Foto presentation Svenskarna och Internet 2017

En av gästerna på presentationen av Svenskarna och internet 2017.

Musical.ly och bostadsjakt nyheter i SOI 2017

Att 100 procent av de upp till 25 år nu tittar på Youtube stal rubrikerna i media, men Svenskarna och internet 2017 innehöll också många andra nya insikter. Här listar jag några frågor som var med för första gången.

Pokémon Go var en fluga

Sommaren 2016 gick var och varannan runt och stirrade ner i mobilen och jagade Pokémon – jag var själv en av dem. Det kändes därför som en intressant tjänst att ställa frågor om i Svenskarna och internet. Men ett år senare kan vi se att spelet inte fått det stora genomslaget man tidigare kunnat tro. 13 procent av de med smart mobil jagar Pokémons ibland, 3 procent gör det varje dag. Lite förvånande hittar vi flest dagliga Pokemon-tränare i åldersgruppen 26-35 år, där 5 procent jagar dagligen. I den åldersgruppen är spelandet lika vanligt bland kvinnor och män.

Musical.ly och bostadsknarkande stort – i olika åldrar

I årets undersökning frågade vi också för första gången om Pinterest, som används av var sjätte (17 %) internetanvändare och Whatsapp som används av nästan var tredje (29 %).

Musical.ly har slagit stort bland mellanstadietjejerna där tre fjärdedelar (77 %) använder appen och fyra av tio (39 %) gör det dagligen.

Nytt var även att en tredjedel av de svenska internetanvändarna ”bostadsknarkar”, det vill säga tittar på lägenhetsannonser på nätet. Detta trots att det enbart är 12 procent av svenskarna som flyttar under ett vanligt år. Till skillnad från musical.ly är detta vanligast i åldersgruppen 26-35 år.

Meddelanden och how-to – vad gör vi på Facebook och Youtube?

Även bland de stora sociala medier som är stående inslag i undersökningen finns det nyheter. I år har vi till exempel för första gången frågat vad svenskarna gör på Facebook, där Messenger och grupper är störst, respektive på Youtube, där underhållning och instruktionsfilmer är populärast.

Yngre är svårare att lura på nätet

Vi tog med några nya frågor om svenskarnas digitala kompetens och det visade sig att de yngre är bättre på källkritik och i lägre grad tror att informationen de tar del av på internet är pålitlig.  Dessutom har de mycket oftare fått utbildning och information i hur de ska värdera information på nätet.

Dessutom har vi ett antal nya frågor som enbart ställdes till de unga. De kommer att redovisas i en kommande rapport om eleverna och internet.

Vill du se mer i detalj hur frågorna har ställts i 2017 års Svenskarna och internet kan du ta en titt i frågeformulären som finns att ladda ner här.

Etiketter: ,
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Pamela Davidsson Chef, statistik och fakta Pamela är chef för området statistik och fakta på IIS. Hon ansvarar för portalen internetstatistik.se och studien Svenskarna och Internet. Tidigare har Pamela jobbat med marknadsstatistik på PTS och har en lång bakgrund inom telekommunikation från bland annat Ericsson och Televerket.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

Ingen har kommenterat artikeln ännu.