Diagram från rapporten.

Nya nätneutralitetsmätningar visar att få operatörer filtrerar

Vi på .SE försöker genom IP-mätningar se om det förekommer någon form av blockering eller prioritering av trafik mellan kunder och leverantörer i Sverige – och hur den i så fall går till. Det här har vi gjort ett antal år nu och resultaten har i stort varit positiva för kunder; det är inte så förfärligt mycket som pågår. Vår senaste rapport stärker den bilden.

Inom .SE drivs ett projekt som heter ”Hälsoläget på internet”. Detta projekt har en mängd delprojekt som på olika sätt tittar på hur pass väl internet fungerar inom Sverige. Ett av dessa delprojekt kallas för IP-mätningar och det beskriver även verksamheten relativt bra: det handlar om att mäta och analysera internets minsta och mest grundläggande byggblock – IP-paket.

IP, som står för internet Protokoll, utvecklades för att bli en standard som alla typer av datorer skulle kunna använda för att utbyta information. En dator som skall överföra information till en annan delar upp den i små delar och skickar sedan dessa delar i var sitt IP-paket till mottagaren. Denna kan sedan sammanfoga paketen till den ursprungliga informationen.

På internet överförs i dag mängder av olika typer av information. Allt från webbsidor, strömmande musik och film till mjukvaror, bankärenden och e-post. Som konsument använder man tjänster från många olika leverantörer som Spotify, Skype, Handelsbanken, SVT, NetFlix och många fler. Det är en av internets styrkor att du kan välja och använda tjänster som du som kund anser det passar dig – och att leverantörer kan nå alla kunder via samma kanal. Och allt denna information skickas alltså med IP-paket fram och tillbaka!

Ur det perspektivet är det lite oroande om vissa internetleverantörer skulle prioritera eller blockera vissa tjänster. Då skulle du som kund antingen inte få en lika bra upplevelse av en viss tjänst eller kanske inte nå den alls. Skulle denna typ av prioritering eller blockering bli vanlig kanske det inte ens skulle finnas ett internetabonnemang som kunde ge kunden allt det den önskar använda.

Just denna typ av blockering eller prioritering som inte görs lika för alla tjänster har diskuterats under ett antal år. Man brukar säga att om allt fungerar som det borde – det vill säga utan blockeringar eller prioritering – så är nätet neutralt. Därför används ofta termen nätneutralitet för att beskriva detta! Vill du veta mer om nätneutralitet, läs gärna vår kostnadsfria Internetguide Spärrar och gräddfiler – om nätneutralitet på internet.

Telia gick härom året ut och sa att de skulle ta extra betalt, alternativt blockera IP-telefoni. Det fick dock så mycket negativ publicitet så tillslut så försvann det förslaget.

Den nya rapporten

Vad vi gjort sedan tidigare mätningar är att vi utökat vår plattform för mätningarna och dessutom börjat titta på IP-telefoni samt på om vissa typer av tjänster är blockerade.

Sammanfattningsvis så känns det som att nätet för närvarande är hyfsat neutralt. Konsumentkraft och bra infrastruktur gör att leverantörerna inte vågar eller behöver prioritera eller blockera tjänster. Det finns undantag, givetvis. Men de är relativt få. Mer detaljer hittar du i vår nya rapport Operatörernas påverkan på svensk internettrafik.

Vi tänker givetvis inte lämna det här. Vi tänker fortsätta att utveckla, analysera och belysa vad som händer. Teknik och metoder förändras och vi vill hänga med, lära och förstå. Och det är så klart också bra att operatörerna vet att det finns någon där ute som håller koll.

Etiketter: , , , , , ,
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Jörgen Eriksson Projektledare, IPv6 och IP-mätning på IIS Jörgen har jobbat på IIS sedan 2008 med bland annat utvecklingen av IPv6 – Internets nya version av IP-adresser. Han har sysslat med Internet sedan 1990 bland annat på olika ledande positioner på Tele2/Swipnet. Han har också varit med och startat PacketFront.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer