svt-play-screenshot

Olika syn på medier och medieanvändning

I onsdags startade jag dagen med att gå på ett frukostseminarium om generationsskillnader i användandet av medier. Som värd stod Statens Medieråd, Nordicom och Sifo – som alla skulle presentera statistik kring barn och ungas användning av medier. Hela eventet sändes både på nätet och i "ångteve".

Eventet inleddes med att jag och min kollega Pamela Davidsson pratade om vilken hashtagg vi skulle använda på Twitter. Vi skojade om att Twitter kanske är helt ute, något som vår statistik från undersökningen Svenskarna och internet kan visa.

Till vår förvåning öppnade moderatorn från Statens medieråd med att uppmana oss i publiken att stänga av mobiltelefonen, eftersom eventet skulle sändas live på TV. Jag och Pamela blev lite förvånade, och undrade varför. Men det var kanske en illustration av temat för dagen att olika generationer använder medier och förhåller sig till medier på olika sätt. Vad vet jag.

Generationsklyftor

Seminariet kom sedan att handla om generationsklyftor och om olika åldrars användning av medier. Nordicom som gör mediebarometern återkom till hur svårt de hade att genomföra undersökningen, eftersom det var så tydligt att olika generationer inte har samma språk kring medier och medieanvändning. Är teve ett eget medium eller bara en större skärm som man har i ett rum i sitt hem? Att lyssna på radion via nätet eller via FM-bandet – är det någon skillnad och särskiljer medieanvändarna detta?

Skype och telefon

En fråga som jag önskar att de hade lyft är att vi pratar som om medieanvändning idag är samma sak som det vi pratade om 1978. En fråga som vi i min arbetsgrupp brukar fundera kring är om att Skypa verkligen en mediekonsumtion? Eller är det bara ett sätt att konsumera, det som vi använde telefonen eller andra tekniker för?

Du kan hitta de första resultaten från Mediebarometern 2016  och en specialbilaga om ungdomars medieanvändning på vår faktasida på iis.se.

 

Etiketter: , , , ,
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Kristina Alexanderson Chef, internet i skolan, IIS

Kristina ansvarar för Webbstjärnan, en skoltävling för elever där de under handledning av sina lärare publicerar skolarbete på internet. Kristina är i grunden lärare i svenska och samhällskunskap, men har sedan 2011 ansvarat för Webbstjärnan. Hon är av regeringen utsedd till expert i Digitaliseringskommissionen. Sedan 2013 är Kristina även projektledare för Creative Commons Sverige.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

Ingen har kommenterat artikeln ännu.