Strömmad musik – en bra affär för alla

Enligt den engelska tidningen The Guardian visar de senaste siffrorna från Performing Rights Society UK att royalties från digitala musiktjänster för första gången i historien har gått om motsvarande för musik spelad på radio.

iTunes försäljning av digitala exemplar har självklart spelat roll men strömmad musik från tjänster som Spotify och Pandora har med största säkerhet haft störst påverkan på ökningen med 32 procent sedan i fjol.

För mig är detta goda nyheter. Jag minns min första kontakt med Spotify, känslan jag hade av att det är det bästa som uppfunnits sedan skivat bröd, den känslan har jag fortfarande (även om jag önskar en större katalog).

Och trots en hel del knorrande har artisterna inte gått helt lottlösa ur denna växande marknad. Spotify har betalat över 500 miljoner dollar i licensavgifter till rättighetsinnehavarna sedan starten. Alla minns nog de hårda orden från en del artister som var besvikna på hur lite betalt de hade fått trots det relativt höga antalet lyssnare. Och det var nog där det brast lite, man blandade ihop nedladdningar av köpta låtar/album med prismodellen för strömmad musik.

En korrekt jämförelse borde i stället vara just lyssnare. För användare av tjänster med strömmad musik har mer gemensamt med radiolyssnare är de som köper en låt på till exempel i Tunes. Det finns ingen sparad musik kvar, inget digitalt exemplar som av misstag kan delas vidare när användaren har lyssnat klart. Tillgängligheten är densamma för användaren så länge han har tillgång till tjänsten – precis som med radio – med den stora skillnaden att man kan välja vad man vill lyssna på och när man vill lyssna.

Därför anser jag att den strömmade musiken borde ses som en ”interaktiv radio”. Och jämför man med den ersättning som en artist får om artistens musik spelas på radio så är faktiskt ersättningen högre från Spotify. Något som flera bloggare har tagit upp.

En sak är klar och det är att ersättningsmodellen är ett hett ämne som ofta återkommer och ibland även sätter käppar i hjulet. Den digitala försäljningen av musik stod för 63 procent av den totala musikförsäljningen i Sverige under 2012. Och i princip nästan all digital försäljning var enligt IFPI – branschorganisationen för skivbolagen i Sverige – under 2012 just strömmad musik (90 procent). Vi kan alltså lugnt säga att strömmad musik är här för att stanna och att den kommer ta mer och mer marknadsandelar allt eftersom fler användare får tillgång till tjänsterna. Det borde även alla gamla tvivlare nu våga hålla med om.

Nu vill alla ha en del av kakan

Nu är det blodigt allvar och alla stora drakar vill ha en bit av kakan. Twitter meddelade nyligen att även de planerar att släppa en musiktjänst. Och också Apple verkar vara beredda att till sist släppa en tjänst med strömmad musik. För Apples del så är det väldigt tydligt att förseningarna inte bara kan skyllas på teknik som måste byggas ut utan kanske mest på de klassiska problemen runt digital musik – avtal och prissättning.

Enligt en artikel nyligen i New York Post så var Apple i början beredda att betala 6 cent (ungefär 40 öre) per 100 strömmade låtar. Det är ungefär hälften av vad till exempel Pandora betalar. Nu säger en del källor att Apple har tvingats att närma sig det som Pandora betalar, för att få skivbolagen till förhandlingsbordet.

Pandora störst

Pandora uppger att de nu har 200 miljoner registrerade användare varav 140 miljoner via mobiltelefoner. Spotify har en mindre kundbas och landar på 24 miljoner varav 6 miljoner betalande. Under senaste året har Pandora dragit in 427 miljoner dollar och det senaste kvartalets inkomster från mobilanvändare landade på 80 miljoner dollar. Marknadskännare menar att Spotify har alla möjligheter att nå över 1 miljard USD för 2013.

Så med dessa siffror i åtanke så förstår man att detta är en marknad som växer och kommer att växa under kommande år. För Pandora måste det komma som ett skönt erkännande efter de första hårda åren sedan starten 2005 då industrin tvekade på affärsmodellen.

PS. Vinylfantaster kan notera att vinylförsäljningen ökade med 59 procent under 2012. DS :)

Läs mer på vår webb:

Etiketter: , , , , , , Foto: Spotify av Blixt (CC BY-NC-SA 2.0)
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Amar Andersson F.d Registrar Manager, IIS Amar Andersson var fram till 2015 den som hade kontakten med våra registrarer (återförsäljare). Tidigare har han arbetat från TeliaSonera där han var med och startade upp Telias Internettjänster -95.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Jonas 3 maj 2013, kl 19.59

    Äntligen någon som fattat och förklarar bra!

    Svara