Telias bredband begränsar DNS

Fram till förra veckan var DNS öppet och obegränsat för Telias bredbandskunder, precis som det ska vara. Då började Telia införa en spärr mot DNS-trafik från internet till kundernas egna system anslutna till bredbandet. En begränsning Telia inte ens verkar tycka vara värd att informera om.

Trots att det är en förändring av kundernas tjänst finns alltså inget om det på Telia.se. Långt ner hittar jag en rad som säger att vissa portar är spärrade och där räknar Telia upp bland annat port 25 (mail) och port 53 (DNS) (se längst ner på denna sida). Som om den begränsningen hade funnits länge och inte var en nyhet.

DNS är den tjänst som i bakgrunden ser till att domännamnen fungerar och som till exempel ger IP-adressen till webbservrar. DNS är alltså hjärtat av internet. Den som har utnyttjat möjligheten att ha en egen DNS-server via bredbandet får nu alltså själv felsöka och förstå var felet sitter. För fel är det när nätet spärras och begränsas.

Avancerade hemmaanvändare

Det är inte så att alla Telias kunder drabbas av DNS-begränsningen. De flesta märker inte av det eftersom de inte utnyttjar möjligheten. Det är de mera avancerade hemmaanvändarna som har egen DNS-server för att kunna använda sitt domännamn för att nå lokala tjänster oavsett om man sitter bakom sitt bredband eller kommer från annan plats på internet. Det kan vara mejlserver, spelserver med mera. Eller foton som du inte vill lägga på en molntjänst utan du vill ha kontroll över själv, men som du ändå vill att utvalda vänner ska kunna se. För allt detta behöver du DNS, och den enkla lösningen är att ha en DNS-server som sitter på ditt lokala nätverk bakom bredbandet. Men det är inte längre möjligt för Telias bredbandskunder.

Privatkunderna stängs in

Telias begränsning av DNS är ytterligare ett steg på en väg som kan leda till att privatkunderna stängs in av operatörerna. Privatpersoner missar då möjligheten att ha datorer som är en del av internet. I stället är de bara anslutna till internet. Det är bara datorer som är en del av internet som kan dela med sig av sina tjänster till andra. Redan tidigare har Telia (och de flesta andra operatörerna) begränsat mejl för sina kunder. På internet kan varje dator skicka mejl direkt till mottagaren, men operatörerna tvingar kunderna att gå via operatörens mejlserver. Bakgrunden till spärren är problemet med spam på internet, vilket alla håller med är ett gott syfte. Men konsekvensen blir en begränsning i vår möjlighet att använda internet.

Undermåliga routrar

Det finns också skäl till att Telia nu väljer att begränsa DNS. Telia har drabbats hårt av överbelastning av sina DNS-system, vilket har sin orsak i att bredbandskundernas routrar ofta är defekta och undermåliga. I stället för att medverka till att dessa routrar uppfyller minimala krav på kvalitet har Telia, och förmodligen de flesta operatörerna, blundat och fortsatt att skeppa dessa routrar. När problemet blir övermäktigt väljer nu Telia att begränsa kundernas bredband för att komma runt problemet. Telia gör så klart inte detta för att vara onda, men frågan är om det ett steg i rätt riktning.

Detta väcker återigen frågan – ska vi utnyttja de möjligheter som internet ger till att både dela med sig och ta del av det som andra delar med sig? Eller ska privatpersoner sitta instängda bakom internetleverantören och bara som tevetittare titta på internet?

Etiketter: , , , , , ,

Om bloggaren

Mats Dufberg DNS-specialist Mats Dufberg har jobbat med DNS och domäner under mer än 15 år. Först på IIS, sedan på TeliaSonera och nu åter som DNS-specialist på IIS där han arbetar med testning av de nya toppdomänerna, speciellt när det gäller IDN (internationaliserade domännamn). Han har också ett förflutet som lingvist och scoutledare.