Stöd arbetet med internet i skolan genom att kommentera mera

Du vet väl att du kan hjälpa till att bidra till utvecklingen av internet i skolan och höja barns it-kompetens? Du gör det genom att stötta de elever och lärare som väljer att aktivt arbeta med webbpublicering i skolan. Detta till exempel genom att kommentera på elevers klassbloggar och komma med ett och annat tips. Genom att stötta och uppmuntra.

Vi som arbetar med internet i skolan och skoltävlingen Webbstjärnan får höra många vardagsberättelser om hur lärare jobbar tillsammans med sina elever med webbpublicering. De handlar ofta om hur mycket arbetet med internet betyder, vilka kunskaper som eleverna tillsammans med sina lärare erövrar, samt om de vedermödor som ett arbete med webbpublicering i skolan faktiskt kan medföra

Många lärare (och elever) vill få fler kommentarer på sina klassbloggar. Du vet väl att om du har en klassblogg nära dig så är en kommentar då och då guld värd för barnen!? Det behöver inte vara mer än att du berättar att du läser det som barnen skriver. Vill du vara mer kreativ så varför inte göra som Orsa Björnpark? De skickade en videohälsning till barnen i klass 1A på Backaskolan i Ystad som har bloggen I vår kikare.

Du behöver egentligen inte ha någon relation till barnen som har klassbloggen, om du råkar ramla in på en klassblogg så se till att lämna en kommentar. Titta gärna på de bidrag som deltar i vår skoltävling Webbstjärnan och ge dem lite uppmuntrande kommentarer, i år är det över 2000 lag anmälda!

En annan sak som många av oss kan bidra med är våra kunskaper. Det betyder så mycket. Det visar om inte annat barnen och lärarna på Tidavadsskolan  som berättar om hur de börjat tittat på sökoptimering genom att prata med eleverna om att hela världen kan se vad de skriver på bloggen. Så här beskriver läraren Eva Liliestierna det:

”när vi berättade för barnen att alla i världen kunde läsa vad de hade skrivit, undrade de om de skulle bli kända. För att kolla hur det stod till med detta googlade vi på ”Tidavads skola”. Bloggen kom då på cirka 30:e plats. Nästa dag var det 50:e och sedan 70:e. Vi blev nyfikna på om det gick att påverka detta, så vi letade runt och frågade mer datakunniga bekanta hur man bar sig åt. Vi fick lite tips. Det var bra med rena URL:er, att skolans namn fanns i rubriker och det som vi tror var viktigast, att andra länkade till vår sida. Vi vet inte hur många som verkligen gjorde detta men helt plötsligt låg vi på femte plats. Just nu ligger vi på andra plats och barnen är överlyckliga. De tycker att de har blivit kändisar nu.”

Med lite nyfikenhet och medvetenhet, samt med hjälp av andra som delar med sig av sina kunskaper kring hur sökmotorer fungerar har alltså barnen som bloggar på Tidavads skolan nu blivit ”kända”!

Etiketter: , , , , , Foto: Hand by hand av Kristina Alexanderson (CC BY-NC-SA 2.0)

Om bloggaren

Kristina Alexanderson Chef, internet i skolan, IIS Kristina ansvarar för Webbstjärnan, en skoltävling för elever där de under handledning av sina lärare publicerar skolarbete på internet. Kristina är i grunden lärare i svenska och samhällskunskap, men har sedan 2011 ansvarat för Webbstjärnan. Hon är av regeringen utsedd till expert i Digitaliseringskommissionen. Sedan 2013 är Kristina även projektledare för Creative Commons Sverige.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

Ingen har kommenterat artikeln ännu.