Snapchat och Instagram är betydligt bättre anpassade till detta än Linkedin och Twitter. Överhuvudtaget verkar Snapchat göra mycket rätt.

Försäljning och messaging

Intressant var även trenden inom distribution. Vi kan se tydliga tecken på att fysiska retailers går mot digital försäljning, samtidigt som digitala retailers paradoxalt nog rör sig mer mot fysisk försäljning. Det är helt enkelt enklare att först etablera sig digitalt, sälja produkter och bygga varumärken för att sedan visa upp dem i den fysiska världen. För de som driver fysiska gallerior betyder det säkert att man måste vara redo att ta emot nya hippa produktmärken med kort varsel.

Messaging växer snabbt med Whatsapp och Facebook Messenger som ligaledare. Messaging blir mer hjärtat i internetanvändningen. Lite på samma sätt som vi hade internetportaler på 90-talet och hur dessa fungerade. Jag tror personligen att meddelandetjänsterna på sikt verkligen är den e-postdödaren som man skrivit om (Slack kills email!)

Tangentbordet blir passé

Nästa stora trend är redan på ingång. Snart kommer vi inte att använda tangentbord längre. Vi närmar oss den dagen då röstkvalitet (med korrekt översättning och låg latency) blir så pass bra att vi kommer att vara permanent ”handsfree”. Trenden syns inte minst när vi tittar på försäljningen av Amazon Echo. Kommer vi att kunna övertyga våra barn att det fanns något som heter tangentbord?

Sista trenden kan sammanfattas med att en Tesla (eller i Sverige kanske snarare en Volvo) är den nya Iphone. Det är bilen som är den nya ”game changern”, och den produkt som driver tjänsteutvecklingen framåt.

Shanghaibörsen och toppdomäner

Mary Meeker hade även en fin bild av Shanghai i sin presentation, som förde tanken till Shanghaibörsen. Vad finns det för likhet mellan Shanghaibörsen och nya toppdomänerna? Båda påverkas starkt av spekulerande kineser. Jag vågar påstå att hela tillväxten i de nya toppdomänerna bärs upp av kinesiska spekulanter just nu. Jag vågar också förutspå att bubblan kommer att spricka även för domännamn i Kina, inte minst med tanke på alla trender som Mary Meeker visade upp för världen.

Etiketter: , , , , , , ,
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Danny Aerts Vd på IIS Danny Aerts är vd för IIS sedan 2006. Han är ursprungligen från Nederländerna och kom till Sverige i mitten av 1990-talet. Danny har tidigare arbetat på flera telekomföretag, som Unisource Mobile, Telia och PTT Telecom samt varit vd för Internetportalen Spray.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

Ingen har kommenterat artikeln ännu.