4g

Orimligt att betala för en datapott som fryser inne

Elen dog hemma hos oss igår kväll. Tyvärr inget propp som gått, utan helt enkelt en hård effekt av vårt nya elavtal. Vi betalar numera fastpris för 10 kWh och när vi nu laddat våra paddor en gång för mycket, så stängs elen av.

Så det blev till att hämta spritköket från källaren eftersom elbolaget numera även tar ut skyhöga straffpriser för oss elslösare som förbrukat mer än sin månadspott. Det är helt enkelt svindyrt att köpa extra kilowatt när man väl nått sitt tak.

Det spelar tyvärr ingen roll att vi förra månaden var på semester och knappt förbrukade hälften av vår pott. Den frös inne vid månadsskiftet och går absolut inte att nyttja denna månad. Trots det betalar vi lika mycket denna månad som förra. För så fungerar det när marknaden får bestämma hur vi kunder ska betala för viktig infrastruktur.

Mobilt bredband

Förlåt, jag skrev fel. Jag menar så klart mobilt bredband. Och det är min fru och hennes mobil som senaste veckan varit i princip oanvändbar eftersom operatören hon använder vägrar låt henne surfa. Hennes gigabyte är bortslösade på gulliga kattbilder, iMessage, WhatsApp och Instagram. Elen har vi som tur är kvar.

Men det ställer till det på oväntat många sätt eftersom vi numera är lika beroende av våra mobilers internetuppkoppling som el, vatten och avlopp. Bredband har blivit en viktig infrastruktur och något som sakta med säkert nästlat sig in i våra liv.

Rösta med fötterna

Det är dags att säga STOPP till dessa snåriga abonnemangsvillkor och börja rösta med fötterna. Det finns nämligen operatörer som trots rådande branschpraxis börjat inse det orimliga med att folk betalar för något som sedan fryser inne ifall de inte används (fantisera gärna mer i kommentarerna nedan: mjölk, bensin, vatten..).

Min fru är därför snart en ny glad kund till operatören Vimla, som tro det eller ej låter dig surfa upp det du sparade förra månaden. Tänk om nu bara Vimla kunde lösa det där med taken också, men det är kanske för mycket begärt. Och vad skulle jag då blogga om hela tiden?

PS: Ingen skugga ska falla på min älskade fru, det är jag som skickar gulliga kattbilder till henne.

PS2: Det är nu höst och operatörerna verkar ha lyssnat och börjar låta potterna ”rulla över” vad det nu betyder. :)

Etiketter: , , , , , , Foto: 4G av thejaan (CC BY)
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Rickard Dahlstrand Projektledare för Bredbandskollen Rickard har hand om Bredbandskollen där du kan testa hastigheten på olika bredbandsuppkopplingar. Han har tidigare utvecklat liknande mätsystem för att testa TCP/IP-nätverk åt olika företag samt arbetat som lärare i nätverksteknik.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Henrik 30 maj 2016, kl 15.50

    Jag tror att Telia nyligen ändrade så att när man köper till extra surf så förlängs det med 1 månad från datumet man förlängde istället för till nästkommande månadsbryt. Tidigare så var det enormt frustrerande när man närmade sig månadens slut och surfet tog slut, då ville man så klart inte köpa till extra surf för enbart några dagar eftersom man inte skulle hinna förbruka ens en bråkdel av det innan det frös inne.

    Svara
    • Henrik 30 maj 2016, kl 15.59

      Tillägger att jag har ett gammalt Telia-abonnemang (Telia Mobil Prata På) för 29 kr/mån. Köper sedan till 1 GB mobilsurf för 69 kr/mån och tar det slut så köper jag till extra surf för 29 kr/GB. Så håller jag mig under 1 GB/mån surf, vilket inte är så svårt för det finns oftast Wifi där jag befinner mig, så betalar jag 98 kr/mån för mitt mobilabonnemang. Nackdelen är att jag inte får 4G utan bara 3G, men tycker inte Telia är värt 229 kr/mån vilket annars är deras billigaste abonnemangsform med 0.5 GB surf och fria samtal/SMS (för jag ringer/SMS:ar ju knappt något via icke-IP).

      Svara
      • Robert 1 juni 2016, kl 00.26

        Hallon kostar 99 kr, 2 gb, fria samtal o sms. Funkar bra.

        Svara
        • Roger 19 juli 2016, kl 09.50

          Hallons erbjudande för 99kr ger dig 60 samtal per månad, inte fria samtal…

          Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 30 maj 2016, kl 16.00

      Verkligen, men varför ska saker frysa inne överhuvudtaget? Vad är det för system? Du köper 10 liter mjölk i veckan, det du inte dricker upp måste du lämna tillbaka? Det är ju inte en rimlig affärsmodell.

      Rickard.

      Svara
      • Jesper 8 juni 2016, kl 21.20

        Mjölkens pott är ju förbrukad efter max 7 dagar, surfpotten får du iaf behålla 4 gånger så lång tid…

        Men om nu det är så att de har kapacitetsproblem så begränsa hastigheten till 0,5 Mbit/s, det räcker för både kattbilder, whats up och bankärenden.

        En datapott på 0,5GB räcker till?
        3G: 17Mbit/s => ca 1,7 MB/s => 100 MB/min => brinner upp på ca 5 minuter.
        4G: 34Mbit/s => ca 3,4 MB/s => 200 MB/min => brinner upp på ca 2½ minuter.

        Kommer ni ihåg på 90-talet när ditt 33.6 modem kunde bli kapat, stänga ner sig och ringa upp något betalnummer. Ser ni någon likhet med dagens spionprogram? Kör man på 3G så kan man iaf behålla sin datatrafik något längre. Det var samtidigt som mobilerna var på frammarch, ”ingen” hade hört talas om GB, ett 0,004GB stort RAMminne dög bra till Windows, Piggelin kostade 4 kr och ett SMS kostade 1 kr. Vi fick även kontantkort som räckte upp till 1 år. Fyllde man på sin pott brann inga pengar inne nästa månad.

        Länge leve 90-talet!!!

        Svara
      • Johan 9 augusti 2016, kl 00.39

        Mjölken surnar tillslut och blir för gammal.

        //Johan

        Svara
  • Jon Hallin 1 juni 2016, kl 02.59

    Jag ska hyra bil över sommaren, och har därför tittat runt på diverse olika alternativ, och kan avslöja att det där finns liknande fasoner. Man kan förbetala bensinen som är i tanken när man hämtar ut bilen, och slipper då tanka den när man lämnar tillbaka den, men man får ingen ersättning för eventuell överbliven bensin. Eller bara rent allmänt när man beställer en bil och betalar i förväg, då kan man inte lämna in bilen tidigare och då pengar tillbaka.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 1 juni 2016, kl 07.56

      Uselt, undvik dessa bolag säger jag!

      Svara
  • Christian 2 juni 2016, kl 14.07

    Hos Telia surfar du hos flera sociala medier utan att det dras från potten, samt att du får med dig kvarvarande pott till nästa månad. Låter som det skulle passa din fru ;)

    Svara
  • Christian 2 juni 2016, kl 14.42

    Hmm, varför fick inte min kommentar komma med? Föreslog ju faktiskt något konkret.

    Svara
    • Elisabeth Nilsson
      Elisabeth Nilsson 2 juni 2016, kl 15.28

      Vi förhandsgranskar kommentarer så de kommer inte ut på en gång när du postar.

      Svara
      • Christian 2 juni 2016, kl 17.55

        Hehe, jag märkte det till slut mvh gnällspiken jag :)

        Svara
  • Anders 2 juni 2016, kl 21.47

    ”Men det ställer till det på oväntat många sätt eftersom vi numera är lika beroende av våra mobilers internetuppkoppling som el, vatten och avlopp.”

    Ja, en del tycks vara det, märkligt. Eller, i vart fall, väljer att då och då upprepa denna nya definition av grundläggande behov. (Understundom nämns enbart internetuppkoppling, inte mobil sådan, men jag ar förstått att ”surfa på webben” nu är liktydigt med att göra det från en telefon.)

    Dessa kan pröva att bli av med de sistnämnda så kanske prioriteringarna hamnar i rätt ordning. Och innan vi har klivit upp till internetuppkoppling i ”behovstrappan” finner vi nog, hoppsan, telefon.

    (Dina jämförelser med livsmedel haltar något; många hushåll, har vi lärt oss, slänger ofta mat högst frivilligt, av en eller annan anledning.)

    Teknikutvecklingen på området har de senaste 15-20 åren varit enorm. Tacksamma för möjligheterna detta ger? Självklart inte, nya behov skapas. Uttråkad tonåring i kollektivtrafiken vill kunna titta i timtal på s.k. streamad 4K video som visar andra som spelar datorspel.

    (Frågan är vad prissättningen blir om icke förbrukat kan sparas, eller om alla ska betala enbart för det som förbrukats; blir nog dyrare för en del, dessa ”sponsras” f.n. av de som inte utnyttjar hela potten.)

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 3 juni 2016, kl 09.15

      Det skulle iallafall bli mer rättvist.

      Rickard.

      Svara
    • Adam 25 augusti 2016, kl 19.56

      Håller helt med dig, mina morföräldrar blev ”lurade” till att skaffa mobilt bredband till hemmet av en telefonförsäljare hos 3.

      100gb surfpott i månaden för ~300kr, upp till 100mb/s hastighet. Använder man 100gb sänks hastigheten och internet blir verkligen oanvändbart (går knappt att ladda en sida, no joke).

      Vill man då lägga till extrasurf kostar 10gb 249kr och 20 gb 345kr. Du får alltså en femtedel av orginalpotten för mer än orginalpriset. Samma som för dig, surfar man inte upp dessa 20gb förlorar man dom vid månadsskiftet.

      Vad skulle det vara som kostar extra pengar för dom? Visst underhåll av master kanske, men inte fan sliter extra användning på ledningar/master.

      Jävligt smart affärsidé, jävligt svinig på samma gång.

      Svara
      • Adam 25 augusti 2016, kl 19.58

        Skulle kommentera inlägget inte kommentaren. :P

        Svara
  • Kolle(n)! 7 juni 2016, kl 11.47

    Med Comviq Fastpris Mini 95:- (Kontantkort) – och sannolikt även ‘vanliga’ Fastpris – så har man resterande av både Samtal (200 min./per 30 dagar) & sin Surfpott (1Gb per 30 dagar) kvar, bara man förnyar inom 30 dagar.

    Då adderas alltså det man hade kvar/sparat.

    Svara
  • Frank 10 juni 2016, kl 23.46

    Var in på telias hemsida för att börja kolla in möjligheterna att fylla upp surfen inför semestern så man kan streama lite fotbolls-EM och annat då vi inte får in någon bra tv-signal men har god 4G täckning. Blir fan beklämd när jag som privatperson får betala mer för 500G surf än för en 500G SSD disk. Kan dessutom bara köpa 100G som försvinner om jag inte använder dem inom 30 dagar. Nu kommer jag undan något genom att det ”bara” kostar 299 att fylla på mitt jobbabonnemang med 100G ,som dessutom ligger kvar i 3 månader om jag inte använder upp allt. Affärsmodellen just nu är ”skinna kunderna så länge vi kan tills dess vi måste ta bort pott-modellen”.

    Svara
  • Marcus 11 juni 2016, kl 04.10

    Du visste troligen villkoren innan du valde abonnemanget. Varför klaga? Det är ju inte operatörens fel, dom gav precis vad du betalade för. Om du inte var okej med villkoren varför valde du operatören ens?
    Välj ett abonemang som passar behovet istället för att klaga på något som du sagt ja till antaligen för att komma så billigt undan som möjligt, för fastpris för någon Gb extra var väll för dyrt?
    Du låter som en gnällig tonåring.

    Och varför taken finns? Men dock kan jag tycka att någon i din position redan borde veta det.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Bandwidth_cap

    Svara
    • Richard 21 augusti 2016, kl 11.40

      Du glömde skriva Marcus ”13 år”, ung, energisk men saknar egentlig koll och kan inte ett dugg om begreppet ”affärsmodell”…

      Svara
  • Jakob 12 juni 2016, kl 10.54

    En årspott med möjlighet att köpa till extra data hade löst en del av problematiken. Det händer ganska ofta att jag använder 10% av potten en månad och 100% en annan. Med en årspott får jag en prisgaranti på viss mängd data, sedan får jag kanske betala lite mer för överskjutande data jag behöver men det är helt fair tycker jag.

    Svara
  • Jerry 12 juni 2016, kl 18.18

    Åtminstone så kunde det vara rimligt att det man köper till ligger kvar och kan utnyttjas NÄSTA månad när den månadens surf är slut.

    Jag kan förstå att de inte vill att flera månaders ”abbonemangsurf” ska adderas på hög men att extraköpt surf ska kunna användas till fullo är ju bara rimligt.

    Det är ju fullständigt orimligt att man i ett stressigt ögonblick på flygplatsen på vägen hem en fredagkväll den 31:e tvingas köpa till 1GB för att kunna ladda ner biljetten och sen går det ett par timmar och de överblivna 999MB försvinner.

    Svara
  • Andreas 13 juni 2016, kl 12.39

    Inget system är perfekt. Om alla kunnat spara sin surf nu till EM så är risken stor att systemet skulle överbelastas under matcherna vilket skulle medföra lagg för de som vill titta på dem och onödigt seg surf för oss andra.
    Om man istället har årssurf, eller möjlighet att surfa på nästa månads surf uppkommer också samma problem. I det fallet tillkommer dock även problemet med användare som inte förstår hur mycket deras streaming drar samt virus och andra program som i bakgrunden skulle kunna äta upp ett helt års förbrukning i ett litet navs. Nu är detta begränsat till en månad, vilket ”lär upp” användarna hur mycket de har att röra sig med.
    Ett alternativ som skulle kunna funka är om det i systemet går att prioritera trafiken så att sparad pott är underordnad denna månads pott. Vilket skulle hjälpa till att hålla belastningen mera jämn. Fast ett sådant system skulle ju även främja att barn och tonåringar är vakna ännu mer konstiga tider och därigenom är trötta och presterar lägre i skolan, men ihop med en möjlighet för föräldrar att stänga ned surf vissa tider så kanske det trotts allt skulle kunna fungera :)

    Svara
    • Mats Nordgren 20 juni 2016, kl 14.33

      Det skulle dessutom bryta mot nätneutraliteten och jag skulle hastigt avbryta relationerna med en operatör som börjar skapa gräddfiler för olika sorters trafik baserat på vem som betalar mest.

      Svara
      • Richard 21 augusti 2016, kl 11.46

        TELIA…!?!?

        Svara
  • Ove 13 juni 2016, kl 23.21

    Jag håller med!
    Det är oskäligt att leverantören skall styra min konsumtion baserat på kalenderdag och att jag inte kan välja att fördela nyttjandet av produkten själv.
    Jag använder mest mobilsurfandet på landet där vi dessutom inte har täckning för mobiltelefon utan endast kan nå 3/4G masten med riktad takmonterad antenn.
    Jag kan inte spara en månads outnyttjad förbrukning till nästamånad för att titta på ex.vis Netflix.
    Jag anser att jag köper ett antal GB att disponera som jag önskar, inte en säck som töms den sista i månaden om jag inte använt innehållet.
    Hade alternativet inte valt att stödja Djurens rätt hade jag bytt direkt. Nu får jag vänta en stund till…

    Svara
    • Lena 25 juli 2016, kl 18.36

      Och vad är det för fel med att stödja Djurens rätt? Så länge detta alternativ känns bra för mig så fortsätter jag med glädje att vara kvar som medlem! Att därigenom även stödja Djurens rätt känns bara som bonus ;)

      Svara
  • Marek 14 juni 2016, kl 15.31

    Nu vet jag inte om potten går över på nästa månad om den inte är utnyttjad, men om så är fallet är detta förbjudet. Det avgjordes i Marknadsdomstolen. I annat fall är det (retligt nog) så att det är begränsade surfpotter och jag tycker själv att de är löjligt låga. Själv har jag ett sånt där gammalt abonnemang med obegränsad surf, dessutom för ett löjligt lågt pris. Jag skulle aldrig få för mig att stänga det abonnemanget, eftersom de inte får ändra det. Det var nämligen kort efter det som operatörerna började införa det där otyget med surfpotter… Men vänta, den där operatören, Vimla, du pratade om var ju inte mycket bättre. Fjuttiga 10GB är inte precis imponerande. Det ryker fort det. Fick du betalt för det blogginlägget???

    Svara
    • Gäst 26 juni 2016, kl 14.55

      De får ändra villkoren precis när de vill, de måste bara informera dig i god tid och ge dig rätt att säga upp det med omedelbar verkan innan villkoren ändras. Att de låter dig ha kvar abonnemanget oförändrat är bara på good-will.

      Svara
      • Marek 26 juli 2016, kl 11.29

        Det första du skrev stämmer, men i det här fallet har jag både skriftligt och muntligt (inspelat) att det inte blir några ändringar samt att det är obegränsat som gäller. Alltså har operatören gjort en utfästelse som denne måste hålla. Självfallet kan de höja priset och gjorde det för ett tag sen, men det är likväl det bästa abbet jag haft. Inget behov att hamstra GB, men viktigast av allt, inga begränsningar att oroa sig över, oavsett om man surfar för 10GB eller 110GB en månad.

        Svara
        • Gäst 10 augusti 2016, kl 14.37

          Det är fortfarande bara goodwill. Att de sagt skriftligt och muntligt att det inte blir några ändringar förhindrar de inte att göra ändringar om de vill i framtiden, det betyder bara att det inte är några ändringar planerade i nuläget. Man kan inte låsas in i avtal på det sättet du beskriver, från något håll.

          Svara
  • Nicolai 14 juni 2016, kl 21.57

    Ok, en fri icke reglerad marknad för tillverkare av devices, som heter Apple skapade Unlimited data som krav för operatörer för att skulle få sälja den första iPhones. Detta på en fri marknad.
    I USA som alla säger är den fria marknadens land (som Svensk som bott i Kalifornien i 8 år eller så… världen är ytterst mer komplex än så…) —-> I princip alla operatörer har roll-over idag mellan månader, just för att konkurrenser är hyfsat stor.

    Jag är inte första förespråkare av en totalt fri marknad, men likväl är problemet är inte en fri marknad, problemet är en icke fri marknad, där få aktörer kan göra som de vill och inte rösta med fötterna.

    Fri marknad innebär inte utan regler, fri marknad kräver lagar och regler för att inte bli skev och ha konkurrens där det gynnas att erbjuda bättre pris/prestanda till sina kunder. Det sker inte av sig själv…

    En icke fri marknad kan vara beroende på felreglering av en fri marknad, eller på grund av ett (statligt) monopol….

    Svara
  • Esteban 24 juni 2016, kl 08.45

    Hej till alla. Sverige är mycket dålig på internet abonnemang. Jag bor i Danmark nu och här går det lös. Jag har ett mobiltelefon abonnemang på 89kr, så får jag 12gb/4G+ 8 timmars taltid som jag aldrig når att bruka . De 12GB räcker också länge om man inte ser en film varje dag och nedladdas en massa grejer. Internet hemma är också fint, 199kr/100mbs/30mbs, Jag brukar pratat med all jag känner i Sverige angående internet abonnemang, och utmanar dem att man skall kräva mera för sina pengar.

    Svara
  • Jimmy 28 juni 2016, kl 01.25

    Det bästa vore ett mellanting av att surfpotten sparas till nästa period i mina ögon, om man behöver köpa till extra surf i slutet av en månad så borde inte det försvinna vid nästa brytdatum.

    En stor anledning till det låga taken som finns på abonnemangen idag och att man inte har möjlighet att spara hur mycket data som helst beror till viss del på de gamla trevliga abonnemangen med fri surf där en del användare utnyttjar flera hundra gigabyte per månad och då måste ju någon annan betala för förlusterna operatörerna gör på de abonnemangen.

    Jag tror dessutom att dagens 4G-nät skulle bli otroligt belastat och inte alls klara av trafiken som skulle gå om allting släpptes fritt igen.

    Svara
  • Zino K 28 juni 2016, kl 02.03

    Får en känsla av att detta är ett reklaminlägg, även om det inte behöver vara så. Jag tycker att ni ska förbli sakliga i frågor som denna och inte länka direkt till en operatör, peka istället på att det finns operatörer som sparar din oanvända surf utan att direkt nämna en operatör.

    Svara
  • Ingemar A 28 juni 2016, kl 08.55

    När TRE började med gratis musik hur mycket som helst, då sjönk vår kapacitet.
    Man kunde precis följa ett mönster när folk var på jobbet och spelade mycket,
    när folk hade lunch och när de kom hem från jobbet.
    Det var enorma skillnader när det var stort tryck och då var det knappt nån idé
    att försöka använda uppkopplingen.
    Och all denna musikhemtagning var GRATIS!
    Det är ju egentligen inte klokt.
    Jag klagade och då sa TRE att det stämde med mina angivelser om när det var
    tjockt på linjen. Jag fick då en månadskostnad gratis.
    Då vi är stationerade på en plats en bit utanför en stad så har vi inga möjligheter
    att få någon annan uppkoppling än mobilt bredband.
    Och vi får inte ens föra över eventuellt ej använd data till nästa månad.
    För det blir det då vi inte kan utnyttja allt för all musikhemtagning som sker.
    Eftersom det är för mitt arbete så har jag varit tvungen att skaffa ytterligare
    ett abonnemang att ha som reserv. När TREabonnemanget är slut slutar jag med TRE.
    Men nog är det löjligt med gratis musikhemtagning hur mycket som helst.

    Svara
  • Johan 28 juni 2016, kl 16.44

    Även Telia har surpott nu för kvarstående datamäng från tidigare månad.

    Svara
    • Apan 4 juli 2016, kl 19.25

      Inget sparas på mitt dyra företagsabonnemang hos Telia, potten fryser inne varje månad.

      Svara
  • Håkan 28 juni 2016, kl 20.05

    Håller helt med. En minst lika ”ful” grej är ju själva mängden, jag gör mer eller mindre exakt samma sak var dag på datan. Köpte 10 GB varade 7 dagar första gången andra köpet av 10 vara mindre än 2 dar. Och jag har ingen kontroll på vart eller hur dom försvann. I bästa fall kan jag skaffa ett program som berättar vart dom gick men v f nått som säger till innan dom försvinner typ. Som går mina GB till att ladda all reklamfilm och bilder så hur mkt i så fall.
    Otroligt många ”maskhål” i dessa fasta paket av data, vår fam på 2 vuxna 4 under 13 år 4 laptops 2 Ipads brännde 50GB på 3 dar – inte en streamad film eller nerladdat bara spela online och youtub. Känns som en slumpgenerator sköter hur mycket GB allt tar.

    Svara
    • Gäst 10 augusti 2016, kl 14.40

      En hint – youtube = streamad film.

      Svara
  • Samir 29 juni 2016, kl 16.38

    Det här med kvoterad datamängd är det enskilt dummaste som har hänt i ”utvecklingen” av Internet de snaste tio åren. Det beror mycket på utvecklingen av ”smarta” telefoner och ”smurftplattor”. Självklart blir efterfrågan på mobila Internettjänster stor när nästan varenda smurf går runt med en ”blåtand” i örat och en smurfplatta i väskan.

    Drömmen för telekombolagen är naturligtvis att ta betalt för tjänsterna per skalle. Alltså per GB per skalle! En tvåbarnsfamilj skulle då behöva ha 4 abonnemang, om inte fler. Man kan tänkas ha ett abonngemang hemma som alla slåss om (precis som i Telia reklamen), och 2 för de vuxna när de är ”på språng” och 2 för barnen som vill kunna ”studera” på bussen på vägen hem från skolan.

    Operatörerna brukar lyfta fram ”argumentet” att den tekniska infrastrukturen inte klarar av den stora påfrestningen som annars skulle uppstå, och att de därför är tvungna att sätta upp datakvoter för att kunna leverera tjänster av god kvalitet till alla kunder. Men det handlar knappast om dålig lönsamhet som annars skulle bli följden. Det handlar snarare om att telekombolagen vill tjäna storbelopp på alla som har utvecklat ett beroende av Internet. Men vem har inte det idag? Oavsett om man sitter vid datorn i 15 minuter per dag eller om man är klistrad vid dataskärmen i flera timmar. Alla är beroende av Internet idag, på ett eller annat sätt. Majoriteten av de svenska hushållen använder dessutom fasttelefoni som går via Internet (SIP-VOIP).

    Att efterfrågan styr priset är en sak, men man kan se tydliga influenser från USA vad gäller villkoren. Ett exempel är operatörslåsning på telefonerna. Det var helt passé i Sverige i mitten på 2000 talet! Men så hände iPhone! Och operatörerna började smygande återinföra operatörslåsning. Tack Apple! Tack USA!

    Att betala per MB gjorde man i början på 2000 talet. På 1990 talet betalade man per minut istället. Jag tror att vi hade haft det bättre utan så stora influenser från USA och en galet snabb utveckling och adoptering av ny teknik.

    Jag skulle bli ruinerad om jag ersatte mitt fasta bredband med mobilt bredband. Jag menar inte att skryta, men jag har ett fast abonnemang med obegränsad datatrafik. Ta gärna en titt på denna beräkning.

    För hela året 2015 har jag använt 7700 GB, varav 2300 GB för nerladdning och 5400 GB för uppladdning. I snitt har jag laddat ner 190 GB per månad, och laddat upp 450 GB per månad. Pris: 2988 SEK!

    För att jämföra med mobilt abonnemang så har jag tittat på Telia, 40 GB för 349 SEK per månad. För 100 GB extra betalar man 379 kr och det gäller i en månad. Data som ingår i abonnemanget kan man spara till nästa månad. Extra data kan man inte spara till nästa månad.

    På 12 månader får man 480 GB för 4188 SEK. Man betalar 8.7 SEK per GB. På 12 månader har jag använt 7700 GB och betalat 2988 SEK. Det är 2.6 SEK per GB. Nästan en fjärdedel av vad det kostar med Telias mobila bredband. Man ska också komma ihåg att jag har fått 18 gånger mer data!

    För att komma upp i samma förbrukning hos Telia så måste jag lägga till extrasurf. Då kommer de där 4188 kr att sticka iväg enormt! Jag utgår från att jag använder 190 GB per månad i snitt. Det är nästan 5 gånger mer data per månad än vad som ingår i Telias största datapaket. Så för 40 GB betalar man 349 kr, och för 100 GB extra betalar man 379 kr. Det är 140 GB. För att komma upp i 190 GB får man kanske lägga till 5 gånger 10 GB extra data på toppen av de där andra 100 GB. Jag vet inte om det är möjligt. Eller kanske måste man lägga till 100 GB dubbla gånger. Men jag utgår från 140 GB här, vilket kostar då 349+379=728 SEK. På 12 månader blir det 8736 SEK. Det är en kraftig ökning från de 4188 kr som normalt sett ”ingår” i abonnemanget.

    Det är snittförbrukning per månad. För att komma upp i verklig förbrukning av 7700 GB så kan man räkna på 4188 kr för 480 GB. Där tillkommer sedan 7220 GB. Hur man ska göra för att få tillgång till det vet jag faktiskt inte riktigt. Det finns ofta regler för vad man får och inte får göra med den data man köpt, t.ex. om man får spara det till nästa månad. Men låt säga att jag köper multipler av 100 GB som är giltiga i en månad var. Då behöver jag 72,2 sådana. Så då måste man runda uppåt till 73 stycken 100 GB datapaket. Om de kostar 379 kr styck så måste jag betala 27667 kr, plus 4188 kr för 480 GB blir 27667+4188=31855 kr.

    Alltså 32 tusen kronor nästan! Det är fan lättare att skaffa Internet via satellit från Ryssland! Många som har moilt bredband idag avnänder det bara hemma. De anävnder det inte för att vara konstant uppkopplade ”på språng”. Då kan man lika gärna investera i satellitutrustning och rikta en parabol upp mot skyn. Satellittekniken har kommit långt sedan de tidiga åren. Man kan ha 2 Mbps dubbelriktad uppkoppling för motsvarande summor som telekrimbolagen vill ha för stora mångder data. Och då snackar vi om obegränsad datatrafik, via satellit! Visst kostar det en del pengar att investera i utrustningen och få det installerat, men man blir oberoende av dessa teleskurkar. Anslutningen kan också variera med väderleken, så det kan tidvis vara dålig anslutning. Men de mobila operatörernas erbjudanden är inte mycket bättre.

    Operatörerna skryter gärna om fruktansvärt snabba överföringshastigheter i 3G och numera i 4G, men vad har det för betydelse egentligen? Det enda det betyder för dig som kund är att din datamängd blir slut snabbare!

    Mobilt bredband? Vilket skämt! Datakvotering är det värsta som har drabbat mänskilgheten sedan Tjernobylolyckan! Okej riktigt illa så är det kanske inte… men illa är det i vilket fall som helst. Jag råder alla som kan det att skaffa fast bredband utan datakvotering. Inte minst om det ska fungera bara på hemmaplan. Operatörer som Vimla har inte löst huvudproblemet: datakvotering! Det är bara önsketänkande. De kommer inte erbjuda det eftersom de hyr in sig på Telias nät. Så det är i princip Telia i fårskinn. Men det är mänskilgt att drömma!

    Svara
  • Bengt Wik 1 juli 2016, kl 19.04

    Håller med Rickard, det är ju fullständigt galet att överbliven ”surfmängd fryser inne”.
    vi är ju på väg att ev. skaffa fiber till vår fastighet.Detta fungerar ju dygnet runt, till en
    fast kostnad av 210kr (10Mbit/s) i månaden.
    Den kostnad vi betalar idag ligger betydligt högre ,fast vi fått rabatt. Detta måste Ni
    ändra på , om ni vill behålla kunderna.
    Bengt

    Svara
  • Hampus 3 juli 2016, kl 02.56

    Tele2 har just nu 50 gig för 399 o 100 gig surf per månad för 599

    Svara
    • Rickard 16 juli 2016, kl 01.38

      Tele2 har 50gb för 249 och 100gb för 399 samt 200gb för 699 (just nu 299 respektive 599 i 12 mån)

      Svara
  • Mattias 7 juli 2016, kl 14.13

    Artikeln tolkar jag mest handlar mest månadens pott i sitt abonnemang. Det som är mer provocerande är enligt mig att, om månadspotten i abonnemanget tar slut den 29 och du väljer att köpa ny exempelvis 10 gig, så nollställs den vi månadsbryt.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 16 augusti 2016, kl 15.10

      Hej Mattias,

      Du ska få behålla det du betalar för oavsett ifall det är månadspotten eller extradata.

      Rickard.

      Svara
  • E 11 juli 2016, kl 19.05

    Jag bytte också till Vimla av just den anledningen från Halebop. Jag tror att en anledningen till att de inte vill skicka över datamängden som blev kvar till nästa månad är för att folk kommer då köpa mindre abonnemang och vara mer ekonomiska. Mitt abonnemang är på 4 GB(började på 3GB men fick en till GB efter två månader). Jag använder mellan 2-3 per månad. Efter ett tag så har man relativt mycket på kontot och skulle egentligen kunna klara sig på ett billigare på 2, för reserven men har skulle kunna räcka ett år, sen kan man byta upp sig igen för att bygga ut reserven. Detta trixande vill antagligen inte operatörerna ska ske.

    Å andra sidan så är jag relativt annorlunda i den bemärkelsen att jag inte använder mitt mobila internet till att kolla på filmer för det mesta utan läser mest och lyssnar på internetradio, så då klarar man sig mer.

    I takt med att medianabonnemanget växer så kommer folk som jag klara oss på existensminimumabonnemangen för de kommer räcka mer än väl för oss, så jag kanske inte ska klaga. Storfräsarna(inkl. de som älskar kattbilder) kommer antagligen aldrig bli nöjda.

    Om vi verkligen menar allvar med den mobila internet så borde vi egentligen ha ett abonnemang för alla trafik, såväl som hemma som ute. Jag gör mig av med runt 500 GB per månad hemma, det är där min trafik går åt. När man kan få 500 GB eller mer för vettiga summor(200-300 kr/månad) så kommer jag att ta all hype kring ”mobila internet är framtiden” på riktigt. Så länge IoT är i sin linda och många fortfarande behöver heminternet för de stora behoven så är det ännu tomma ord, vackra ord, men tomma.

    Svara
  • Oskar 14 juli 2016, kl 14.10

    Jag kan nog tycka att artikeln är lite snedvriden. Jag har Telia och där sparas allting man inte använt tills nästa månad. Sedan kan den sparade potten växa till max 100 GB tror jag innan något fryser inne.

    Skall du skriva en artikel och lyfta fram ett bolag som bäst i branschen är det enligt mig ganska oseriöst att strunta i att nämna att en av våra största operatörer har samma funktionalitet.

    Men i sak håller jag med dig, det är skit att potten kan frysa inne. Men som tur är finns det ju lösningar…

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 16 augusti 2016, kl 15.02

      Hej Oskar,

      Detta inlägg var inte menat som en komplett förteckning över alla bolag som hade alternativa affärsmodeller, en sådan lista skulle fort bli inaktuell. Istället ville jag ge ett exempel och inspirera läsaren att själv hitta den leverantör som passar deras behov bäst.

      Rickard.

      Svara
  • Gärna anonym 25 juli 2016, kl 09.14

    Finns bara ett sätt att beskriva Internet Leverantörernas marknad:

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Kartell

    Svara
  • johan 28 juli 2016, kl 12.02

    Jag tillhör den skaran som sitter med ett gammalt iPhone abonnemang ( > 6 år gammalt). Fördelen med det är att surfen är helt fri, ingen hastighetsbegränsning, ingen månadspott eller annat som begränsar nyttjandet. Uppgraderades för ett par år sedan från 3G till 4G och det blev då liiite dyrare.

    Eftersom den typen av abonnemang inte längre finns så blir man ju lite inlåst. Jag kan inte byta operatör för då sitter man i träsket med begränsningar.

    Det går inte heller att beställa extra tjänster med rabatt via operatören (t.ex Spotify eller Storytel) för då vill dom ändra det till en ”ny abonnemangsform” så dessa har jag beställt direkt från respektive leverantör till ett lite högre pris.

    Men eftersom abonnemanget är rätt unikt så sitter jag still i båten och därmed har jag kvar samma operatör tills någon har ett jämförbart erbjudande.

    En kommentar till att samla på sig ”Giga Byte” om man skulle kunna spara det som inta använts. Det skulle betyda att vi sparar på oss en pott som i sig skulle kunna ge en inlåsningseffekt. För vem vill byta operatör om man har 1500 GB data sparat i en pott?
    Det var/är precis på samma sätt med abonnemangen som måste fyllas på varje månad ”och ring för allt”. Även här blir det en inlåsning om man sparar överskjutande/oanvänt belopp i en pott.

    Svara
  • Johnny 6 augusti 2016, kl 19.53

    Vimla tar 150 kr/mån för fria samtal, SMS, MMS och 3Gb 4G surf (studenter och 55+), surf som ej används flyttas till nästa månad. Man får 20Gb extra surf och halva priset om man tecknar abonnemang nu.

    Har Tele2 100Gb 4G surf, men det är alldeles för instabilt och ojämt, teoretiskt hastighet är väl 80/20 Mbit/s, men det varierar från 1.3 till 17.7 Mbit ner och 0.4 till 4.2 upp vid ett antal olika mätningar med bredbandskollen. ¤G masten är bara ett par Km från min bostad. Jag tänker därför säga upp Tele2 4G bredbandet och köpa Telia ADSL 10/1 Mbit/s för 199 kr/mån i tre månader och sedan 409kr/mån, dyrt och låg hastighet men det är det bästa de kan leverera från stationen 4.7 km bort enligt de själva. Trist men sant, men förhoppningsvis stabil och säker uppkoppling. Inga 100 Mbit i denna del av Göteborgs kommun tyvärr.

    Svara
  • Johnny 6 augusti 2016, kl 20.13

    Universal och eventuellt en del andra leverantörer sänker hastigheten till ca 300 kbit/s typ när surfpotten tagit slut så att man kan betala räkningar och ladda ner email i alla fall.

    Svara
    • Gäst 10 augusti 2016, kl 14.47

      Universal sänker till 32kbit efter förbrukat datapaket vad jag kan se…

      Svara
  • Stefan 12 augusti 2016, kl 12.34

    Hej, halkade in här efter att kollat bredbadshastigeten,,förstår inte vad du har för elavtal eller vad det är ni har! ja menar har du en pott på elen du får göra av med? typ som kontantkort på mobilen? isofall kan det vara att man blir dumsnål,ok(inget illa menat),,du nämnde spritkök,,ok,spriten är inte gratis den heller!,,eller har jag fattat detta fel?(mycket frågetecken vart det :-))

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 16 augusti 2016, kl 15.00

      Hej Stefan,

      Koppling till elpris var lite skämtsamt gjort, det är mobilt bredband det handlar om. Jag gjorde denna koppling för att visa på hur orimlig denna affärsmodell är.

      Rickard.

      Svara
      • Stefan 14 oktober 2016, kl 08.03

        Ok, jag förstår:-)

        Svara
  • maude 28 augusti 2016, kl 09.25

    Vimla.– är den bästa operatör jag haft. potten sparas… jag ringer, smsar som bara den.. och även den potten sparas. nu har jag 4 gb… och kör mycket på wifi… men när jag är i stugan…. så använder jag mobilsurfen… jag får 10 kr rabatt för varje kund jag skaffar… telefonen fungerar alltid… till skillnad när jag hade telia.
    det händer man får extra surf som present. det kan vara till jul/nyår… semester… trevlig support… så din fru… kan fortsätta ladda kattbilder och kvittra… :D

    Svara
  • Ingemar Lilja 2 september 2016, kl 09.24

    Jag tror inte du har förstått hur det funkar. om du är på semester så får du inte tillbaks pengar från hyran elen eller ett busskort. för den delen du inte har använt respektive sak.
    jag tycker att du gnäller.
    köp mer surf. eller använd bara ”smartphonen till att ringa med.
    Ingemar Lilja
    5GB surf på tele2 och allt annat fritt.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 2 september 2016, kl 09.41

      Hej,

      Bra kommentar, självklart gnäller jag, detta är heltokigt. Nu till dina jämförelser:

      Hyra: Inte en bra jämförelse, en fastighetsägare har samma kostnad när du är på semester, din lägenhet kan inte hyras ut till någon annan. Mobilsurf som inte används kan andra använda. Mao operatören tjänar pengar på detta.

      Elen: Du betalar för den el du förbrukar, det är precis det jag önskar och ett exempel jag tog upp ovan.

      Däremot är busskort en intressant jämförelse. Det finns två typer av busskort:

      1. Du köper rätten att obegränsat använda bussar och tåg under en månad, det skulle motsvara att ha fri surf en månad, ett sådant abonnemang finns inte idag.

      2. Du laddar ett fast antal resor som du sedan kan använda när du vill, utan att dessa går ut (under rimlig tid). Det motsvarar att du skulle köpa 10 GB surf som sedan var dina tills de tagit slut. Ett sådant abonnemang finns inte heller idag.

      Om man skulle omsätta den affärsmodell som operatörerna har idag till busskort så skulle det motsvara att det endast fanns ett enda kort att välja på där du köper ett visst antal resor per månad och där resorna som du inte utnyttjar den månaden försvinner helt. Ett sådant busskort finns som tur är inte.

      Rickard.

      Svara
  • Thorwald Persson 2 september 2016, kl 22.01

    Jag håller med dig när det gäller surfmängden att det är uselt att surfmängden inte kan sparas om den inte förbrukas helt. Jag har inte testat Hallon eller Vimla. Däremot har jag testat övriga operatörer som köper sina tjänster från de stora operatörerna. Djuice, Glocal net, Halebop, Coop Mobil och Vifog.

    Jag fick problem med kundtjänsten hos dess operatörer. För mig som kund är det viktigt att få en bra kundsupport. Helst ska de svara dygnet runt. Att jag hållit fast vid Telenor hittils har berott på detta. Sämsta support av de nämnda har Halebop haft. Sedan har jag haft dålig erfarenhet av Klarna som sköter faktureringen åt Vimla. Klarna har varit ett förbannat gissel. Så Vimla kommer jag inte byta till om jag ens byter.

    Svara
  • Martin Camitz 4 september 2016, kl 16.11

    Ett angränsande ämne som jag ville dela med dig.

    https://www.facebook.com/martin.camitz/posts/10153958355577517

    Svara
  • Mikael 7 september 2016, kl 08.55

    Har man köpt en vara eller tjänst tex datamängd ska ju inte den försvinna även om tiden för abonnemangsformen löper ut efter en månad utan att den påförs till nästkommande månad/ period man kan jämställa detta förfarandet med snatteri eller stöld om det om det rör sig om värden över 200:- Kr. Varför inte släppa datamängden fri, veleri. DS

    Svara
  • Oskar 8 september 2016, kl 21.05

    På 90-talet hade jag ett bredbandsabonnemang (0,5 Mbit/s) via kabel-tv. Där fanns ett tak/månad (kommer inte ihåg hur mycket). När detta tak överskridits gick hastigheten ner till 33,6 kbit/s, och ökade när ny period inleddes. Detta tak avskaffades några år senare. Har man idag ett fiberabonnemang betalar man för en viss hastighet. INGA TAK, och INGEN POTT.
    Vad jag vill ha sagt med detta är att ALLA FORMER AV TAK OCH BEGRÄNSNINGAR är föråldrade och förlegade, och därför borde operatörerna inte tillåtas att hålla på med detta lurendrejeri. Alla abonnemang hos alla operatörer borde baseras på att man betalar för en viss hastighet, UTAN begränsningar.

    Svara
  • ErikLtz 14 september 2016, kl 13.27

    Fascinerande artikel och kommentarer – läst nästan alla så här drygt 3 månader senare – inte direkt konsensus kan man väl säga :-)

    Hade man kunnat spara surfpott till nästa månad hade det inneburit nya problem, med inlåsning, överbelastning vissa perioder (EM nämndes), kunder skulle välja mindre paket så operatörerna fick höja priset för bibehållen intäkt med mer. Själv tycker jag det är ganska rimligt för både operatörerna (som skall dimensionera kapacitet) och för mig som kund (som genom storlek på datapott kan välja månadskostnad).

    Med fiber hemma har jag valt 20 gb/mån på mobilen, brukar dock bara komma upp i 1-4 gb men peakade i augusti på 14 gb (på resa i Sverige). Hade förstås kunnat ha mindre pott om jag kunnat spara från de andra månaderna, men nu kunde jag köra vidare utan dyrt/krångligt merköp. Visst ”tjänar” operatören på att jag inte nyttjar paketet fullt ut, men jag får å andra sidan mängdrabatt på gigabyte-priset i det större paketet.

    Till bilen har jag ett extrakort med 10 gb data UTAN tidsgräns (ingen månadspott utan en fast mängd data, ”Data on Demand”). Den datan fyller jag på när den tar slut (i bilens webbläsare eller med datorn uppkopplad via bilens wifizon). Priset är lite högre än datapotten i mobilens månadsabonnemang, men i gengäld ingen månadskostnad alls.

    För mig som kund och för operatören ser jag en logik i befintliga modeller – och ett utrymme för komplement. Klart jag skulle föredra obegränsad data, helst gratis, men realistiskt så missbrukas ”fria nyttigheter” när det inte finns några gränser, oavsett det gäller fri datamängd, fri fart på vägar, fri sjukvård, …

    Och för de som tycker samtal är viktigare än datapott och hela grejjen med ”slut på data” enbart är ett obetydligt i-landsproblem… näe, fler och fler kommunicerar nära uteslutande genom textmeddelanden (…Kik, iMessage, Messenger, …) via sina mobiler istället för att ringa röstsamtal som ju kräver att den andra parten kan svara just då – texterna stör så mycket mindre och man får svar när den andra kan svara – funkar finfint för en massa saker som man inte måste berätta/få svar på bums – sen kan det ju vara ”trevligt” att höra den andras röst ibland, men det är ju ännu bättre live ändå :-)

    Svara
  • Henrik 18 september 2016, kl 14.14

    Jisses vilken skräpkrönika. Hör av dig om du vill köpa ett Telia mobilabonnemang med mobilanslutningar, lagrad surf och fri surf på sociala medier som whatsapp kik osv.. Är ju rätt kul att någon som bloggar för bredbandskollen inte har koll att Nordens största operatör är den enda med lagrad surfpott upp till 100 gig och bäst täckning i Sverige, plus fri surf på sociala medier.. Så om ni tar slut på surfen kan ni ändå surfa på de ack så viktiga sociala medier, trevlig dag på dig!

    Svara
  • Michael 19 september 2016, kl 10.04

    ”För så fungerar det när marknaden får bestämma hur vi kunder ska betala för viktig infrastruktur.”

    Konstigt att påstå att en fri marknad skulle innebära sämre villkor för kunderna. Ja menar, med den fria marknaden så har du ju faktiskt möjlighet att påverka dina villkor genom att byta leverantör.

    Detta till skillnad från om du bör hos en kommunal hyresvärd där de redan bestämt vilket el och internetavtal du ska ha. Också skiljer det sig från Public Service som är den direkta motsatsen till den fria marknaden där du tvingas betala en avgift bara för att du äger en tv-mottagare även om du inte är intresserad av att kolla på det som Public Service erbjuder.

    Så nej. En fri marknad leder inte till sämre villkor för kunderna.

    Svara
  • Betlalafördig 25 september 2016, kl 13.33

    Barnsligt tänkande. Uppgradera din frus abonnemang till större datapaket snåljåp.
    Vi ska ha senaste telefonerna för subventionerade priser, abonnemangen ska vara fast pris där allt ingår. Vart tror du operatörerna tjänar sina pengar?
    Precis, datapaketen.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 26 september 2016, kl 09.43

      :)

      Svara
  • J-O 27 september 2016, kl 22.04

    Dom använder telenors nät, så då kan jag ju varken ringa eller surfa hemma hur mycket pott jag än skaffar :(

    Svara
  • Arne Grandahl 28 september 2016, kl 13.22

    Jag är Dansk, men bosiddende i Sverige. Och det her problem MÅSTA svenkerne se at få en ordning på!!! Ni är långt ifron resten av EUROPA! Och det var aldrig accepteret i Danmark med dom priserna og GB. I Danmark til eksempel er det ganske vanligt att man får minimum 100 GB, eller ubegrænsat internet samt fri telefon for mellem 300 -400 DKK om måneden!!! Mobil abonnementer är ochså mycket bättre med altid fri samtal och minimum 10 GB. Och täckningen i båda fall ochså snappare og betydelig bättre. Ni Svenska måsta upp på barikaderna!

    Svara
  • Evelina 4 oktober 2016, kl 20.08

    Eller såhär.. Du får vad du betalar för. Jag förväntar mig inte att om min mjölk tar slut så kommer det per automatik inte fyllas på med mer mjölk i mitt kylskåp. Jag förväntar mig inte heller att min mjölks hållbarhet kommer att förlängas för att jag inte hann dricka upp den. Är inte det ganska simpelt? Det är inte din mänskliga rättighet att ha obegränsad datamängd, jag skulle mer säga att det är din snålhet som sätter gränserna.

    Svara
    • Rickard Dahlstrand
      Rickard Dahlstrand 5 oktober 2016, kl 11.06

      Jämförelsen med mjölk fungerar bara ifall du varje månad måste beräkna hur mycket mjölk du kommer dricka och sedan ovillkorligen betala för denna. Men inte nog med det, mjölk som du inte dricker levereras aldrig, dvs är ren vinst för mejeriet. Dessutom är avtalen gjorda så att du inte lätt kan ändra hur mycket mjölk du vill beställa ifall du skulle åka bort på semester.

      Svara
  • Daniel 19 oktober 2016, kl 09.35

    Synd bara att Vimla sysslar med välgörenhet och ger pengar till Djurens Rätt.

    Svara
  • Iwa Eriksson 25 oktober 2016, kl 20.43

    Är det någon mer som har en operatör som tar betalt för 16Mbit/s men levererar mellan 0,41-2,22Mbit/s.
    Iwa

    Svara