Sociala medier konkurrerar med domännamn

Efter mina korta blogginlägg om de nya toppdomänerna i Sverige undrar ni säkert hur det går för toppdomänerna .se och .nu. Både privatpersoner och företag gillar att ha en domän visar våra siffror, men Facebook är en utmanare.

I ett antal blogginlägg tar IIS VD Danny Aerts pulsen på domänbranschen. Detta är det tredje inlägget i serien. Inlägg ett om de nya toppdomänerna hittar du härInlägg två om .stockholm hittar du här

Toppdomänen .se växte med ungefär 65 000 eller 5% till nästan 1,4 miljoner aktiva domäner under 2015. Toppdomänen .nu växte med nästan 38 000 eller 14% till drygt 300 000 vid slutet av 2015. Det betyder att IIS administrerar totalt 1,7 miljoner aktiva domännamn vid årsskiftet 2015.

Egentligen är detta en fantastisk utveckling. För tio år sedan administrerade vi 400 000 domäner och för fem år sedan passerade vi en miljon domäner.

Sedan 2012 har vi en lägre tillväxt som från år till år kan variera, till exempel beror detta på effekterna av tidsbegränsade kampanjer som våra registrarer (återförsäljare) gör. Vid vissa fall registreras då många domäner i enskilda månader som kan leda till toppar och därefter dalar (när många domännamn förfaller). Ett exempel: den registreringstopp som vi såg för .se och .nu i december 2015 kommer säkert leda till en dipp i början av 2017.

Kan vi se några trender under 2015?

Vi gjorde en undersökning hos 3000 nystartade bolag (april 2015). Där såg vi att 80% som valde att köpa ett domännamn valde .se, 11 % tog en .com och 6 % bestämda sig för .nu. Därmed befäster det tesen att .se är det naturliga valet för företag som vill ha en synlighet på nätet.

Men, bara 27% valde ett domännamn över huvud taget! Nu vet vi inte om de nya bolagen har kommit igång än naturligtvis. Intressant är även att många bolag som väljer ett domännamn samtidigt har en Facebooksida. 6% av de undersökta bolagen har enbart en Facebooksida! Konkurrensen för .se eller .nu finns alltså inte hos .com eller andra (nya) toppdomäner. Konkurrensen finns hos alternativ till domännamn.

Privatkunder uppskattar domännamn

En annan trend är att vi ser en stadig ökning av antalet privatkunder som har ett domännamn. Numera ser fördelningen ut som så att 41% av alla registrerade domännamn under .se är registrerad av privatkunder, medan 59% innehas av företagskunder.

Tittar vi på den nettotillväxten av kunder under 2015 så var 47% privatkunder. Därmed kommer vi allt närmare en punkt i framtiden där hälften av våra kunder kommer att vara privatkunder. Vi har parallella trender. Privatkunder använder mer sociala medier men vill också ha en egen identitet på nätet, med en egen e-postadress och en egen hemsida. Här finns en marknad för bolag som klarar ett erbjuda enkla verktyg som låter folk komma igång med hemsidor och/eller mail.

Till sist vill jag nämna den fina tillväxten av DNSSEC-signerade domännamn. Här såg vi en tillväxt med 80 % under 2015 och vi närmar oss den magiska femtioprocentsgränsen, där mer än hälften av alla domännamn i vår zonfil är signerade. Nu när DNSSEC finns är det dags att på allvar börja titta mer på DANE. Något för 2016!

Artikeln har inga etiketter Foto: I Love Internet av Kristina Alexanderson (CC BY 2.0)
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Danny Aerts Vd på IIS Danny Aerts är vd för IIS sedan 2006. Han är ursprungligen från Nederländerna och kom till Sverige i mitten av 1990-talet. Danny har tidigare arbetat på flera telekomföretag, som Unisource Mobile, Telia och PTT Telecom samt varit vd för Internetportalen Spray.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Patrik Stenberg 8 januari 2016, kl 14.56

    Jag tror det är ett misstag att inte äga sin egna domän och sin egna närvaro på internet.
    Sociala medier är givetvis kanon och där måste man finnas, men man bör vara medveten om vad man ”skriver på” när man lägger hela sin onlineidentitet hos Facebook eller andra sociala nätverk.

    Svara