Nationell varningslista behövs för att minska nätbrotten

Jag läser gårdagens artikel i Dagens Nyheter om hur "Nätbrott kostar miljarder". Artikeln som grundar sig på intervjuer från drygt 800 svenskar har lett till en rapport från säkerhetsföretaget Symantec.

(läs artikeln här)

OBS – Känsliga läsare varnas för obehagliga siffror!

Jag vill börja med att säga att jag välkomnar Symantecs undersökning! Även om jag själv anser att den aktuella siffran fortfarande ligger i underkant och utelämnar en hel del brott så är det en ovanlig undersökning. Detta eftersom den talar om totalkostnad i stället för rena kundförluster.

Det vanliga är annars att media frågar banker, finansiella institut och polis, som endast berättar om enskilda fall, och att ”de drabbade kunderna kommer att ersättas”. Det saknas information om helheten eftersom de organisationer och instanser som jobbar med nätbrotten ofta har ett intresse av att omfattningen inte blir känd.

1,5 miljoner svenskar drabbas årligen

Det jag anser är värt att ta fasta på är att Symantecs rapport uppskattar 4 000 drabbade svenska användare per dag. Det kan ju ses som en stor siffra, men som ändå inte säger så mycket utan ett sammanhang.

Så vad innebär den faktiskt?

Jo den innebär att nära en och en halv miljon svenskar drabbas av nätbrott varje år.

Om vi dessutom borrar ner oss ytterligare, så har 91 procent av svenskarna mellan 16-75 år tillgång till internet. Dessa åldersgrupper står för 74,4 procent (cirka 7 060 822) av den svenska befolkningen. (Siffror tagna från internetstatistik.se och SCB.se). Det finns så klart svenska internetanvändare utanför dessa åldersgrupper, men vi kan säkert vara överens om att dessa är de mest internetintensiva och de som förfogar över egna pengar.

Detta innebär att fler än var femte internetansluten svensk drabbas av nätbrott varje år.

Många drabbade utan att veta om det

I artikeln talas det också om en totalkostnad på 9,2 miljarder kronor (direkta finansiella förluster, återställningskostnader, samt förlorad tid).

Men det är inte heller det hela bilden. Sanningen är den att ett mycket stort mörkertal internetanvändare är drabbade, utan att ens känna till eller förstå det. De kanske bara upplever att pc:n upplevs långsammare än tidigare, när den i själva verket används som klient i ett botnet som ”skjuter ner” kommersiella sidor och tjänster. Dessa ”långsamma” klienter har i de flesta fall även trojaner, keyloggers och ”bakdörrar” installerade på hårddiskarna.

Kostnaderna lär öka

Vad detta kan komma att kosta i fortsatta kostnader är svårt att uppskatta, men säkert är att de kommer att öka allteftersom skurkarna ”hinner” länsa användarnas digitala tillhörigheter. Det är dessutom vanligt att småföretagare och privatkonsumenter väljer att köpa helt nya datorer för att de gamla börjat gå sakta, helt ovetandes om att de är drabbade.

Vad Symantec inte räknat in i sin miljardsiffra är de bedrägerier som sker utanför internet, men som använder sidor på internet som referenser och ”bedrägeriförstärkare”. Jag avser då telefonbedragare och i synnerhet bluffakturor av exempelvis skräpkataloger på internet.

Nu drabbar denna typ av bedrägerier i första hand småföretagare i Sverige, men det kan ändå vara intressant att ta med denna verksamhet, som Svensk Handel nyligen uppskattade omsätta 1,2 miljarder kronor per år.

Det gör att vi kan summera det till att var femte svensk internetanvändare drabbas årligen av nätbrott som i snitt kostar den drabbade över 7 100 kronor. Det finns även ett mycket stort mörkertal.

Nationell varningslista behövs

Så vad efterlyser jag?

Eftersom polisens närvaro på internet i första hand behöver prioritera barnpornografi, narkotika och immateriella brott (läs fildelning) och har begränsade resurser till att spana på internet, och än mindre till att jobba proaktivt på nätet, så finns det i dag tyvärr inget annat än ett ljummet intresse från myndigheter och organisationer att samverka till en nationell varningslista som tidigt kan varna andra från att drabbas.

En sådan varningslista är det enda jag ser i dag som skulle kunna bidra till att sänka antalet nätbrott är en stark varningslista för konsumenter och näringsidkare i Sverige, med stöd av alla de organ som värnar svenskt internet och dess användare.

Etiketter: , , , , ,
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Peter Forsman Abuseansvarig på IIS Hanterar abuse-ärenden för hela .se-zonen och är en av Sveriges främsta experter på nätbedrägerier. Peter har varit verksam inom IT-sektorn sedan mitten av 90-talet och har erfarenheter från flera olika roller i domän- och webbhotellbranschen.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

  • Johan 8 september 2011, kl 14.38

    Det intressanta är att till och med jag personligen känner mig nästan dagligen mer bekväm med att handla och göra ärenden på nätet. Allt kan utsättas för olika former av bedrägeri.

    Privacy biten däremot har fått mycket tid i etern och man vågar knappt lägga upp en bild på barnen eller liknande på Facebook.

    En varningslista skulle väl fungera som en form av motstånd så att säga – men samtidigt så bryr sig inte de smo ligger bakom sådant här. Kan dock hjälpa i det korta perspektivet tills en bedragare ändrar skepnad. Absolut bättre än inget…

    Svara
  • Anders Nyman, Cint.se/Konsumentnytt 8 september 2011, kl 16.36

    De flesta bluffar varnas det redan för på något sätt. I lokal media, i riksmedia, på myndigheters webbplatser, hos organisationer och lite här och var. Problemet är att informationen ofta bara stannar kvar i sin respektive kanal och hittas bara av den som snubblar av den.

    En nationell varningslista vore därför en utmärkt idé. Både för bluffar riktade mot konsumenter och mot företagare. En samordning helt enkelt, av den information som redan finns. En ”sjukvårdsupplysningen”, med förebyggande information för den som är på väg att luras, och recept på botemedel för den som redan lurats.

    Anders Nyman, vd Cint.se/Konsumentnytt

    Svara
  • daniel larsson 12 september 2011, kl 11.46

    Jag håller definitivt med om att det här är ett område som man måste arbeta mer metodiskt kring. Småföretagare är en extremt utsatt grupp eftersom de inte har samma ekonomiska och tekniska resurser som ofta finns hos de stora företagen. internetutpressning mot mindre företag är troligtvis rätt vanligt fenomen.

    Svara
    • Jimmy Wirsborg 12 september 2011, kl 13.06

      En nationell varningslista låter super. Själv skulle jag dock vara mer positiv om vi istället fick samma typ av insatsstyrka som regeringen tillsatt för fildelare. Jag vågar påstå att samhällsnyttan hade varit större att låta den nu tillsatta fildelningsstyrkan istället riktat insig på internetbrott etc.

      När man läser denna post så blir dessutom jämförelsen absurd att våra sittande politiker valt att prioritera en liten intressegrupps sak framför folkets. Jag tror knappast att det är 1.5 miljoner svenska kulturarbetare som påverkas negativt av fildelning (de oberoende rapporterna gör ju dessutom gällande att en fildelare är mer värd för en kulturarbetare än en icke-fildelande individ).

      Svara
    • Peter Forsman 12 september 2011, kl 13.28

      Ja, det finns ett mycket mycket stort mörkertal, vad gäller alla dessa typer av brott och försök till brott. Och i många fall är det ”oskyddade” grupper (som småföretagare) som är offer – som leder till att pengar som kunde gynna deras etablering och tillväxt, istället hamnar i busarnas fickor, alltmedan myndigheter tigande tittar på..

      Svara
  • Robert Gravsjö 12 september 2011, kl 13.38

    Det finns ett glapp mellan vad som ur politisk synvinkel är den stora brottsligheten på nätet och hur det verkligen ser ut.

    Vi har ord som ”barnpornografi” och ”terrorism” som är bra att plocka politiska poäng med och sen har vi ”piratkopiering” där lobbygrupper trycker på.

    Vem har makt och kurage att stå upp för det som drabbar vanliga medborgare och småföretagare?

    Svara