Uppkopplade-prylar_s30

Ghostwire går ut på att hitta ett antal spöken och hjälpa dem att komma till ro. Varje spöke har tre faser. Det första är att locka fram dem.

Nyfiken på siffror om Pokémon Go?

Nu har det hänt! Idag besökte jag ett gym innan jobbet! Ja, Pokémon Go har verkligen fått oss att röra på oss mera! Jag lämnade en Spraky där och en halvtimme senare låg den i min ryggsäck igen och behövde få en rejäl medicinkur för att återfå hälsan.

Appen Pokémon Go är full med statistik om mina framsteg i Pokémonjagandet. Totalt finns där 25 olika räknare som ger olika medaljer beroende på hur jakten fortskrider. Jag har i skrivande stund gått 56 kilometer, besökt drygt 500 Poke-stop och totalt fångat 345 Pokemons av 62 olika slag. Det har tagit mig till level 16.

Men det är väl få, förutom några kollegor, som är intresserade av just min statistik. Så jag tog och googlade runt en sväng för att se vad det finns för färsk statistik om denna sommarfluga.

Dra in pengar

http://appinstitute.com/pokemongo-realtime-stats/ kan man i realtid läsa av hur Pokémon erövrar världen. Det som visas är en beräknad uppskattning baserad på data från 16 olika andra sajter, man får således verkligen ta det med en nypa salt. Men på de 20 minuter det har tagit mig att skriva denna text har 100 000 Pokémon Go-appar laddats ner, varav 68 000 på iOs och 32 000 på Android. Intäkterna har varit osannolika $225,000.

Enligt statistik på samma sida är Pokémon Go större i USA än vad CandyCrush Saga var för tre år sedan. Då (2013) var det som mest 22 miljoner som spelade Candy Crush Saga på en dag, Pokemon Go är redan uppe i 23 miljoner spelare på en dag.

Spellistor och användartid

I sammanställningen på http://expandedramblings.com/index.php/pokemon-go-statistics/2/ ser man att 197 000 spellistor på Spotify har Pokémon-tema. Pokemon-Go har användare i 30 länder. 7 av 10 som laddar ner appen återvänder även nästa dag och använder appen.

https://www.qualtrics.com/pokemon-go/ finns en sammanställning av en enkät bland Pokemon Go användare. Enligt den sammanställningen är det 16 procent som spenderar mer än 4 timmar om dagen med Pokemon go, 43 procent av dem har gått ner i vikt. Förskräckande 85 procent har spelat medan de kört bil.

Bra för småföretagarna

Hur har då Pokemon go påverkat omgivningen? Omsättningen lär ha ökat rejält för de caféer och matställen som råkar ha ett Poke-stop i sin närhet. Somliga har även sett till att göda sina ställen med extra ”lures”, så att såväl Pokémons som Pokémonjägare tar sig dit.

I Aftonbladet kunde man nyligen läsa att Alexander D’Rosso är första svensk att fånga alla Pokémon. Han hade gått 22 mil, så jag har en bit kvar, om jag nu ens har något tålamod att fortsätta. Dessutom är semestern slut.

Poppis med spel

77 procent av befolkningen har en smart mobil. Det är således inte konstigt att många svenskar även spelar spelet. Jag är dessutom långtifrån ensam om att spela spel. 44 procent av svenska internetanvändare uppger att de någon gång spelar spel. 17 procent av damerna i min ålder spelar dagligen spel.

Nästan var tredje svensk, 27 % för att vara exakt, använder dessutom en träningsapp för att registrera hur de tränar.

Etiketter: ,
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Pamela Davidsson Chef, statistik och fakta Pamela är chef för området statistik och fakta på IIS. Hon ansvarar för portalen internetstatistik.se och studien Svenskarna och Internet. Tidigare har Pamela jobbat med marknadsstatistik på PTS och har en lång bakgrund inom telekommunikation från bland annat Ericsson och Televerket.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

Ingen har kommenterat artikeln ännu.