Jonas Birgersson – från rollspelare till Bredbandsjesus

Från rollspelare via dataspelsrecensioner till att plötsligt vara god för miljarder. Jonas ”Bredbandsjesus” Birgerssons nittiotal gick i en rasande fart. IIS Internetmuseum har träffat den förre Framfab-vd:n och pratat om både it-boomen och framtidens robotsamhälle.

Mötet som förändrade allt skedde på Lek och Hobbymässan i Älvsjö. Jonas Birgersson, då 22 år gammal, företrädde rollspelsförbundet Sverok, och kom att komma i kontakt med Jan-Erik Fiske och Ken Ceder från Telia.

När bolaget startade Passagen fick Jonas och hans vänner bidra med dataspelsrecensioner. När fakturorna blev för stora tvingade Telias revisorer kompisarna att starta ett företag. Namnet blev Framtidsfabriken (sedermera Framfab). Ett bolag som kom att bli en maktfaktor under 90-talets it-boom.

Via kunder som Bilia och Volvo växte man snabbt och som högst låg börsvärdet på 42 miljarder kronor. Under dessa år startades Bredbandsbolaget, efter misslyckade försök att få Telia att satsa på fiber. Med ett avtal med HSB i bakfickan blev det nya bolaget snabbt en viktig faktor för att ge svenskarna snabbare internet.

Från uppgång till fall

När börskursen låg som högst var Jonas Birgersson miljardär i aktier. Men sen kom fallet.

– Det är en väldigt kort period när det går skarpt upp. Det är en finansiell bubbla, ingen tvekan om det. Fundamenta i det vi säger är korrekt, att internet kommer att vara betydelsefullt. Att kortsiktigt värdera konsultbolag med 3 000 anställda till 42 miljarder var naturligtvis helt fel. Vi visste det. Där är börsen en lurig grej, för jag var helt övertygad om att vi var helt övervärderade till konsultaffären. Däremot om vi med vår förståelse kunde ”värpa guldägg” så kunde man motivera ett sånt värde. 

Fick lämna VD-posten

För Internetmuseum berättar han för första gången om uppköpsförsöken från Cap Gemini och Tieto med ”helt okej bud”, samt om hur det gick till när han fick lämna vd-positionen i Framfab.

– Det fanns en jättekonflikt. Vi såg två möjliga vägar framåt. Jag ville göra mer av guldäggsvärpandet. Vi hade då skapat Bredbandsbolaget. Om Framfab var en organisation som skapade produktbolag inom det nya då kunde vi ha det som huvudverksamhet istället för att sälja konsulting.

Det tyckte inte flertalet i styrelsen.

– Det slutade med att jag klev ner i november 2000. Jag ville fortfarande tänka att det var mitt eget beslut, men om jag inte hade tagit det beslutet hade jag nog fått hjälp med det.

Etiketter: , , , , , , , , ,
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Elisabeth Nilsson PR-ansvarig Elisabeth är PR-ansvarig på IIS och ansvarig för vårt Internetmuseum. Hon har en bakgrund som nyhetsjournalist och härstammar från de värmländska skogarna.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

Ingen har kommenterat artikeln ännu.