Hur ska det gå för .stockholm?

I mitt förra blogginlägg berättade jag om statusen för de redan lanserade nya toppdomänerna i Sverige. Men visste ni att det redan idag även finns några "riktiga svenska" nya toppdomäner?

I ett antal blogginlägg tar IIS VD Danny Aerts pulsen på domänbranschen. Detta är det andra inlägget i serien. Det första hittar du här. Tredje delen hittar du här.

Sandvik är redan igång med .sandvik. Jag undrar om Sandviks nya VD själv vet om det. Grattis i alla fall! Även Stockholms stad har sedan den 25 september 2015 .stockholm. Det tog flera år och några miljoner att få domänen, men vad ska man göra nu? Jag skulle gissa att Stockholms stad i skrivande stund funderar på hur man ska använda .stockholm.

Kanske kan vi göra lite benchmarking här i bloggen, och titta på hur det har gått för andra städer som har kommit igång med en så kallade citydomän. Här finns en lista.

Typ av domäner

Världsstäderna New York, London och Berlin verkar vara populära. Jag kallar dessa städer A-gruppen som har mer än 50 000 aktiva domäner. Frågan man bör ställa sig är hos vem domänerna i kategori A är populära? Båda har ungefär 75 % parkerade domäner. Det vill säga domäner med lite eller inget innehåll alls, som används för sökoptimering, sponsrade länkar eller spekulation. (Här hittar du statistik för New York och London.)

Storleken på städerna och deras kommersiella värde drar till sig domänspecialister och spekulation, kan man således försiktigt konstatera.

Det verkar även finnas ytterligare en domänkategori som ligger ett steg under New York och London. Tittar vi på B-kategorin hittar vi Paris och Amsterdam. Båda ligger kring 20-25 000 domäner. Hos båda toppdomänerna finns en tydlig organisation som satsar på storslagen annonsering, men även merchandising för att få igång användningen. Här finns förövrigt också fortfarande mycket spekulation.

Sedan finns det en kategori C som ligger mellan 5-10 000 domäner, där hittar vi till exempel Sydney och Bryssel. Här ser vi en lägre ”domainer-aktivitet” och lägre investeringar i annonsering.

Var tror vi att .stockholm hamnar?

Med tanke på storleken på staden, dess kommersiella värde på nätet och längden på namnet skulle jag gissa kategori C. Från mina diskussioner med de organisationerna som lanserade .brussels och .paris vet jag att förväntningar låg mycket högre, och man känner sig en smula ”brända” av den nuvarande utvecklingen. Det är därför sunt att tänka efter, och ha realistiska förväntningar.

Det finns flera viktiga frågor som Stockholms stad måste ställa sig. Hur vill man profilera och positionera sig? Hur mycket vill man marknadsföra sig för att få målgruppen att veta att .stockholm finns? Vem är målgruppen?

En anna fråga är vem som ska sälja .stockholm. Här finns det ett problem att .stockholm har ett avtal med ICANN som kräver att man bara säljer genom ICANN-ackrediterade återförsäljare. Av de nuvarande ungefär 150 återförsäljare som erbjuder .se finns det färre än tio som har en ICANN-ackreditering.

Vilket pris ska kunderna betala? Räknar man med relativt få registreringar behöver priset vara högt för att täcka kostnaderna, men det kan försvåra när man vill nå en kritisk volym. Hur mycket får det kosta Stockholms stad att lansera och driva .stockholm?

Många frågor. Det ska iallafall bli spännande att se hur Stockholm klarar sig!

Etiketter: , , , , , Foto: Stockholm skyline at night av Giuseppe Milo (CC BY 2.0)
Fyll gärna i vår enkät.

Om bloggaren

Danny Aerts Vd på IIS Danny Aerts är vd för IIS sedan 2006. Han är ursprungligen från Nederländerna och kom till Sverige i mitten av 1990-talet. Danny har tidigare arbetat på flera telekomföretag, som Unisource Mobile, Telia och PTT Telecom samt varit vd för Internetportalen Spray.

Lämna en kommentar

Svara på en kommentar

Obligatoriskt

Obligatoriskt

Frivilligt

Kommentarer

Ingen har kommenterat artikeln ännu.