30359178845_00721c1c27_k

Kulturarvshack för framtiden

Av Anders Frick den 18 oktober, 2016

Ett personligt digitalt museum, en ljudguide för industriella kulturarv, en sökfunktion för kyrkor och ett platsbaserat spel med museum som spelplan. Det var de fyra bidrag som prisades i hackatonet Hack4Heritage som arrangerades i helgen.

Hack4Heritage arrangerades för att öka tillgången till öppet digitalt kulturarv och tanken är att det ska bli en plattform även för fortsatta samarbeten kring öppet kulturarvsinnehåll. Det genomfördes i form av ett nordiskt samarbete kring öppna kulturarvsdata.

Omkring 60 personer deltog under helgen som kreativt skapande ”hackare” och 17 svenska organisationer bidrog med öppna kulturarvsdata eller annat öppet kulturarvsinnehåll. Inte bara svenska utan även andra nordiska och baltiska data kopplades till eventet.

– Det var fantastiskt att se alla kreativa idéer och imponerande resultat, och att deltagarna hann komma så långt i sin process under helgens gång. Roligt var också att så många kulturarvsorganisationer klev fram och bidrog med data och innehåll, samt deltog själva under eventet. Dessutom är det väldigt glädjande att många verkar ha blivit inspirerade att fortsätta hacka med kulturarvet i framtiden, säger Moa Ranung, projektledare för Hack4Heritage.

Under helgen skapades lösningar på öppna data utifrån tre teman; Kod, kreation och koncept. De främsta bidragen i respektive kategori fick pris.

I konceptkategorin tog MuseumGo hem priset. Namnet anspelar bland annat på PokémonGo och innebär att användare får uppdrag att lösa i ett museum och när det är löst väntar en belöning i form av medaljer.

I kreationskategorin vann The Voice of Technical Heritage, som är en ljudguide som genom “multimodal interaktion” förhöjer upplevelsen för museibesökare.

Kodkategorin togs hem av ChurchSearch – kyrksök, en mobilbaserad informationsupplevelse som ger besökare gedigen upplysning om kyrkor i närområdet.

Dessutom tilldelades projektet myMuseum det Nordiska Slush-priset, som delas ut i regi av Nordic Innovation. Det är ett särskilt pris för kreativa lösningar som på olika sätt har nordiska kopplingar. Vinsten innebär bland annat att få träffa vinnande lag från andra nordiska länder och tillsammans delta i Hack4Norden under tech-eventet Slush. MyMuseum gjorde även en enkel webbsida och en film – se den här.

Arrangörer av Hack4Heritage var Digisam – ett samordningssekretariat för digitalisering, digitalt bevarande och digitalt tillgängliggörande av kulturarvet, tillsammans med Stockholms stadsarkiv. Arrangemanget fick stöd av Internetstiftelsen i Sverige, Wikimedia Sverige, Open Knowledge Sweden, Stockholms läns museum, Nordisk Innovation och Sunet.

Det är inte otroligt att det blir en uppföljning nästa år, och då kanske i ett något annorlunda format. Projektledaren Moa Ranung funderar redan på hur konceptet i så fall skulle kunna förbättras.

– Inför en eventuell uppföljare vore det intressant att titta på hur deltagare kan hinna komma ännu längre i processen. Kanske genom ett hack som består av flera steg och över något längre tid? Och självklart ser vi mer än gärna att ännu fler organisationer blivit inspirerade av Hack4Heritage och vill bidra med öppna kulturarvsdata och delta i liknande sammanhang framöver, säger Moa Ranung.

30089691170_b9fa66ae6d_o

 

 

Etiketter: , ,